فولادگر نماینده مجلس در گفتگو با سنا اعلام کرد:

گزارش گیری از شبه دولتی ها، فوری ترین اقدام مجلس

گزارش گیری از شبه دولتی ها، فوری ترین اقدام مجلس

به گفته فولادگر، از آنجا که سازمان بورس یک سازمان حاکمیتی است و جایگاه آن به گونه ای است که می تواند بدون جبهه گیری و به دور از تعصبات خاص نهادی یا بخشی، از ظرفیتی که قانون به آن داده استفاده کند، وظیفه دریافت اطلاعات مالی شرکت های شبه دولتی و اجرای قوانین بالادستی به این سازمان سپرده شده است.

 

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس، تهیه گزارش در خصوص شرکت های مشمول بند 6 اصل 44 قانون اساسی را جزو اصلی ترین و فوری ترین اقدامات کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل 44 بعد از تشکیل در مجلس دهم دانست.

حمیدرضا فولادگر در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: در دوره جدید مجلس، هنوز این کمیسیون ها تشکیل نشده اما اخیرا پیش از برنامه ششم، تشکیل آن در مجلس رای آورد و چون در آن ایام ما دستور دیگری را نمی توانستیم بررسی کنیم، تعیین اعضای این کمیسیون ها موکول به هفته آینده شده است.

وی افزود: اتفاقا یکی از ضرورت های تشکیل کمیسیون ویژه، حراست از سیاست های اصل 44، حمایت از بخش خصوصی و رفع موانع تولید ملی است و بعد از انتخاب اعضای کمیسیون ویژه و تشکیل کمیسیون، یکی از کارها قطعا گزارش گیری از نحوه اجرای این قانون و موانع اجرایی آن است تا اگر لازم باشد مجلس هم نظارت های خود را تقویت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار داشت: از آنجا که سازمان بورس یک سازمان حاکمیتی است و جایگاه آن به گونه ای است که می تواند بدون جبهه گیری و به دور از تعصبات خاص نهادی یا بخشی، از ظرفیتی که قانون به آن داده استفاده کند، وظیفه دریافت اطلاعات مالی شرکت های شبه دولتی و اجرای قوانین بالادستی به این سازمان سپرده شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی پنهان سازی اطلاعات مالی از چشم نهادهای ناظر چیست و برای تشویق نهادها به شفافیت مالی و فرهنگ سازی آن چگونه باید عمل کرد، گفت: متاسفانه این پنهان سازی اطلاعات وجود دارد و دلیل آن هم می تواند فرارهای مالیاتی، نظارت ناپذیری یا برخورداری از رانت هایی باشد که در صورت شفاف سازی، امکان استفاده از آن فراهم نخواهد بود.

وی افزود: ما در مجلس نهم، گزارشی داشتیم از اینکه مجموعه سازمان ها و شرکت های وابسته به نهادهای عمومی و غیردولتی که مشمول بند 6 اصل 44 قانون اساسی  می شدند، چه مقدار همکاری کرده اند. البته چون در اواخر مجلس بود منجر به انتشار گزارش رسمی نشد و فقط به مسوولان مافوق آنها ارسال شد اما در هر صورت در این گزارش درخواست همکاری با مجریان قانون کردیم و اینکه این اطلاعات را سریع تر شفاف سازی و اعلام کنند.

فولادگر ادامه داد: با ارائه اطلاعات شفاف به مراجع ذیربط، بهتر می توان به امنیت و عدالت سرمایه گذاری و رفع موانع تولید کمک کرد و توصیه ما این است که همه شرکت ها و بنگاه هایی که مشمول این قانون می شوند، واقعا همکاری کنند.

وی با بیان اینکه قبول داریم برخی نهادها و بنگاه ها ممکن است مشمول مسایل امنیتی شوند یا جزو موارد محرمانه و طبقه بندی باشند، افزود: البته برای این موارد هم قانون پیش بینی های لازم را کرده است و  این مساله نباید بهانه ای شود که بنگاه ها یا شرکت ها بخواهند از شفاف سازی گریزان باشند.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس، با اشاره به اصلاحیه بند 6 اصل 44 قانون اساسی و درنظر گرفتن برخی مجازات ها برای شرکت ها و نهادهای غیرشفاف خاطر نشان کرد: یکی از دلایل تصویب این اصلاحیه و ابلاغ آن ، تقویت ضمانت اجرایی آن بود  که همین اتفاق هم افتاد و احکامی به آن قانون اضافه شد. لذا این شرکت ها ملزم به ارائه اطلاعات در این زمینه هستند و اگر استنکاف کنند، در مراحل ثبت یا دیگر مراحل اداری با مشکل مواجه خواهند شد؛ البته اصلاحیه دیگر در این زمینه نیز، صراحت خود حکم و انشای آن بود که شفافیت در اجرای آن را بیشتر کرد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا