توسط انتشارات بورس منتشر شد؛

"اوراق مشتقه؛ مفاهیم مقدماتی و ارزشگذاری"

"اوراق مشتقه؛ مفاهیم مقدماتی و ارزشگذاری"، نخست به معرفی انواع اوراق مشتقه می‌پردازد، سپس در مورد نحوه تعیین قیمت و ارزش‌گذاری هر یک از آن‌ها توضیحاتی ارائه می دهد و در آخر، وضعیت اوراق مشتقه در بازار ایران را تشریح می‌کند.

 

مخاطبین کتاب اوراق مشتقه؛ مفاهیم مقدماتی و ارزشگذاری، شامل طیف گسترده ای از دانشجویان رشته های مدیریت مالی و مهندسی مالی، داوطلبان آزمون ارزشیابی اوراق بهادار، معامله گران و تحلیل گران بازار مشتقه، مشاوران سرمایه گذاری، مدیران پرتفوی و در نهایت مدیران مالی شرکت هایی که باید ریسک ناشی از نوسانات قیمت کالا، نرخ ارز و غیره را کنترل کنند، می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، اوراق مشتقه؛ مفاهیم مقدماتی و ارزشگذاری به قلم زهرا فرخی و فاطمه فرخی نخست به معرفی انواع اوراق مشتقه می‌پردازد، سپس در مورد نحوه تعیین قیمت و ارزش‌گذاری هر یک از آن‌ها توضیحاتی ارائه می دهد و در آخر، وضعیت اوراق مشتقه در بازار ایران را تشریح می‌کند.

این کتاب حاوی 12 فصل است؛ در فصل نخست، اوراق مشتقه به چند طریق تقسیم شده اند و هریک از آن ها به صورت مختصر معرفی می شوند. فصول دوم و سوم، به پیمان های آتی، ویژگی های آنها، نحوه تعیین قیمت و ارزش گذاری پیمان های آتی می پردازند. فصل چهارم و پنجم، به قراردادهای آتی اختصاص دارد و مخاطبان ضمن آشنایی با قراردادهای آتی و مقایسه آن با پیمان آتی، با سازوکار معامله قرارداد آتی و مفاهیمی همچون به روز رسانی و ودیعه آشنا می شوند. فصل ششم، به قرارداد اختیار معامله اختصاص دارد و خوانندگان با انواع قرارداد اختیار و نحوه محاسبه عایدی حاصل از آن ها آشنا می شوند. در فصل هفتم، مخاطب با راهبردهایی آشنا می شود که از ترکیب انواع اختیارهای معامله به دست می آید. فصل هشتم، دو ابزار مشتقه دیگر به نام "قرارداد اختیار سلف" و "قرارداد اختیار کف" و نحوه محاسبه عایدی حاصل از آنها توضیح داده می شود. فصل نهم با معرفی دو مدل قیمت گذاری، مخاطب با نحوه قیمت گذاری انواع قرارداد اختیار آشنا می شود. در فصل دهم و یازدهم، به انواع سواپ، نحوه محاسبه مبالغ پرداختی هر یک از طرفین قرارداد و تعیین ارزش سواپ و سوآپشن پرداخته می شود. فصل آخر کتاب نیز به تشریح وضعیت آن دسته از اوراق مشتقه ای می پردازد که در سال های اخیر در بورس کالا، بورس اوراق بهادار و بورس انرژی ایران عرضه شده اند.

فصول دوازده گانه اوراق مشتقه؛ مفاهیم مقدماتی و ارزشگذاری، به شرح زیر است:  

فصل اول، مقدمه

فصل دوم، مفاهیم پیمان آتی

فصل سوم، تعیین قیمت و ارزش‌گذاری پیمان‌های آتی

فصل چهارم، مفاهیم قرارداد آتی

فصل پنجم، قیمت گذاری انواع قراردادهای آتی

فصل ششم، قرارداد اختیار معامله

فصل هفتم، راهبردهای مرتبط با اختیارهای معامله و کاربرد آن‌ها در مدیریت ریسک

فصل هشتم، اوراق مشتقه مبتنی بر نرخ بهره

فصل نهم، ارزش‌گذاری قرارداد اختیار معامله

فصل دهم، مفاهیم قرارداد معاوضه (سواپ)

فصل یازدهم، ارزش‌گذاری قراردادهای معاوضه

فصل دوازدهم، اوراق مشتقه در ایران

علاقه‌مندان می‌توانند اوراق مشتقه؛ مفاهیم مقدماتی و ارزشگذاری، را با مراجعه به فروشگاه انتشارات بورس واقع در تهران میدان ونک، خیابان ملاصدرا، پلاک 25، تلفن: 88648192 یا از سایت بورس پاب تهیه کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا