پرورش بلدرچین؛

فرصتی که همیشه جواب می‌دهد

فرصتی که همیشه جواب می‌دهد

پرورش بلدرچین و به طور کلی بازار گوشت پرندگان سبک، در کشور روند رو به رشدی را طی می‌کند. افزایش تقاضا در بازار این محصولات باعث شده است تا برای سرمایه گذاری گزینه های جذابی باشند.

پرورش بلدرچین از جمله حوزه‌های جدید در صنعت کشاورزی است که در سال‌های اخیر توجه خوبی به آن شده است. پرورش بلدرچین و به طور کلی بازار گوشت پرندگان سبک، روند رو به رشدی را طی می‌کند. افزایش تقاضا در بازار این محصولات باعث شد برخی سرمایه‌گذاران به این سمت و سو حرکت کنند. علاوه بر این، بازار‌های صادراتی که یک فرصت بکر و تقریبا دست نخورده است برای متقاعد کردن یک سرمایه‌گذار برای تولید در این بخش کافی است. از سوی دیگر تامین امنیت غذایی که این روز‌ها مسئله اصلی کشورهای مختلف به حساب می‌آید سرمایه‌گذاری در تولیدات غذایی و کشاورزی را به لحاظ اقتصادی تا حد زیادی توجیه‌پذیر کرده است. در گزارش امروز جنبه‌های مختلف پرورش بلدرچین را بررسی کردیم که در ادامه پیش رو دارید.

هزینه‌های سرمایه‌گذاری و امکانات لازم

برای شروع کار در پرورش بلدرچین به‌دلیل خاص بودن این حوزه بهتر است که کار را با سطوح تولید پایین شروع کنید و اگر تمایل و توانایی ادامه کار برای‌تان مهیا بود کم‌کم به سمت تولید حرفه‌ای در این صنعت رو به رشد پیش بروید. این کار چند دلیل مهم دارد؛ دلیل اول این است که پرورش بلدرچین کار پر دردسری است، بنابراین اگر روزی تمایلی به ادامه کار نداشتید یا به هر دلیلی در کار با شکست مواجه شدید می‌توانید زیان‌ها را به حداقل برسانید.

دلیل دوم خاص بودن بازار و در نهایت مسئله بازاریابی است. به دلیل اینکه مصرف گوشت و تخم بلدرچین هنوز نتوانسته جای خود را در سبد کالایی عامه مردم جامعه باز کند، بنابراین برای فروش محصول خود کار دشواری پیش رو دارید. البته فروش در هر کاری اهمیت بالایی دارد اما در این کار به دلیل فسادپذیری و ویژگی‌های انبارداری (ماندگاری) این محصول، کار کمی دشوار‌تر است.

تولید بلدرچین گوشتی در سطوح پایین به صرفه نیست بنابراین باید روی بلدرچین تخم‌گذار سرمایه گذاری کنید. توصیه ما به سرمایه‌گذاران این است که کار را با بلدرچین بالغ آغاز کنند. تولید با ۱۰ هزار قطعه برای شروع از حداقل‌های مناسب است، بنابراین با احتساب قیمت‌های روز حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون باید برای خرید بلدرچین‌های بالغ در نظر بگیرید. برای تولید در این سطح به روش سنتی یک سالن تولید حدود ۱۶۰ متری نیاز دارید اما به روش حرفه‌ای‌تر می‌توانید این تعداد را در ۱۲ قفس جای دهید که در این صورت به یک فضای ۲۴ متر مربعی نیاز دارید.

 هزینه خرید هر قفس در بازار حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است، بنابراین باید هشت تا ۱۰ میلیون تومان برای این کار در نظر بگیرید. سیستم تهویه مناسب در این روش از الزامات کار است. برای پرورش در قفس نیازی به سیستم آب‌خوری و دان‌خوری ندارید ولی اگر بخواهید به همان شکل سنتی کار کنید باید هزینه‌های سیستم آب‌خوری و دان‌خوری را در نظر بگیرید. برای این سطح تولید حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم دان مصرف می‌شود که ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان هزینه در بر دارد.

نتیجه کار در این سطح، تولید تقریبا هشت هزار تخم در روز است. در این صورت با احتساب بسته‌های ۱۲‌تایی (که در بازار حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان قیمت دارد) حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ جعبه تولید روزانه شماست که ۲/۱تا۵/۱ میلیون تومان درآمد نصیب‌تان خواهد کرد. با احتساب هزینه‌های دان، انرژی و… می‌توانید حدود ۲۰‌درصد سود را برای خود کنار بگذارید البته شما می‌توانید در زمینه تکثیر یا تولید گوشت بلدرچین فعالیت کنید که اولی احتیاج به تجربه بیشتر و دومی نیاز به سرمایه بالاتری دارد که برای شروع کار توصیه نمی‌شود.

علاوه بر این در طرح‌های مشاغل خانگی پرورش بلدرچین یکی از طرح‌های بسیار کارآمد است، بنابراین ورود به این حوزه با هر سطحی که باشد با رعایت یکسری نکات سودآور خواهد بود. به گزارش دریک، شما می‌توانید با یک گله ۳۰۰ قطعه‌ای کار را شروع کنید یا اینکه از همان ابتدا رویای داشتن یک مزرعه حرفه‌ای را در سر داشته باشید اما آنچه مهم است اینکه بی‌گدار به آب نزنید تا سرمایه‌تان از کف نرود.

 
مجوز‌های لازم

برای اخذ مجوز‌های لازم باید به سراغ ادارات جهاد کشاورزی منطقه خود بروید؛ گرفتن مجوزها یک تا دو سال زمان نیاز دارد. نکته جالب در رابطه با گرفتن مجوزها این است که به طرح‌های زیر۴۰۰ هزار قطعه مجوز داده نمی‌شود بنابراین برای تولید در سطح حرفه‌ای و استفاده از تسهیلات بانکی تولید در این سطح را در نظر داشته باشید. هزینه‌های تولید در سطح حرفه‌ای شامل سالن تولید، ساختمان اداری، سالن گله مادری، ســالن جوجه‌کــشی، کشــتارگاه، سردخانه، انباردان و… می‌شود که با یک حساب سر‌انگشتی حدود چهار تا پنج میلیاردی برای‌تان آب می‌خورد.

 
شرایط بازار، فرصت‌ها و تهدید‌ها

بازار گوشت و تخم بلدرچین در حال حاضر اوضاع مناسبی دارد، به شرط آنکه بتوانید خود را در بازار به نحو صحیحی معرفی کنید. فرهنگ استفاده از این قبیل محصولات در کشور ما در حال شکل‌گیری است. در حال حاضر استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری و برخی دیگر از استان‌ها در این زمینه فعالیت بیشتری دارند، بنابراین با توجه به کیفیت گوشت پرندگان سبک، فرهنگ مصرف این نوع گوشت روز به روز بهتر و استقبال از این محصولات بیشتر می‌شود.

مطالعه و امکان‌سنجی درست و توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌های شخصی را از نکات حائز اهمیت در ورود به بازار دانست بازار فروش و توجه به بازاریابی مهم‌ترین بخش کار است که باید به آن توجه جدی شود. در ضمن کسانی که می‌خواهند در این کار سرمایه‌گذاری کنند یا اینکه به طور جدی در هر کار تولیدی وارد شوند نباید به توصیه‌های غیر‌کارشناسی اطرافیان توجه کنند. استفاده از افراد با‌تجربه و کاربلد یکی از عوامل مهم در موفقیت تازه‌وارد‌ها خواهد بود.

سرمایه‌گذاران و کسانی که قصد تولید و فعالیت در این کار را دارند به سراغ مکان‌های اجاره‌ای نروند و سعی کنند قبل از شروع کار، اطلاعات فنی لازم را به‌دست آورند.

برای شروع کار در پرورش بلدرچین به‌دلیل خاص بودن این حوزه بهتر است که کار را با سطوح تولید پایین شروع کنید و اگر تمایل و توانایی ادامه کار برای‌تان مهیا بود کم‌کم به سمت تولید حرفه‌ای در این صنعت رو به رشد پیش بروید

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا