خزاعی تاکید کرد

لزوم تغییر نگاه به سرمایه‌گذاری خارجی

لزوم تغییر نگاه به سرمایه‌گذاری خارجی

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با تاکید بر لزوم تغییر نگاه به بحث استفاده از سرمایه‌های خارجی در کشور گفت: نباید تنها برای تامین نیاز و کمبود داخلی اقدام به جذب سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی کنیم، بلکه طبق نگاه نوین لازم است کشور با استفاده از این ابزار خود را برای ورود به بازارهای پولی و مالی بین‌الملل آماده کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد خزاعی در کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پساتحریم با اشاره به این‌که لازم است جذب سرمایه‌گذار در اولویت اول در مقایسه با جذب سرمایه قرار گیرد، گفت: اما این پرسش مطرح می‌شود که آیا نگاه ما به جذب سرمایه‌های خارجی تنها برای تامین و جبران کمبود سرمایه و توسعه کشور باشد.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با انتقاد از نگاه محدود به داخل مرزهای مسوولان اقتصادی کشور عنوان کرد: اگرچه رسیدن به رشد مطلوب اقتصادی در مورد جذب سرمایه‌های خارجی دارای اهمیت است، اما در مقابل لزوم حضور در بازار‌های پولی و مالی بین‌الملل و گسترش روابط ایران با کشور‌های عضو سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی اقتصادی و ایجاد بانک‌های سرمایه‌گذاری در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

خزاعی نگاه به سرمایه‌گذاری خارجی تنها در جهت تامین رشد داخلی را نگاهی کهنه و سنتی دانست و افزود: این امر کافی نیست و در عرصه بین المللی نیز کشورها تلاش می‌کنند به بازارهای پولی و مالی وارد شوند همانطور که چین بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا را ایجاد کرده و به دنبال طرح راه ابریشم و سرمایه‌گذاری در کشورهای منطقه راه ابریشم است.

وی دراین باره اظهار کرد: این طرح‌های چین اساسا برای تامین نیازمندی‌ها و رشد و توسعه داخلی نیست، بلکه اهداف بین‌المللی دیگری دارد.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با تاکید بر این‌که تامین نیازهای مالی اگرچه مهم است در اولویت دوم قرار می‌گیرد، گفت: ایران در حوزه‌های فرهنگی و همچنین سیاسی کشور قدرتمند و پرنفوذی است، اما در حوزه اقتصادی چندان قدرتی در عرصه بین‌الملل ندارد.

خزاعی با اشاره به این‌که گفت‌وگوهای بین‌المللی اقتصادی ایران انگشت‌شمار است، اظهار کرد: این موضوع باید در برنامه ششم توسعه مورد نظر قرار گیرد در همین راستا نیز در جلسه‌ای با مسوولان وزارت امور خارجه و دکتر ظریف به بحث گسترش روابط اقتصادی برای نیاز کشور تاکید کرده‌ایم.

وی با اشاره به پتانسیل ایران برای تبدیل شدن به درگاهی برای جذب و انتشار سرمایه به کشورهای منطقه خاطر نشان کرد: ایران می‌تواند با جذب منابع خارجی آن را با سازوکارهای مناسب به کشورهای منطقه عرضه کند که در این صورت بحث سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان اهرم اقتصادی در زمینه‌ی سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران ایجاد چنین نقشی برای ایران نیازمند الزاماتی در حوزه اقتصادی است.

وی درباره‌ی این اقدامات اظهار کرد: حضور قوی در حوزه بین‌المللی بانکی، استفاده از تکنولوژی‌، گسترش روابط با موسسات مالی بین‌المللی، تعیین تکلیف معوقاتی که ایران به دلیل تحریم‌ها به موسسات مالی بین‌الملل دارد و همچنین گفت‌وگو با آژانس‌های رتبه‌بندی و تلاش برای بهبود رتبه‌های اقتصادی ایران از جمله این الزامات است.

خزاعی با تاکید بر این‌که برجام به لحاظ سیاسی یک موفقیت بزرگ به حساب می‌آید، ادامه داد: اما برای آنکه میوه اقتصادی برجام را بچشیم لازم است بسترهای لازم فراهم شود و ایران رتبه اعتباری خود را ارتقاء دهد و تکلیف بدهی‌ها را روشن کند.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران تصریح کرد:در این زمینه لازم است دو حوزه مدیریت بدهی و دارایی و مدیریت ریسک مورد توجه قرار گیرد.

خزاعی همچنین اظهار کرد: سازمان سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به گسترش فعالیت‌های خود نقشه راه تامین منابع را تدوین کرده است که جای آن در اقتصاد ایران خالی بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا