رفع رکود نیازمند سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری در کشور است

رفع رکود نیازمند سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری در کشور است

رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اعلام اینکه برای رفع رکود نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور هستیم، گفت: مجلس در آینده میزان سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی را در قراردادهای جدید خودرویی بررسی می‌کند.

 

عزیز اکبریان امروز در دومین روز همایش بین‌المللی صنعت خودرو با گلایه از اینکه مدیران دو شرکت خودروسازی چرا در جلسه امروز حضور ندارند، اظهار داشت: برای من این موضوع جای سوال دارد ما قرار است مشکلات بخش صنعت خودرو را بیان و راهکاری را برای آن پیدا کنیم اما چرا دست‌اندرکاران اصلی که باید آنها را اجرا کنند، در جلسه امروز حضور ندارند.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو یکی از صنایع بزرگ در هر کشور به شمار می‌آید، افزود: قبلا خودرو یک کالای سرمایه‌ای بود اما امروز به عنوان یکی از لوازم زندگی محسوب شده و کم‌کم وجه سرمایه خود را از دست می‌دهد.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس  با تاکید بر اینکه مسئولیت اصلی دولت در بخش‌های اقتصادی تصدی‌گری نیست گفت: دولت نباید به امور تصدی‌گری بپردازد حتی اخیر که لایحه بودجه سال 96 تقدیم مجلس شده بود، دولت در آن دست در جیب شهرداری کرده بود و توقع داشت بخشی از منابع شهرداری در اختیار او قرار گیرد. این در حالی است که ماهیت اصلی دولت نظارت دقیق بر اجرای قوانین است.
اکبریان با اعلام اینکه کشور برای خروج از رکود نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است گفت: با وام 16 هزار میلیاردی که نمی‌شود رکود را از بین برد. دولت باید زمینه‌ای را فراهم کند تا سرمایه‌گذاری در اقتصاد رونق پیدا کند. دولت اعلام می‌کند که حوزه 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده اما این ارقام کم بوده و جوابگوی نیاز کشور نیست.
وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید حضور جدی‌ای در حوزه اقتصاد داشته باشد تصریح کرد: آقایان به شما تاکید می‌کنم با بودجه دولتی به جایی نخواهیم رسید و بخش خصوصی باید بیشتر از گذشته در حوزه اقتصادی ورود پیدا کند.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس  با اشاره به اینکه خودروسازان نیز در این میان باید توجه جدی به کیفیت محصولات خود داشته باشند گفت: تاکنون اقدامات خوبی در صنعت خودرو انجام شده اما بدون تعارف باید بگویم هنوز در آغاز راه هستیم، اگر تعرفه کاهش پیدا کند آیا خودروساز امکان رقابت دارد. به طور حتم ندارد. در این رابطه نیز باید تصمیمات لازم اتخاذ شود.
اکبریان با اشاره به اینکه صادرات خودرو به عراق و افغانستان کاری ندارد، تصریح کرد: باید شرکت‌های خودروسازی به بازارهای مختلف صادراتی فکر کنند، در حال حاضر خوشبختانه قراردادهای جدیدی با تمرکز بر صادرات منعقد شده است اما باید بگویم مجلس در آینده جزئیات این قراردادها را تحقیق و تفحص می‌کند که آیا واقعا سرمایه گذاری و بومی‌سازی در کشور انجام شده است یا خیر.
وی با بیان اینکه امروز قطعه‌سازان کشور ورق را به صورت نقد خریداری کرده اما باید با گذشت چندین ماه پول خود را از خودروساز بگیرند، گفت: شرکت‌های خودروسازی در این رابطه باید همکاری لازم را با قطعه‌سازان داشته باشند، البته در این میان قطعه‌ساز نیز باید محصول با کیفیت تولید کند تا در بازار رقابتی امکان فروش محصولات خود را داشته باشد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا