صحبت‌های متفاوت روحانی در جمع مطبوعاتی‌ها

پشت پرده توقیف‌های مطبوعاتی

پشت پرده توقیف‌های مطبوعاتی

5 بخش مهم از حرف‌های رئیس جمهور به روایت زیر است.

رئیس جمهور در آیین افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات صحبت‌های مهم و متفاوتی را مطرح کرده است. حرف‌هایی که بررسی آن‌ها نشان می‌دهد رئیس جمهور نیز از فضای حاکم بر مطبوعات رضایت ندارد.

آخرین کلمات در یک رسانه؛ تعطیل و توقیف


«کلمه تعطیل و کلمه توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشند. ما همانطور که نیازمند نهاد رسانه هستیم به نظام مطبوعات هم نیاز داریم.  به نظام مطبوعاتی شفاف ، با قوانین و مقررات روشن نیاز داریم. اگر قانون روشن باشد هر روز جمعی با به دست آوردن یک کلمه و یک جمله نمی‌توانند با آزادی مطبوعات بازی کنند.»

مأمور امنیتی، معیار نشریات نیست

«برای مطبوعات، پایگاه‌هایی که می‌توانند راجع به تنبیه آنها سخن بگویند و قضاوت کنند مشخص هستند و دارای معیارهایی معین‌اند؛ هر مأمور امنیتی نمی‌تواند معیاری برای مطبوعات و نشریات باشد. ما نیازمند یک نظام قانون و مقرراتی هستیم که در برابر آن همگان یکسان باشند،‌ افتخار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این است که می‌گوید همه افراد حتی رهبری نظام در برابر قانون یکسان هستند.»

پلیس مخفی بودن رسانه‌هایی که مطالب‌شان، بقیه را توقیف می‌کند


«قابل تحمل نیست که در یک کشور برخی رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه، توقیف، تعطیل شدن و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امنیتی دائمی برای آنها مقدر شده باشد که هرچه می خواهند بگویند. گاهی برخی رسانه‌ها به عنوان پلیس مخفی عمل می‌کنند. همچنین گاهی با مطالعه برخی از نشریات می‌توان فهمید که فردا قرار است چه کسی دستگیر شود و آبروی چه کسانی برده شود.ما در کشور برای آگاهی مردم رسانه داریم، عده‌ای ادعای انقلابی گری دارند. این در حالی است که انقلابی بودن به معنای اخلاق است؛ چرا که مردم ما انقلاب کردند تا اخلاق اسلامی در کشور حاکم شود و موازین اسلام در کشور معیار قرار بگیرد. آنها انقلاب کردند تا خون و آبرو و اموال مردم محفوظ بماند.»

حمله به دولت و حکومت، انقلابی‌گری نیست

«آنچه که من درباره انقلابی بودن می‌فهمم این است که انقلابی بودن به معنای دروغ نگفتن است،انقلابی بودن به این معنا است که به دیگران تهمت نزنیم و چهره بزرگان نظام و آنها که در انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و سازندگی کشور تلاش کردند را حفظ کنیم و به مردم امید و اعتماد دهیم.  آیا اینکه از پایگاه یک بخش از دولت به بخش دیگری از حکومت حمله کنیم انقلاب و انقلابی‌گری است؟ زمانی در برخی از نوشته‌ها می‌خواندیم که هماهنگی راهبردی به عنوان یک اصل بسیار مهم برای وحدت جامعه و حکمرانی سالم است اما گاهی برعکس این جمله را مشاهده می‌کنیم و شاهد ناهماهنگی راهبردی در این زمینه هستیم.

تمام مطبوعات و رسانه‌ها باید در برابر قانون یکسان باشند، اگر در کشور چنین شرایطی حاکم بود ما کشوری انقلابی هستیم و چنانچه چنین شرایطی در کشور حاکم نبود این به آن معناست که در حال حرکت علیه انقلاب اسلامی و اخلاقی هستیم.

 دستگاه قضا باید مأمن جامعه باشد،‌ اگر نمک سالم باشد، هر چیزی که اشکالی داشته باشد می‌توان جلوی آن را گرفت اما زمانی که نمک فاسد شود کار بسیار سخت می‌شود.»

بعضی‌ با پول بیت‌المال و حاکمیت علیه افتخار حاکمیت حرکت می‌کنند

«اگر ملت بزرگ ایران کار بزرگی کرده کار ملت را کوچک نکنیم. بعضی‌ با پول بیت‌المال و حاکمیت علیه افتخار حاکمیت حرکت می‌کنند. با پول دولت و علیه دولت؟ دولتی که منتخب مردم است؟ ایرادی ندارد یک نفر با پول شخصی خود رسانه‌ای راه بیاندازد و از اول تا آخر مخالفت کند اما با اجازه چه کسی با پول مردم می‌خواهیم علیه راه مردم حرکت کنیم. پول مردم و علیه مردم؟ این مسأله نمی‌تواند برای جامعه‌ای قابل قبول باشد.

 افتخار ما این بوده که نمایندگان سرافراز ملت توانسته‌اند به خوبی از حقوق حقه‌شان دفاع کنند، ما نه تنها در مذاکرات گفتیم که راکتور اراک باید باقی بماند بلکه این را هم اضافه کردیم که باید مدرنیزه شود و گروه 1+5 باید تکنولوژی‌شان را به آن بیاورند و تکنولوژی جدید باید وارد این عرصه شود. اراک امروز با دیروز از زمین تا آسمان فرق دارد و این راکتور جدید به مراتب مدرن‌تر از آنچه ساخته شده، خواهد بود.

 ملت ایران نه تنها حق خود را تثبیت کرد که غنی‌سازی کند ، امروز می‌تواند کیک زرد را به UF6 تبدیل و اورانیوم رابه غنای 4.5 و 5 درصد برساند بلکه قدم دیگر این بود که تجارت را نیز در این زمینه به دست آورد. از هفته‌های آتی ما UF6 می‌فروشیم و کیک زرد را می‌گیریم. یعنی در بازار تجارت هسته‌ای وارد می‌شویم. نه تنها سانتریفیوژ می چرخد بلکه مدرن‌تراز آن به چرخش درمی‌آید و به محض اجرایی شدن توافق از همان روز اول گاز UF6 برای اولین بار در راکتور پیشرفته IR-8 تزریق خواهد شد و با IR-8 غنی‌سازی در حد آزمایشگاهی آغاز می‌شود.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا