صنایع معدنی، اولویت توسعه صنعتی کشور

صنایع معدنی، اولویت توسعه صنعتی کشور

دنیای معدن- برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تعریف شده که در این زمینه شاهد سرمایه‌گذاری‌های گسترده و ایجاد طرح‌های توسعه‌ای در کشور هستیم.

در این میان آن‌دسته از معادن بزرگ‌مقیاس کشور که نیاز صنایع فولادی کشور را تامین می‌کنند، کم‌کم با تکمیل زنجیره تولید و ایجاد واحدهای فرآوری برای تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی قصد دارند به جرگه تولیدکنندگان فولادی کشور بپیوندند. این موضوع در صورتی که ادامه پیدا کند، گام بزرگی برای تحقق اهداف تعریف شده فولاد در چشم‌انداز ۱۴۰۴ خواهد بود. نکته مهمی که درباره بخش معدن و صنایع وابسته به آن وجود دارد، جایگاه مهم آنها برای حرکت به سمت صنعتی شدن و توسعه‌یافتگی است. بنابراین سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها از سوی فعالان بخش خصوصی و دولتی و شرکت‌های عمومی می‌تواند این هدف را محقق کند.


افزایش ظرفیت گندله کشور
نکته حائز اهمیتی که امروز یکی از چالش‌های اصلی تولیدکنندگان فولاد است نیاز به گندله سنگ‌آهن است. در این راستا شاهد ایجاد طرح‌های توسعه‌ای در مجتمع‌های معدنی بزرگ همچون گل‌گهر هستیم از جمله کارخانه‌ای با ظرفیت ۵میلیون تن، احداث و چندی پیش با حضور معاون اول رییس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد. به گزارش صمت، کارخانه شماره ۲ گندله‌سازی گل‌گهر کرمان که ظرفیت تولید تعریف شده برای آن ۵میلیون تن است گامی در جهت خودکفایی و تامین نیاز صنایع فولادسازی کشور بوده است. براساس آمار و اطلاعات موجود، ۶۰درصد از تجهیزات و فناوری‌های این مجموعه از داخل تامین شده و ۴۰درصد بقیه آن از سوی شرکت اتوتک تهیه شده است. در واقع بهره‌برداری از کارخانه گندله‌سازی شماره۲ مجتمع گل‌گهر سیرجان به ظرفیت ۵ میلیون تن، میزان تولید گندله کشور را به ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسانده است. همانگونه که گفته شد، اسحاق جهانگیری که در افتتاح این پروژه بزرگ حضور داشت اولویت توسعه صنعتی کشور را توسعه صنایع معدنی دانسته و گفته بود: گل‌گهر به‌عنوان بزرگترین معدن سنگ‌آهن ایران و یکی از بزرگترین معادن سنگ‌آهن جهان با برخورداری از انرژی و ذخایر معدنی می‌تواند به شرکتی تبدیل شود که بیشترین ارزآوری را برای صنایع معدنی کشور ایجاد کند. به گفته وی، آنچه برای ایران مهم است روند توسعه کشور است که اکنون در مسیر صحیحی قرار گرفته است. این موضوع به دلیل انتخابات درست است.


سرمایه‌گذاری ۱۰۳میلیون یورویی
به گزارش صمت، کارخانه شماره ۲ گندله‌سازی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر کرمان در منطقه سیرجان است برای ۵۰۰نفر به‌طور مستقیم و برای ۲هزارنفر به شکل غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است. این مجتمع و شامل طرح‌های زیربنایی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، گردشگری و خدمات است. در این میان فعالیت انجام شده در عملیات زیربنایی، برای این طرح بتن‌ریزی برای ۵۱هزار مترمکعب بوده است. در کنار این بخش، سازه فلزی به میزان ۱۲هزار و ۶۰۰ تن ساخته شده و ماشین‌آلات مکانیکی و تجهیزات نیز برای ۱۹هزار تن در نظر گرفته شده است. همچنین کابل‌کشی برای ۷۰۰کیلومتر انجام شده است. و تمامی زیربناهای تامین شده برای تولید گندله است که ظرفیت اسمی تعریف شده برای آن ۵میلیون تن بوده و تاکنون ۱۴۰هزارتن به طور آزمایشی تولید شده است.
دانش فنی برای اجرای این طرح، از سوی شرکت اتوتک تامین شده که روش «Traveling grate» است. این طرح نیز براساس مواردی همچون جبران ظرفیت خالی فولادسازان، برقراری توازن در زنجیره تولید فولاد، خودکفایی کشور از واردات گندله و جلوگیری از خروج ارز، جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده، ایجاد اشتغال، بهره‌مندی از ارزش افزوده ناشی از تکمیل زنجیره ارزش، افزایش جریان نقدینگی سازمان و تامین خوراک صنایع پایین دستی احداث شده است. این گزارش می‌افزاید: سرمایه‌گذاری ثابت برای این طرح ۴۴۰۰ میلیارد ریال و ۱۰۳ میلیون یورو است. در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری امید با سهم مشارکتی۳۷/۹۱ درصدی، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با سهم ۲۳/۳۹درصدی، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت با سهم ۱۰/۹درصدی، مجتمع فولاد مبارکه با سهم ۴/۹۴درصدی و سایر سهامداران با سهم ۱۸/۸۶درصدی که نحوه سرمایه‌گذاری آنها تامین مالی پروژه بوده، سرمایه‌گذاران این طرح هستند. درباره وضعیت فعلی طرح نیز می‌توان گفت تاکنون از پیشرفت ۹۹درصدی برخوردار بوده و در مرحله اجرای آزمایشی قرار دارد. مدت اجرای آن نیز ۵۰ماه بوده که از تیر ۹۲ آغاز شده و در شهریور ۹۵ به پایان رسیده است.


افزایش ۲۱ درصدی نسبت به سال ۹۳
مدیرعامل مجتمع معدنی گل‌گهر در مراسم بهره‌برداری از واحد ۵میلیون تنی گندله‌سازی سیرجان نیز اظهار کرده بود: گام نخست گل‌گهر در سال‌های اخیر، افزایش تولید به میزان ۲۱درصد در امسال نسبت به سال ۹۳ است. در همین حال تولید شرکت به میزان ۱۵میلیون و ۵۵۰هزار تن در ۶ ماه نخست امسال با پوشش ۵۶درصدی تحقق پیدا کرده است. ناصرتقی‌زاده در زمینه تولید کنسانتره نیز به رشد ۱۷ درصدی نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: تولید این محصول در این مدت رشد ۲۵درصدی نسبت به سال ۹۳ را تجربه کرده و تا پایان سال معادل ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار تن کنسانتره تولید می‌شود. به گفته وی، در بحث گندله نیز براساس برنامه، تولید ۵میلیون تن گندله در سال را در دست اقدام داریم اما با تغییرات کوچک، این رقم به ۷ میلیون تن افزایش می‌یابد.


ایجاد واحد کنسانتره‌سازی
ایجاد واحدهای جدید در راستای تکمیل زنجیره تولید، یکی دیگر از برنامه‌های این شرکت معدنی و صنعتی است و در این راستا می‌توان به مذاکره شرکت اتوتک برای احداث یک کنسانتره‌سازی جدید اشاره کرد. معاون معدنی گروه صنعتی بازرگانی ایران اروپا و نماینده رسمی شرکت فنلاندی اتوتک در ایران آخرین وضعیت پروژه‌های اتوتک را در بخش بالادستی صنعت فولاد ایران اعلام کرده است: احداث گندله‌سازی شماره ۲ گل گهر حدود ۳/۵سال طول کشید که از این نظر جزو موفق‌ترین پروژه‌های گندله‌سازی کشور است. این درحالی است که پروژه‌های مشابه گندله‌سازی که ۲ سال زودتر شروع شدند، هنوز به اتمام نرسیده‌اند. به گزارش ماین نیوز، هومان خواجه نصیری، هوشمندی و دقت نظر مجموعه مدیریتی گل‌گهر در دوره قبل و فعلی را حائز اهمیت دانست چراکه امروز شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر کرمان، شرکت موفقی در حوزه بالادستی فولاد بوده و با تولید ۱۰ میلیون تن گندله به زودی به سودآوری بالایی می‌رسد. وی ادامه داد: ارزش پکیج اتوتک در این پروژه حدود ۸۳ میلیون یورو بوده است. همچنین ۲ شرکت کیسون و فراتحقیق سپاهان با اتوتک در اجرای این پروژه همکاری داشتند. از نکات مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد کم بودن هزینه نهایی اجرای این پروژه نسبت به پروژه‌های مشابه است. خواجه نصیری افزود: اکنون شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با اتوتک برای احداث یک کنسانتره‌سازی جدید با ظرفیت ۱/۷میلیون تنی و همچنین مباحث مربوط به مدیریت آب و آبگیری باطله‌ها در حال مذاکره است. به گفته وی، پروژه گندله‌سازی ۵ میلیون تنی گهرزمین اکنون از سوی اتوتک در دست اجراست و به‌زودی سفارش تجهیزات آن داده می‌شود.
خواجه نصیری افزود: در کارگاه تخصصی اخیر اتوتک که در سازمان ایمیدرو برگزار شد توانمندی‌ها و فناوری‌های مدیریت آب در معادن ارائه شد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا