بيم و اميد در بازار فولاد

بازار فولاد به كف سازي هاي جديد روي خوش نشان نداد

بازار فولاد به كف سازي هاي جديد روي خوش نشان نداد

گروه صنایع معدنی >فولاد - رشد قيمت ها در روزهاي ابتدايي هفته گذشته چندان هم براي بازار خوش يمن نبود، زيرا پس از تزريق يک جهش جدي رشد قيمتي به بازار، شاهد عقب نشيني بخش بزرگي از خريداران بوديم که موجب شد نه تنها قيمت ها رشد بيشتري داشته باشند بلکه وارد يک فاز کاهش نرخ جديد شوند. رخدادي که در ادبيات بازار به «زيرفروشي» معروف است.

به گزارش ماین نیوز، زيرفروشي واژه اي است که در روزهاي اخير بارها در بين فعالان بازار و حتي کانال هاي تلگرامي شنيده مي شود و به معني آن است که يک واحد فروش قيمتي کمتر از نرخ هاي رسمي خود در فرآيند چانه زني اعلام کرده يا قيمت هاي پيشنهادي خود را کمتر از عرف قيمت گذاري يک واحد توليدي به صورت نامحسوس اعلام کند.

اين واژه را بايد ترسيم روزهاي اخير بازار فولاد به شمار آورد که بعد از رفت و برگشت قيمت ها به شدت رايج شده است. رواج زيرفروشي نشان دهنده اشتباه تصميم گيري در اعلام قيمت است يا مي تواند به دليل نياز واحد توليدي يا تجاري به منابع نقدينگي باشد. در صورتي که زيرفروشي براي يک بازه زماني به صورت ممتد ادامه داشته بايد به شدت نگران بود؛ زيرا احتمال جهت دادن بازار يا کسب دارايي به هر قيمتي را برجسته مي سازد.

در صورتي که زيرفروشي از سوي يک واحد توليدي يا تجاري برجسته (واردکننده) ادامه يابد، مي توان نسبت به آينده فعاليت آن با نظر ترديد نگريست يا بايد نگران حذف عرضه واحدهاي رقيب بود که حتي ممکن است به ورشکستگي برخي واحدها منجر شود. رخدادي که در سال هاي گذشته در بازار شمش وارداتي ملاحظه شد و تبعات وحشتناکي را در بازار شمش ايجاد کرد. اين در حالي است که اصرار يا به عبارت دقيق تر لجاجت يک واحد توليدي براي ارائه قيمت هايي پايين تر از عرف بازار، ساير واحدها نيز مجبور به تبعيت از نرخ هاي جديد بوده و تمامي يک خرده بازار براي کالايي خاص با مشکل رو به رو مي شوند. موارد بالارا بايد بسيار جدي تلقي کرد علت هم آن است که اين عوامل مي تواند چهره بازار را در بهمن ماه تغيير داده و نگراني هاي جديدي را به بازار تزريق کند.

بارها از نياز بازار به کف قيمتي مشخص صحبت کرديم ولي تاکنون اين انتظار محقق نشده و همين واقعيت به دورنماي مبهم بازار عمق بيشتري بخشيده است. اين در حالي است که روزهاي اخير باز هم شاهد مديريت بازار بوده ايم نه هدايت آن که البته در اين خصوص نيز در گذشته موارد بسياري به رشته تحرير درآمد ولي باز هم محقق نشد. رشد قيمت ها در روزهاي ابتدايي هفته جاري که البته پس از نشست انجمن توليدکنندگان فولاد نيز محقق شد را مي توان مهم ترين خبر روزهاي اخير به شمار آورد، اگرچه عدم محاسبه دقيق برخي واقعيت ها مخصوصا ضعف تقاضاي موثر در کنار سختگيري هاي بانکي را که البته فاکتوري مشهود به حساب نمي آيد مي توان پشتوانه شکننده بازار فولاد دانست که دشواري هاي مضاعفي را به اين بازار تزريق کرد. هرچند رفت و برگشت قيمت ها داده اي است که اکثر قريب به اتفاق فعالان بازار آن را در روزهاي اخير رصد کرده اند، ولي بايد زمينه هاي ديگري از اين واقعيت صريح را به گونه اي ديگر ترسيم و تصوير کرد.

پايين بودن موجودي انبارها در بازار آزاد و ضعف کالادر بين اهالي بازار در کنار رکود عميق و چند هفته اي در کنار تصاعد خوش بيني ها به افزايش تقاضاي موثر در روزهاي پاياني سال و دستور آغاز رشد قيمت ها از سوي برخي فعالان برجسته بازار التهابي دست ساخته را به بازار وارد ساخت که اولين خروجي آن در يک يا دو روز ابتدايي اين جريان جديد به رشد جدي قيمت ها منجر شد، تا جايي که به صورت گام به گام و در طول يک روز، شاهد رشد 100 توماني قيمت ها بوديم ولي اين بار بازار به رشد قيمت هاي شتابان و مورد انتظار، روي خوش نشان نداد.

نکته اي را که در خلال فعاليت ها در بازار آزاد به تازگي مشاهده مي شود بايد رونق شبکه هاي اجتماعي در بازار و در بين تمامي فعالان اين صنف به شمار آورد و اطلاع رساني سريع و صحيح از سوي فرد فرد اعضا نشان داد که بايد رخدادهاي اصلي فولاد را اين بار به گونه اي ديگر رصد و تفسير کرد. به نظر مي رسد بازار فولاد حرفه اي تر از چيزي شده که در گذشته خودنمايي کرده بود. همچنين دسترسي به اطلاعات روز يا حتي دقيقه اي، موجب شد تا شواهد و زير و بم بازار بهتر از گذشته مورد شناخت و توجه قرار بگيرد. نکته اي که در گذشته به صراحت از آن ياد کرده و به عنوان قطب سوم در بازار فولاد نيز نام گذاري شد. 25 دي ماه سال جاري در گزارشي تحت عنوان بازار فولاد در مرحله گذار از تحقق آن نام برده شد و هم اکنون به صراحت در حال قدرت نمايي جديدي است. قطب سوم يا همان شبکه هاي اجتماعي مجازي هم اکنون فاصله ها را در بين فعالان بازار در اقصي نقاط ايران از بين برده و هر فردي با هر جايگاه و موقعيتي مي تواند در اين شبکه ها به اطلاع رساني و حتي خلق خبر و تحليل بپردازد. اين وضعيت شکاف هاي اطلاع رساني را فروريخته و رانت خبري بين برخي از فعالان خاص بازار را از بين برده است. شتاب و قدرت تقاضا مشهود بوده و حتي مي توان با کمي پرسه زدن و گفت وگو در شبکه هاي اجتماعي از موجودي انبارهاي برخي واحدهاي توليدي و تجاري نيز با يک ضريب خطا مطلع شد. اين واقعيت هرچند بسيار عجيب است، ولي بازگشت قيمت ها پس از جهش نرخ ها را مديون رفتار واسطه ها، فعالان بازار و عرضه کنندگان ريز و درشت در اقصي نقاط ايران هستيم که با اطلاع از ضعف تقاضاي موثر، چهره جديدي را در بازار فولاد ترسيم کردند.

در نگاه اول بهبود قيمت ها خود سيگنالي مهم و جدي براي جذب خريداران خفته اي است که توان و نياز به خريد داشته و مي توان روي تقاضاي آنها حساب کرد. اگر رفت و برگشت قيمت ها هيچ خروجي قابل توجهي نداشته باشد، باز هم اين سيگنال که بازار براي افزايش نرخ برنامه دارد را به فعالان بازار ارائه مي کند. همان گونه که در گزارش پيشين با عنوان بازار فولاد، به دنبال کف سازي جديد به اين نکته اشاره کرديم، بهتر است بازار قدر رشد قيمت هاي فعلي را بداند و از اين سيگنال مهم به نفع خود استفاده کند که مي تواند به تقويت تقاضاي موثر و حتي بهبود حجم توليد در برخي واحدهاي توليدي نيز منجر شود. اين در حالي است که صادرات به کشورهاي همسايه مدتي است کمرنگ شده هرچند که نياز به عرضه هاي صادراتي فقط براي مديريت بازار نيز مي تواند به مديريت حجم تقاضا در بازار آزاد کمک کند.

بهتر است از اين به بعد برخي واقعيت هاي بازار فولاد را نه فقط از سمت توليدکنندگان بزرگ بلکه يک بار هم از طرف بخش واسطه گري و خرده فروشي مورد توجه قرار داد، زيرا بيشترين تاثير نوسان تقاضا بر اين بخش وارد شده و مي توانند واقعيت هاي اين عرصه را با صراحت و دقت بيشتري مخابره کنند. درخصوص واقعيت هاي بازار بايد گفت که دورنماي مبهم بازار در کنار نوسان کج دار و مريز قيمت ها بيم و اميدهاي بسياري را در اين معاملات ايجاد کرده، هرچند که هيجاني خفته از بهبود قيمت ها نيز در اذهان فعالان بازار وجود دارد. استعلام قيمت افزايش يافته و در صورتي که خريدار نهايي از عدم کاهش نرخ بيشتر يا تثبيت بازار با احتمال افزايش هرچند محدود قيمت ها مطمئن شود، معامله منعقد خواهد شد.

هم اکنون بازار فولاد به کف سازي قيمتي و اصطلاحا هدايت بازار نياز دارد تا در صورت نزديک شدن به نرخ هاي هدف گذاري شده، بازار خود براي حمايت از قيمت ها بسيج شود. رخدادي که در روزهاي گذشته بارها به آن اشاره شد ولي باز هم مشخص نشد که آيا کف قيمتي مثلا1400 توماني، کف هدايت شده بازار خواهد بود يا خير. در هر حال بازار فولاد در شرايطي بسيار خطرناک قرار دارد؛ زيرا ممکن است بدهي هاي بانکي برخي از واحدهاي صنعتي و تجاري خود داده اي باشد که فروش به هر قيمتي را توجيه کرده و همچنين به ادامه کاهش نرخ ها منجر شود.

هرچند که هم اکنون شواهد متقني از فروش گسترده به دليل بدهي بانکي به صورت رسمي مخابره نشده ولي بايد هر رخداد محتمل يا ممکني را موردتوجه قرار داد. در صورت حمايت تمامي بدنه بازار از واقعيت هاي معاملاتي در کنار شفافيت تصميم گيري و در دسترس بودن اطلاعاتي که موجب خواهد شد تا تصميمات مهم اتخاذ شود، بازار قطعا شرايط بهتري را تجربه خواهد کرد و مي تواند دورنماي مطلوبي را پيش روي معاملات ايجاد کند. اين در حالي است که در شرايط ضد و نقيض، مي توان به رشد تقاضاي روزهاي پاياني سال خوش بين بود، اگرچه اين مطلب ممکن است بسيار دير محقق شده باشد و مشکلات جديدي را پيش روي فعالان بازار ايجاد کند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا