تعطیلی ۱۲۰ معدن سنگ آهن به لطف رکود/۱۰ هزار کارگر بیکار شدند

تعطیلی ۱۲۰ معدن سنگ آهن به لطف رکود/۱۰ هزار کارگر بیکار شدند

دنیای معدن - گزارش مطالعاتی یک موسسه مرتبط با بخش معدن نشان می هد، درپی رکود گسترده در کشور، طی سالهای اخیر ۱۲۰ معدن سنگ آهن تعطیل و ۱۰ هزار نفر بیکار شدند که ۴۶۰۰ نفر از تعدیل نیروها در یک سال اخیر صورت گرفته است.

بر اساس مطالعات جدید یکی از موسسات مرتبط با بخش معدن که به بررسی دلایل تعطیلی معادن کشور طی سالهای اخیر پرداخته است، در حوزه سنگ آهن کاهش 70 درصدی قیمت جهانی این ماده معدنی از سال 2011 باعث شد تا بیش از 80 درصد بنگاه های خصوصی تولیدکننده و صادرکننده سنگ آهن که اغلب جزو بنگاه های کوچک هستند، تعطیل شوند.

مطابق مطالعات انجام شده تا پایان خرداد ماه سال 94 به دنبال شرایط بحرانی کسب و کار سنگ آهن در پنج استان کشور از 160 معدن فعال سنگ آهن بیش از 120 معدن به طور کامل غیر فعال و مابقی به صورت نیمه فعال و با تعدیل نیرو در حال فعالیت بودند.

بر اساس این گزارش تفصیلی، در مجموع طی کم تر از یکسال اخیر 64 معدن حدود 4568 نفر تعدیل نیرو داشته اند. این در حالی است که به ازای تولید هر 1000 تن سنگ آهن دانه بندی شده در معادن بخش خصوصی به طور متوسط یک شغل مستقیم و 10 شغل غیر مستقیم ایجاد می شود.

این موضوع نشان از آن دارد که تعطیلی معادن و تعدیل حدود 5 هزار نفر نیروی انسانی بخش سنگ آهن و تأثیر آن بر توسعه منطقه ای، امنیت و رشد اقتصادی کشور تبعات گسترده ای را به دنبال خواهد داشت.

در این گزارش مطالعاتی عمده دلایل تعطیلی معادن سنگ آهن بخش خصوصی ایران طی سال 1393 و 1394 به شرح زیر اعلام شده است:

1-رکود اقتصادی گسترده

2-افت 70 درصدی قیمت جهانی سنگ آهن

3-عدم تنوع بازارهای صادارتی

4-عدم وجود تقاضای داخلی برای سنگ آهن با عیار پایین

5-افزایش هزینه حمل و نقل

7- مقیاس تولید

8- افزایش هزینه های محیط سیاست گذاری شامل: حقوق دولتی، بهره مالکانه ، جرایم اضافه تولید، مداخله دولت در قیمت گذاری سنگ آهن داخلی، لغو معافیت مالیاتی صادارت سنگ اهن

وضعیت معادن سنگ آهن از دی ماه 94 تا کنون

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا