رییس سازمان بورس در جمع خبرنگاران:

صراحتا تاکید می کنم اولویت ما بازار سهام است

صراحتا تاکید می کنم اولویت ما بازار سهام است

به گفته رییس سازمان بورس نمی توان به مقوله شرکت ها و بازار سهام بی توجه شد و این که می گویند نباید بازار بدهی را کنترل کرد ، موضوع کاملا اشتباهی است؛ من صراحتا اعلام می کنم اولویت ما بازار سهام و در قدم بعد تامین مالی بخش خصوصی است.


رییس سازمان بورس در ادامه نشست خبری روز جاری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، دکتر شاپور محمدی درباره راه اندازی صندوق ثبات در بازار سرمایه گفت: صندوق ثبات تکلیف قانونی وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، سازمان بورس و صندوق توسعه ملی است. بر همین اساس پنج نهاد، متولی راه اندازی این صندوق هستند و قانون مقرر کرده بخشی از منابع صندوق توسعه ملی باید از طریق سپرده های بانکی به صندوق ثبات واریز شود.

به گفته دکتر محمدی، سازمان بورس نامه ای به وزیر اقتصاد با موضوع راه اندازی این صندوق ارسال کرده و این نامه به دبیر هیات امنای صندوق توسعه ملی ابلاغ شده و راه اندازی صندوق ثبات در دستور کار قرار گرفته است.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: بر اساس قانون مقرر شد یک درصد درآمد سالانه صندوق توسعه ملی می تواند به صندوق ثبات کمک کند.

وی در ادامه در خصوص تغییر قانون صندوق های با درآمد ثابت و تعیین حد نصاب سقف و کف برای این صندوق ها گفت: به صندوق ها مهلت اجرای قانون را داده ایم و آنها را برای اجرای قانون مقید کرده ایم.

دکتر محمدی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بلاتکلیفی سهامداران پدیده تاکید کرد: تشکیل شرکت پدیده در بستر بازار سرمایه نبوده است، اما سازمان بورس در کنار وزارت کشور پیگیر احقاق حقوق سهامداران پدیده است.

در ادامه رییس سازمان بورس در خصوص آخرین تفاهم نامه های این سازمان با سایر بازارهای بین المللی گفت: اخیرا تفاهم نامه با بورس آلمان منعقد شده و هیاتی از این بازار برای آموزش به ایران آمده اند.

سخنگوی سازمان بورس افزود: در خصوص به هنگام سازی سامانه معاملاتی نیز مذاکراتی انجام شده و با برخی از کشورها در تعامل و همکاری فنی هستیم.

دکتر محمدی ادامه داد: همکاری های بورس با کشورهایی مثل کره جنوبی، هند و سوئد آغاز شده در حوزه ابزارهای مالی اسلامی نیز با کشور مالزی ارتباط خوبی داریم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص قیمت بالای عرضه اولیه شرکت دارویی برکت و ناموفق بودن این عرضه گفت: عرضه اولیه قیمت برکت به روش بوک بیلدینگ بود هر چند که ما معتقدیم هر مجموعه ای که وارد بازار سرمایه می شود باید حاشیه سودی را در عرضه اولیه برای مردم به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد عرضه های اولیه موفق باشند باید با قیمت های منطقی عرضه شوند تا سهامداران سود کنند، خاطر نشان کرد: درباره عرضه اولیه باید ظرفیت های جذب بازار سرمایه مد نظر قرار بگیرد و اگر بازار سرمایه شرایط عرضه اولیه را نداشته باشد باید آن را محدود کنیم و به شرکت هایی که در ارزیابی و قیمت گذاری اولیه آنها دقت کافی انجام نشده حتما تذکر می دهیم.

دکتر محمدی در ادامه به جزییات سرمایه گذاری خارجی در کشور پس از برجام، رفع تحریم ها و همچنین اتفاقات اخیر عرصه بین الملل از جمله سخنرانی رییس جمهور جدید آمریکا اشاره کرد و گفت: در قدم اول اقتصاد، بازده حکمرانی می کند و بازار سرمایه کشور بخصوص در حوزه های انرژی و معادن در بلند مدت همیشه بازدهی خوبی داشته است بنابراین ما در زمان تحریم نیز سرمایه گذار خارجی داشتیم اما پس از برجام امکان دسترسی به بازار سرمایه ایران بهتر شد و این توافقنامه کمک کرد سرمایه گذاران راحت تر وارد بازار سهام کشور شوند. در همین راستا سازمان بورس نیز تلاش کرد تا نقل و انتقال وجوه را برای سرمایه گذار خارجی تسهیل کند.

سخنگوی سازمان بورس به توافقنامه شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه با بانک ملت اشاره کرد و گفت: بر اساس این توافقنامه افراد خارج از کشور که قصد سرمایه گذاری در ایران داشته باشند با درخواست از طریق شعبه خارجی بانک ملت ایران ریال دریافت می کنند و بانک ملت متعهد بازگشت سرمایه وی به خارج از کشور است. هر چند بانک ها در تلاش هستند بحث افتتاح حساب برای سرمایه گذاران خارجی به سرعت انجام شود و در این خصوص هم اقدامات خوبی در حال انجام است، اما برای آنکه  همه سرمایه گذاران از این تفاهم نامه مطلع شوند به اطلاع رسانی بشتر نیاز است.

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه تفاهم نامه بانک ملت و سپرده گذاری مرکزی برای سرمایه گذار خارجی نیازی به افتتاح حساب ندارد، اظهار داشت: ما در تلاش برای تدوین راه کارهای بلندمدت در کنار راه کار کوتاه مدت هستیم.

وی در خصوص سخنان اخیر رییس جمهور آمریکا گفت: همه دنیا آگاهی خوبی از تعاملات سیاسی دارند و دنیا همیشه نسبت به رویکردهای افراطی واکنش نشان می دهند. آثار تحولات سیاسی در بلند مدت کمرنگ شده و سودآوری مهم می شود و سرمایه گذاران همیشه عقلایی رفتار می کنند و دلیلی وجود ندارد که سرمایه گذار خارجی به خاطر یک اظهار نظر مسیرش را تغییر دهد. عقلانیت به مفهوم کسب سود است و سرمایه گذار همیشه عقلایی نگاه می کند.

وی در ادامه در خصوص وضعیت صنعت بانکداری گفت: در خصوص شرکت های بورسی بانک و بیمه ها اعتقاد داریم که باید به سودآوری آنها کمک شود. و این موضوع مساله مهمی است.

سخنگوی سازمان بورس در پاسخ به سوالی درباره ارسال مدارک مورد نیاز بانک صادرات نیز اینگونه گفت: همکاران ما در سازمان بورس به طور جدی پیگیر دریافت این اطلاعات هستند و حتما از سازو کار قانونی برای دریافت آن استفاده می کنند. و به محض دریافت اطلاعات بانک صادرات پیگیری ها برای بازگشایی نماد انجام می شود.

دکتر محمدی درباره اصلاحیه دوم ماده 6 اصل 44 توضیح داد و گفت: بر اساس این اصلاحیه مقرر شده کلیه نهادهای عمومی غیر دولتی خیریه ها و صندوق ها اطلاعات خود را به سازمان بورس ارایه دهند. درباره این موضوع فراخوان داده ایم و اطلاع رسانی از رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب انجام شده و نامه هایی نیز به نهادها ارسال شده است.

رییس سازمان بورس در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت بهره مالکان شرکت های معدنی حاضر در بازار سرمایه عنوان کرد: محصولات معدنی، فلزات اساسی و هر محصول دیگری از یک طرف قیمت جهانی دارد و از طرفی دیگر حقوق مالکانه به تناسب بودجه تغییر می کند. اما باید به تولید کننده اطمینان داده شود، تا این تعیین نرخ فرمول مشخصی داشته باشد که به قیمت های جهانی متصل باشد. از حیث این موضوع سازمان بورس پیگیری های لازم را انجام می دهد.

دکتر محمدی درباره پیش بینی وضعیت آتی بازار سرمایه گفت: هر صنعتی که بازدهی بیشتر شفافیت، مسوولیت پذیری و مدیران اثر بخش داشته باشد در بلند مدت بازدهی خوبی را از طریق انعکاس عملکرد خود در قیمت سهام خواهد داشت. نباید فراموش کرد تحولات سیاسی بین المللی و اقتصادی بین المللی کوتاه مدت است و وظیفه ما در بازار سرمایه این است که این تحولات را به درستی منعکس کنیم. در مجموع سودآوری شرکت ها در سال جاری با رشد همراه بوده و همچنین رشد اقتصادی کشور نیز در حال بهبود است که این موضوع در بخش های مختلف اقتصاد از جمله شرکت های بازار سرمایه نیز تاثیر گذار است. به این ترتیب بازار سرمایه چشم انداز خوبی دارد مشروط به اینکه سرمایه گذاران با تحلیل و بلند مدت خرید و فروش کنند.

در پایان سخنگوی سازمان بورس در ادامه پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص ارجحیت بازار سهام به بازار بدهی گفت: نمی توان به مقوله شرکت ها و بازار سهام بی توجه شد و این که می گویند نباید بازار بدهی را کنترل کرد موضوع کاملا اشتباهی است من صراحتا اعلام می کنم اولویت ما بازار سهام و در قدم بعد تامین مالی بخش خصوصی است.

وی افزود: تامین مالی دولت در رده های بعدی قرار دارد هر چند تامین مالی دولت از بازار سرمایه در قانون قید شده است اما وظیفه ما است که ظرفیت بازار سهام را اعلام و برای تامین مالی دولت همه جوانب را در نظر بگیریم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا