مدیر عامل بانک ملت:

توسعه بازار سرمایه و تقویت بورس نیاز امروز اقتصاد کشور

توسعه بازار سرمایه و تقویت بورس نیاز امروز اقتصاد کشور

با توجه به برنامه ششم توسعه و همچنین اقتصاد مقاومتی توسعه بازار سرمایه و تقویت بورس نیاز امروز اقتصاد کشور است.

 

توسعه اقتصادی دغدغه عموم سیاست گذاران کشور است و رشد و توسعه اقتصادی کشور به نظام تامین مالی کارآمد و اثر بخش وابسته است و بهره برداری از ابزارهای نوین تامین مالی یکی از مهمترین ارکان آن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) هادی اخلاقی فیض آثار، مدیر عامل بانک ملت در هشتمین کنفرانس توسعه نظام مالی سرمایه گذاری در ایران با بیان این مطلب گفت: سهم تامین مالی بازار پول و سرمایه متفاوت است. نظام بانکی پاسخگوی کوتاه مدت تامین مالی بنگاه ها و بورس تامین کننده نیازهای بلندمدت نیازهای اقتصادی شرکت های تجاری است.

اخلاقی با بیان اینکه در گذشته بانک ها بشترین سهم تامین مالی بنگاه های اقتصادی را به خود اختصاص داده بودند گفت: این روند از یک سو باعث ناکارآمدی نظام بانکی در تامین مالی بود و از سوی دیگر مشکلاتی را به بنگاه های اقتصادی تحمیل کرد.

وی افزود: با توجه به برنامه ششم توسعه و همچنین اقتصاد مقاومتی توسعه بازار سرمایه و تقویت بورس نیاز امروز اقتصاد کشور است.

اخلاقی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی، مسئله گستردگی تأمین مالی و توسعه ابزارها و روش‌های کارآمد آن را از پیش‌نیازهای مالی پیاده‌ سازی اقتصاد دانش‌بنیان خواند و افزود: اقتصاد ایران در طول سال‌های اخیر در زمینه برخی از شاخص‌های تأمین مالی که رقابت‌پذیری اقتصاد را نشان می‌دهد، بهبود مناسبی داشته است. با این‌وجود، برای عبور از مرحله فعلی توسعه‌یافتگی کشور (اقتصاد مبتنی بر کارایی) و رسیدن به اقتصاد مبتنی بر نوآوری، بایستی نظام تأمین مالی به صورت یکپارچه و ساختارمند، از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند.

این فعال صنعت بانکداری اصلی‌ترین عامل عدم توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشورهای آسیایی و در حال‌توسعه را عدم توسعه نظام مالی این کشورها معرفی کرد و افزود: کشورهای در حال‌توسعه، به دلیل توسعه‌نیافتگی بازار سرمایه و سیستم مالی بانک محور ضعیف، با پدیده عدم شمول مالی روبرو هستند و این موضوع توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را که نیاز فراوانی به تأمین مالی حرفه‌ای و پیشرفته دارند را با چالش مواجه کرده است.

دکتر اخلاقی، افزود: نظام تأمین مالی خود نیز با تنگناهایی از جمله، حجم بالای مطالبات غیر جاری، انجماد دارایی‌ها، دارایی‌های موهوم و غیرواقعی، کم‌عمق بودن بازار سرمایه و بالا بودن ریسک‌های سرمایه‌گذاری روبرو است اما در صورتی که نظام بانکی و بازار سرمایه به عنوان دو نقش مکمل و نه رقیب و در قالب یک ساختار یکپارچه فعالیت کنند، می‌توانند مشکلات تأمین مالی بنگاه‌های کشور به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان را حل کنند.

مدیر عامل بانک ملت با ارائه افق‌های روشن حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، از جمله امکان ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه، امکان همکاری شرکت‌های خارجی در تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، رشد روزافزون شرکت‌های دانش‌بنیان، اصلاح نظام بانکی در زمینه حمایت از این شرکت‌ها و توسعه ابزارهای جدید تأمین مالی، ضروریات توسعه نظام تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را برشمرد.

مدیرعامل بانک ملت در پایان، با اشاره به برخی از اقدامات بانک ملت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به برنامه این بانک در خصوص تأسیس یک شرکت VC با مکمل های شتاب‌دهنده‌ی ویژه این شرکتها، راه‌اندازی فاندینو به عنوان ابزاری برای جمع سپاری برای حمایت از فعالیت¬های کارآفرینی و صنایع دانش‌بنیان، برنامه‌ریزی و اقدام در راستای تسهیل فرایند کاستودین برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی اشاره کرد. وی افزود که این بانک در آینده نیز با رعایت قوانین و مقررات، حمایت خود از شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان را با جدیت تمام و با استفاده از ابزارهای نوین ادامه خواهد داد.

این مدیر بانکی ابراز امیدواری کرد: برگزاری این همایش بتواند گامی مهم در جهت توسعه روش های تامین مالی و سرمایه گذاری در کشور باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا