عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد؛

نخستین مجوز صندوق پروژه صادر شد

نخستین مجوز صندوق پروژه صادر شد

به گفته عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، پس از سالها نخستین صندوق پروژه برای سیکل ترکیبی مپنا مجوز دریافت کرده است.

 

ابزارهای متعددی طی سالهای اخیر وارد بازار سرمایه شده و این طبیعی است که هر چقدر متغیرهای کلان اقتصادی بهبود یابند، اقبال مردم برای استفاده از این ابزارها بهتر خواهد شد. از اسفند 89 تا کنون، ابزارهای مالی متعدی به بازار سرمایه معرفی شده و در این مدت حدود 38 هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق این ابزارها انجام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، علی سعیدی، معاون نظارت بر نهادهای مالی و عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با "عصر مالی " اظهار داشت: برای افزایش جذابیت تامین مالی از مسیر بازار سرمایه در سال های اخیر ابزارهای متعددی طراحی و به بازار سرمایه معرفی شده است اما بازار سرمایه تابع شرایط کلان اقتصادی است.

به گفته این مقام مسوول هر چقدر متغیرهای کلان اقتصادی بهبود یابند، اقبال به ابزارهای جدید بازار سرمایه برای تامین مالی نیز افزایش خواهد یافت. البته این موضوع به این معنا نیست که تا به حال از این ابزارها استقبال نشده است.

وی ادامه داد: از اسفند 89 تا امروز که این ابزارها وارد بازار سرمایه شده اند بیش از 38 هزار میلیارد تومان از این ابزارها استفاده شده است که شامل دو بخش خصوصی و دولتی است.

سعیدی با اشاره به اینکه امروزه مدیران صندوق های سرمایه گذاری در مجموع 112 هزار میلیارد تومان نقدینگی را مدیریت می کنند، گفت: برای اینکه بتوانیم در کار خود موفق تر شویم یک سری موضوعات و پیش نیازها باید وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کلان اقتصادی بر بازار سرمایه تاثیر گذار است، خاطر نشان کرد: تصمیم های کلان اقتصادی بر وضعیت شرکت های حاضر در بازار سرمایه تاثیر گذار است. این تصمیم ها از نظر شفافیت و نداشتن نوسان شدید می توانند در بازار سرمایه اعتماد ایجاد کنند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه مواد اولیه بسیاری از شرکت های بازار سرمایه از طریق نهادهای دولتی قیمت گذاری می شود، گفت: این قیمت گذاری ها که در سودآوری شرکت ها تاثیرگذار است می تواند در راستای منافع سهامداران یا به ضرر آنها باشد.

سعیدی تاکید کرد: اگر قیمت گذاری کالاهایی مثل سنگ آهن، محصولات پتروشیمی و پالایشی چه از لحاظ مواد اولیه و چه از لحاظ بازار محصول نوسان داشته  باشد، اعتماد سرمایه گذاران برای برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت را از بین می برد و در این شرایط ابزارهای ما به هیچ وجه کارا نخواهد بود.

وی در توضیح این موضوع مثالی زد و افزود: به عنوان مثال صندوق های پروژه با این هدف طراحی شده اند که پروژه های کشور را با توجه به خصوصی سازی، تامین مالی کنند. این صندوق ها در وهله اول برای صنعت پتروشیمی طراحی شدند و در حال پیشرفت بودند که موضوع نرخ خوراک پتروشیمی هامطرح شد و موضوع صندوق های پروژه برای این گروه متوقف شد. در مرحله بعد طراحی صندوق ها برای بخش معدن بود که بازهم با موضوع قیمت گذاری های دولتی این ابزار برای بخش معدن نیز شکل نگرفت.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: پس از سالها اولین صندوق پروژه برای سیکل ترکیبی مپنا مجوز دریافت کرده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا