زمينه‌هاي مشترک همکاري معدني ايران و افغانستان اعلام شد

زمينه‌هاي مشترک همکاري معدني ايران و افغانستان اعلام شد پايگاه خبري معدن نيوز- رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران اعلام کرد: طي اعلام نخستين فراخوان عمومي براي سرمايه‌گذاري در معدن طلاي نيکوئيه، تا پايان امسال 10 تا 12 فراخوان عمومي ديگر در حوزه‌هاي معدني مختلف از سوي ايميدرو اعلام خواهد شد.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، مهدي کرباسيان در نخستين اجلاس سرمايه‌گذاري و تجارت بخش معادن و نفت ايران و افغانستان گفت: 12 هزار کيلومتر کار اکتشافي در حوزه سنگان انجام شده که کارهاي ژئوفيزيک و اکتشافات مقدماتي آن به اتمام رسيده و نقاط اميدبخش آن نيز شناسايي شده است.
وي افزود: تا پايان امسال تعدادي از زون‌هاي منطقه سنگان نيز براي سرمايه‌گذاران بخش خصوصي داخلي و خارجي به صورت فراخوان عمومي اعلام خواهد شد.
کرباسيان با بيان اينکه ايميدرو فعاليت‌هاي اکتشافي در بيش از 200 هزار کيلومتر مربع را شروع کرده است، از آمادگي ايميدرو براي انتقال تجارب به افغانستان خبر داد و گفت: ايميدرو مي‌تواند از مرحله اکتشاف تا بهره‌برداري معادن با افغانستان همکاري کند و تجارب و تخصص خود را در اختيار افغانستان قرار دهد.
وي افزود: در حوزه سنگان رگه معدني مشترک در داخل ايران و افغانستان وجود دارد و مي‌توانيم در اين حوزه با سرمايه‌گذاري مشترک، در افغانستان کارخانه‌هاي گندله و کنسانتره احداث کنيم.
کرباسيان با بيان اينکه ايران مي‌تواند در حوزه‌هاي مس، کروميت و ديگر بخش‌هاي معدني با افغانستان همکاري کند، ادامه داد: افغانستان براي بازسازي نيازمند سيمان است که ايران مي‌تواند در اين زمينه به صورت گسترده همکاري داشته باشد و با توجه به نياز اين کشور به فولاد، پيشنهاد احداث يک کارخانه يک ميليون تني فولاد در افغانستان را داريم که شرکت‌هاي معتبر ايراني مي‌توانند طرح‌هاي فولادي افغانستان را انجام دهند.
وي همچنين از فعاليت‌هاي اکتشافي ايميدرو در امتداد خط مرزي دو کشور به پهناي 20 کيلومتر اشاره کرد و گفت: اين کار موجب ايجاد اشتغال در نقاط مرزي و همچنين امنيت مي‌شود که در اينجا هم مي‌توانيم با افغانستان همکاري مشترک داشته باشيم.
کرباسيان بااشاره به بازديد وزير معادن و نفت افغانستان و هيات همراه از مرکز تحقيقات فراوري مواد معدني ايران اظهار کرد: ايميدرو آماده است آموزش نيروي انساني افغانستان در معادن و صنايع معدني را در ايران داشته باشد تا اين نيروها جايگزين نيروهاي خارجي در معادن افغانستان شوند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشترکات فراوان دو کشور تصريح کرد: به جز معادن، ايران در همه حوزه‌ها از جمله تجارت و کشاورزي درهايش براي همکاري با افغانستان باز است و مي‌تواند به اين کشور کمک کند.
کرباسيان با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران اصرار دارد که اقتصاد کشور بر محوريت بخش خصوصي باشد، افزود: ايميدرو آماده است در کنار بخش خصوصي و با بخش خصوصي و يا حتي به صورت مستقل در بخش معدن و صنايع معدني با افغانستان همکاري کند.
وزير معادن و نفت افغانستان نيز در اين اجلاس از در حال بازنگري بودن قانون معادن اين کشور خبر داد و گفت: از حضور سرمايه‌گذاران کشورهاي همسايه به ويژه ايران در حوزه معادن کشورمان استقبال مي‌کنيم.
داوود شاه صبا با توجه به اينکه محوريت اقتصاد افغانستان بر بخش خصوصي است، افزود: در مرحله نخست توجه ما بيشتر بر فعاليت در معادن کوچک و متوسط است و معتقديم از اين طريق مي‌توانيم تجارب خود را افزايش دهيم.
وي ادامه داد: افغانستان بر روي کمربند آهن و مس قرار دارد و علاوه بر اين داراي معادن بزرگ طلا، موليبدن، سرب و روي و... است و به دليل داشتن انرژي فراوان نفت و گاز، بخش خصوصي ايران مي‌تواند در معادن ايران سرمايه‌گذاري کند.
شاه صبا از پيشنهادات ايميدرو براي سرمايه‌گذاري در معادن افغانستان استقبال کرد و گفت: از پيشنهادات ايران در همه زمينه‌ها به‌خصوص در حوزه آموزش براي تربيت کارآموزان افغانستان حمايت مي‌کنيم.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا