در جلسه دیروز شورای پول و اعتبار اعلام شد:

مدل جدید نظارت بانک مرکزی : 4 طبقه ریسک و تجدید ساختار بانکهای پر ریسک

مدل جدید نظارت بانک مرکزی : 4 طبقه ریسک و تجدید ساختار بانکهای پر ریسک

بانک مرکزی از اجرای مدل نوین نظارتی خبر داد که طبق آن بانک‌ها بر اساس ریسکی که دارند در 4 طبقه‌ دسته بندی می شوند و در صورت دارا بودن ریسک زیاد باید تجدید ساختار شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، بانک مرکزی اعلام کرد، در جلسه دیروز شورای پول و اعتبار، گزارشی درباره پروژه بازطراحی نظام نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها مطرح شد.

این پروژه با تشکیل کمیته‌های هفت‌گانه حسابداری و مالی، حسابرسی، اقتصادی، حقوقی و فقهی، فناوری اطلاعات، طراحی مدل و تدوین گزارش‌ها کار خود را آغاز کرد. هم‌زمان کمیته راهبری پروژه نیز در بانک مرکزی تشکیل شد. در این پروژه تجربیات حدود 50 کشور دنیا در زمینه‌های مختلف بررسی و بهره‌برداری شد.

در این فرآیند توجه به 4 محور اساسی در شکل‌دهی پایه‌های مدل نظارتی جدید از اهمیت خاصی برخوردار بوده، این چهار محور از ارکان ریسک محوری، گروه‌محوری، کسب‌وکار محوری و اصلاح محوری تشکیل‌شده است.

با استقرار این مدل، بانک‌ها در 4 طبقه بر اساس وضعیت ریسکی طبقه‌بندی شده و بر بانک‌های هر طبقه براساس استراتژی تعریف‌شده به شرح جدول زیر نظارت می شود:

رویکرد نظارتی به صورتی فراگیر از سطح نظارت پایه آغاز شده و در هر مرحله با افزایش دامنه و شدت نظارت به سطح بانک‌های ریسکی‌‌تر اعمال می‌شود. با توجه به رویکرد اصلاح محور، هدف مدل نظارتی بر سامان‌دهی بانک‌های با درجه ریسک بالاتر و انتقال آن‌ها به محدوده ریسکی پایین‌تر است.

این طبقه‌بندی مبنای فرآیند نظارت هوشمندانه بر بانک‌هاست که انتظار می‌رود کارایی و اثربخشی نظارت را به میزان قابل‌توجهی ارتقا دهد.

بر اساس طبقه‌بندی انجام‌شده، فعالیت‌های نظارت بر بانک‌ها در سطح نقاط آسیب‌پذیر و حائز اهمیت بانک متمرکز می‌شود. به‌علاوه سنجه‌های‌ حیاتی در سیستم، تعریف و برچسب‌گذاری شده است. به‌نحوی‌که اگر هر یک از سنجه‌ها از مرز بحرانی تعیین‌شده عبور کند، فارغ از طبقه بانک، مشمول اقدامات نظارتی ویژه می‌شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا