با حضور فعالان بازار سرمایه؛

معارفه شرکت صنایع تجهیزات نفت برگزار شد

معارفه شرکت صنایع تجهیزات نفت برگزار شد

معارفه شرکت صنایع تجهیزات نفت با حضور فعالان بازار سرمایه و مسئولان و مدیران شرکت برگزار شد. در این معرفی، مدیرعامل و سایر مدیران شرکت توضیحاتی در خصوص عملکرد این شرکت و برنامه های توسعه ای آن ارائه دادند.

 

به گفته یکی از مقامات شرکت صنایع تجهیزات نفت، شفاف سازی پرتفوی سرمایه گذاری صندوق کارکنان نفت هدف اصلی ورود این شرکت به بازار سرمایه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در مراسم معارفه روز دوشنبه تاریخ 13 دی ماه 95، شرکت صنایع تجهیزات نفت، محمد تقی زمان سرائی، مدیر عامل شرکت صنایع تجهیزات نفت، در خصوص برنامه های شرکت اظهار داشت: شرکت صنایع تجهیزات نفت یک هلدینگ اقتصادی ایرانی است که به همراه پنج شرکت زیر مجموعه خود در زمینه تولید، طراحی و تامین تجهیزات مورد نیاز خطوط انتقال نفت و گاز و همچنین فعالیت می کند.

وی افزود: این شرکت در آغاز تاسیس در سال 70 با ماموریت تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت به ایجاد و راهبری هشت شرکت برای ساخت انواع شیرآلات نفتی، اتصالات، تجهیزات سرچاهی، پیچ و مهره های صنعتی، توربو کمپرسورها، پمپ های صنعتی، مبدل های حرارتی و ... اقدام کرد و در سال های بعد با تخصصی‌تر کردن حوزه ماموریت به واگذاری برخی از شرکت های زیر مجموعه اقدام کرد.

زمان سرائی ادامه داد: شرکت صنایع تجهیزات نفت در حال حاضر پنج شرکت تابعه شامل شرکتهای (فناوری تجهیزات سرچاهی (وتکو)، پارس پنگان، تهران سوفا، گسترش شیرسازی و توس پیوند) و یک شرکت تابعه (پیچ و مهره های صنعتی ایران) را تحت پوشش دارد.

وی گفت: تولیدات پارس پنگان به طراحی و ساخت انواع شیرها می پردازد و گسترش شیرسازی نیز طراح و تولید کننده انواع شیرهای دریچه ای با سایزهای مختلف است؛ همچنین تهران سوفا نیز طراح و سازنده انواع شیرآلات نفتی مورد نیاز بوده و توس پیوند نیز تولیداتی از جمله انواع پلنچ ها و ... را در کارنامه خود دارد.

مدیر عامل شرکت صنایع تجهیزات نفت ادامه داد: اقتصاد ایران به صنعت نفت گره خورده است، حتی پایه گذاری اقتصاد غیر نفتی باز هم از بهره برداری و در آمدهای نفتی طی یک دوره بلند مدت امکان پذیر است و اغلب فعالان اقتصادی فارغ از جایگاه صنعتی خود نیم نگاهی به صنعت نفت دارند و همواره نبض اقتصاد کشور محسوب می شود.

به گفته وی، وزارت نفت با درک صحیح جزئیات کشور به ویژه صنعت نفت به ویژه نقت، گاز و جبران افت تولید در سال های گذشته را در اولویت برنامه ای خود قرارداده است.

در ادامه این نشست، حمید خجسته، مشاور مدیر عامل شرکت صنایع تجهیزات نفت در خصوص برنامه های شرکت اظهار داشت: شرکت صنایع تجهیزات نفت با هدف ساخت و تامین تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در تاریخ 19 مرداد 70 به ثبت رسید. در ابتدا 100 درصد سهام این شرکت متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع بود و نهایتا در سال 89 با پیاده سازی اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شدد.

وی افزود: پنج شرکت زیر مجموعه (وتکو، گسترش شیرسازی، پارس پنگان، تهران سوفا، توس پیوند) به صورت مستقل تحت کنترل شرکت صنایع تجهیزات نفت به عنوان شرکت مادر فعالیت می کنند. مهمترین سهامدار کل شرکت ها، متعلق به شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران است.

 

طرح توسعه مهم شرکت صنایع تجهیزات نفت

مشاور مدیر عامل شرکت صنایع تجهیزات نفت در مورد طرح توسعه شرکت گفت: استراتژی شرکت صنایع تجهیزات نفت در جهت توسعه تجاری ساخت محصول جدید کنترل ولو و اکچوایتور از طرحهای توسعه ای در جریان تکمیل شرکت است.

خجسته در مورد صادرات و چشم انداز شرکت عنوان کرد: حفظ جایگاه نخست در تولید اقلام مربوط به شیرآلات صنعتی، اتصالات و تجهیزات سرچاهی موردنیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین ورود به شرکتهای دارای جایگاه مناسب در صنایع مرتبط با وزارت نیرو و دسترسی به بازارهای هدف (کشورهای عراق، عمان و ترکمنستان) تا سال 97 از برنامه های آتی شرکت است

وی در خصوص ماموریت شرکت گفت: سرمایه گذاری و بنگاه داری از طریق مدیریت بر شرکتهای زیرمجموعه صورت می گیرد که با خلق ارزش های پایدار برای مشتریان و سایر ذینفعان و کسب رضایت مندی آنان با استفاده از توانایی های شرکت در زمینه طراحی و مهندسی، تامین و ساخت به عنوان یکی از مجموعه شرکتهای تامین کننده تجهیزات پایپینگ (شیرآلات صنعتی و اتصالات) و تجهیزات سرچاهی برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و سایر صنایع فعالیت می کند.

 

برنامه های شرکت های زیر مجموعه شرکت صنایع تجهیزات نفت

خجسته در مورد شرکت های زیر مجموعه و برنامه های آن ها توضیح داد: وتکو طرح توسعه مختلف و 160 میلیارد قرارداد در جریان اقدام دارد که 50 میلیارد تومان آن تا پایان سال محقق خواهد شد.

به گفته وی شرکت پارس پنگان 75.5 میلیارد تومان کار در اختیار دارد که 44.5 میلیارد تومان کار را در سال جاری تحویل خواهد داد. شرکت پارس پنگان طرح توسعه شیر توپی را در اختیار دارد. همچنین شرکت گسترش شیر سازی به دنبال اجرای طرح شیر ضد زنگ است.

حجت اله محمدیان پور، معاون مالی و اقتصادی شرکت نیز در بخش دیگری از این نشست در خصوص نسبت های مالی این شرکت اظهار داشت: نسبت های مالی شرکت از مطلوبیت برخوردار است ارزش دارایی ها دفتری و پایین است که فرصت خوبی برای سرمایه گذاران است. همچنین دوره دریافت مطالبات بالاست ولی تسهیلات کمی دریافت شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: حرکت سود حدود 10 درصد رشد داشته است. عملکرد 6 ماهه ما معمولا منفی است که در پایان سال جبران می شود. همچنین در ترازنامه چولگی دیده نمی شود در نسبت های مالی هم به همین ترتیب است.

وی گفت: بودجه 95 را نتوانستیم پوشش دهیم، اما تا پایان سال این مبلغ را پوشش خواهیم داد.

در ادامه جلسه با تشکیل پنل پرسش و پاسخ به سوالات سهامداران پاسخ داده شد. محمدتقی زمان سرائی، مدیر عامل شرکت، سید علی آذردادگان و عباس زارعی اعضای هیات مدیره شرکت، حجت اله محمدیان پور، معان مالی و اقتصادی شرکت و امیر حمزه مالمیر معاون سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صندوق کارکنان نفت به عنوان اعضای پنل حضور داشتند.

امیر حمزه مالمیر در خصوص هدف از عرضه این شرکت گفت: شفاف سازی پرتفوی سرمایه گذاری صندوق کارکنان نفت هدف اصلی ورود این شرکت بوده و در نظر داریم سایر شرکت های خود را نیز به همین منظور وارد بازار سرمایه کنیم.  

وی با اشاره به میزان عرضه این شرکت در بورس عنوان کرد: طبق تعهد 10 درصد عرضه خواهیم داشت در مورد عرضه های بعد هنوز تصمیم گرفته نشده و بستگی به کشش بازار دارد.

محمدیان پور در پاسخ به پرسشی مبنی بر تحقق بودجه شرکت خاطر نشان کرد: این شرکت برای سال جاری از سود خالص 13 میلیارد تومان به 7 میلیارد تومان رسیده که این میزان تا پایان سال محقق خواهد کرد. در کل شرکت های زیر مجموعه مشکل تولید و مواد اولیه نداشتند، اما کارفرمایان در زمینه پیش پرداخت کوتاهی داشته و فروش مورد نظر عملیاتی نشده است.

این مقام مسوول در مورد صادرات این شرکت و ریسک نوسانات نرخ ارز اظهار داشت: از قراردادهای شرکت بیشتر ارزی است و خرید مواد اولیه و فروش آن به صورت ارزی است به همین دلیل ریسک نوسانات نرخ ارز کمتری داریم. همچنین این شرکت در مورد صادرات می‌تواند فعال باشد اما مشتری داخلی در دسترس است.

معان مالی و اقتصادی شرکت صنایع تجهیزات نفت با اشاره به رقبای خارجی این شرکت گفت: در داخل کشور، رقیب جدی نداریم. رقبای اصلی ما شرکت های چینی و اروپایی هستند که شرکتهای چینی با کیفیت ما تولید نمی کنند.

همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت افزایش قیمت بهای تمام شده قراردادها گفته شد: افزایش هزینه مالی، تاخیر در پرداختی های کارفرمایان و افزایش قیمت فولاد از دلایل افزایش بهای تمام شده بوده است.

در پایان نیز گفته شد برنامه فروش زمین شهرضای مشهد در دستور کار این شرکت قرار نگرفته است.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا