رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد

سنگان با تامین زیرساخت جان می‌گیرد

سنگان با تامین زیرساخت جان می‌گیرد

گروه معادن - سنگان که عنوان عسلویه معدنی را از آن خود کرده است نقش پررنگی در دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد خواهد داشت.

به گزارش ماین نیوز، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در دولت تدبیر و امید، اکتشاف را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار داد تا بتواند از ظرفیت‌های بخش معدن بیش از گذشته بهره‌برداری کند. امروز سنگان توانسته سرمایه‌گذاران فراوانی را به سوی خود، جذب و نقش مهمی در بخش معدن ایفا کند.

توسعه اقتصادی و اجتماعی شرق
حال با توجه به اهمیت سنگان در بخش معدن و به ویژه توسعه صنعت فولاد، موضوع ایجاد زیرساخت‌ها در این منطقه بسیار مهم خواهد بود. رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: امور زیربنایی طرح‌های توسعه سنگان، با استفاده از مشاور داخلی-خارجی، بازنگری و در قالب طرح جامع، تدوین می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان که در جلسه مشترک با سرمایه‌گذاران مجتمع سنگان و بخش زیربنایی سخن می‌گفت، تصریح کرد: با توجه به اهمیت توسعه این معدن و نقشی که در طرح جامع فولاد ایفا می‌کند، باید موضوع تامین آب، برق، گاز، مسیر انتقال مواد معدنی و توسعه اجتماعی منطقه، برای دوره بلندمدت مشخص شود. کرباسیان در این نشست که مرتضی هاشم پور مدیر جدید مجتمع سنگان، مدیران عامل فولاد مبارکه، اوپال پارسیان و نمایندگان شرکت‌های فولاد خراسان و شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی به‌عنوان سرمایه‌گذار سنگان حضور داشتند، اظهار کرد: تامین زیرساخت‌های این ناحیه تنها مربوط به سنگان نمی‌شود بلکه توسعه اقتصادی و اجتماعی شرق کشور را دربرمی‌گیرد از همین رو وجود طرحی جامع که تمامی نیازها و توانمندی‌های منطقه را ترسیم کند، ضروری است.

وی گفت: تامین آب مجتمع سنگان در دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت دیده شده که در بخش کوتاه‌مدت مشکل خاصی وجود ندارد و منابع مورد نیاز تعیین شده‌اند اما در بلندمدت، نیازمند منابعی هستیم که کارخانه‌های فرآوری را تغذیه کند. رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: یکی از راهکارها، استفاده از تسهیلات ستاد اقتصاد مقاومتی است که به این ترتیب دغدغه سرمایه‌گذاران در این زمینه برطرف خواهد شد. وی افزود: به‌تازگی تعدادی شرکت خارجی با مدل‌های سرمایه‌گذاری «بی‌اواو» و «بی‌اوتی» پیشنهاد انتقال آب از سواحل جنوبی به سنگان را داده‌اند، اما با توجه به اهمیت موضع باید بررسی دقیقی روی آن انجام شود. مجتمع سنگان با ذخایر فعلی سنگ‌آهن که به ۱/۲میلیارد تن می‌رسد، برنامه توسعه‌ای را در حال اجرا دارد که بر اساس آن برای تولید ۱۷/۵میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و ۱۵میلیون تن گندله سنگ‌آهن ظرفیت‌سازی می‌شود. در این نشست کرباسیان همچنین با ابراز تشکر از علی صدیقی‌فر مدیر پیشین مجتمع و اقدامات انجام شده گفت: مدیر جدید این مجتمع با نیرویی تازه‌تر برنامه‌های توسعه‌ای و زیرساخت را اجرایی کند.

انتقال آب به سنگان
از سوی دیگر بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه و مصطفی ضرابی مدیرعامل اوپال پارسیان دیدگاه‌های خود را درباره تامین زیرساخت‌ها به ویژه آب مطرح کردند. سبحانی در این‌باره اظهار کرد: در سال‌های نخست دهه ۷۰، شرکت بی‌اچ پی بیلتون پس از مطالعه معدن سنگان اعلام کرد که برای رفع محرومیت و یک‌بار برای همیشه، باید در این منطقه سرمایه‌گذاری شود. مدیرعامل فرآوری مواد معدنی اوپال نیز خواهان استفاده از آب دریاهای جنوب برای انتقال به سنگان و برطرف شدن نیازهای بلندمدت شد.

بی‌تردید در کنار موضوع تامین آب در این منطقه که بحران جدی بخش معدن و صنایع معدنی در سال‌های آینده خواهد بود، موضوع محیط‌زیست از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. شاید بهتر باشد بخش معدن و محیط‌زیست در طرح‌های جدید با تعاملی بیش از گذشته در طرح‌های معدنی حضور داشته باشند. در راستای انجام اقدامات محیط‌زیستی در این منطقه، چندی پیش، عباس گل‌محمدی معاون برنامه‌ریزی، توسعه و اکتشاف مجتمع سنگ‌آهن سنگان اظهار کرد: در این زمینه با حضور مدیریت توانمندی که در استان و شهرستان خواف در حوزه محیط‌زیست در اختیار مجموعه‌هاست و همراهی دوستان در بخش‌های صنعتی معدنی، از طرح‌های مختلفی در زمینه کاهش آلودگی محیط‌زیست و حمایت از حیات وحش استقبال شده است. در نتیجه امیدوارم روزبه‌روز شاهد رونق، توسعه و توجه بیشتر به محیط‌زیست باشیم و محیطی که امروز در دستان ما، امانت و متعلق به نسل آینده است را بهتر از امروز به آیندگان تحویل دهیم.

سنگان؛ پایتخت معدنی ایران
وجود ذخایر فراوانی از مواد معدنی در منطقه سنگان در کنار توسعه بخش معدن و تامین نیاز واحدهای صنایع معدنی به ویژه واحدهای فولادی می‌تواند توسعه و امنیت را در این منطقه مرزی به همراه داشته باشد. این موضوع حاکی از آن است که فعالیت معادن در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، به نفع مردمان محلی بوده و در کنار اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ باعث می‌شود امنیت در برخی مناطق به‌ویژه مناطق مرزی به وجود آید.

معدن سنگ‌آهن سنگان که فعالیت اکتشافی در آن به‌طور تقریبی به ۴۰سال پیش بازمی‌گردد، امروزه به‌عنوان یکی از ذخایر بزرگ سنگ‌آهن کشور به‌شمار می‌آید. به همین دلیل شاهد سرمایه‌گذاری‌های گسترده از سوی فعالان بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی در این پروژه بزرگ هستیم. طرح‌های بسیاری در این منطقه در دستور کار قرار دارد اما همانطور که رییس هیات عامل ایمیدرو اشاره کرد، باید موضوع تامین آب، برق، گاز، مسیر انتقال مواد معدنی و توسعه اجتماعی منطقه، برای دوره بلندمدت مشخص شود.

هرچند این منطقه دارای ذخایر فراوانی از مواد معدنی است اما نباید فراموش کرد که در صورت نبود زیرساخت‌ها نمی‌توان از این ظرفیت‌ها بهره برد. پیش‌تر نیز مهدی کرباسیان درباره ایجاد زیرساخت در این منطقه، اظهار کرده بود: تامین زیرساخت برای کارخانه‌های توسعه سنگان از بزرگترین چالش‌های پیش رو است. وی اضافه کرد: مجتمع معدنی سنگان درحال‌حاضر طرح‌هایی برای رسیدن به ظرفیت تولید ۱۷/۵میلیون تن کنسانتره و ۱۵میلیون تن گندله سنگ‌آهن در دست اجرا دارد به‌طوری که تا پایان سال، نخستین کارخانه تولید گندله در سنگان با ظرفیت تولید ۵میلیون تن و در نیمه نخست سال ۹۶، ۲ طرح کارخانه ۵میلیون تنی گندله و ۵۲/۵میلیون تنی کنسانتره سنگ‌آهن وارد مدار تولید می‌شود. تدوین طرح جامع زیرساخت‌ها با استفاده از مشاوران داخلی و خارجی می‌تواند گامی موثر در توسعه این منطقه باشد. در واقع تجربه مشاوران خارجی در راستای توسعه منطقه در دستور کار قرار می‌گیرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا