انتقاد یک تشکل غیردولتی از مشخص نبودن سهم صنایع دریایی در تولید ناخالص داخلی

انتقاد یک تشکل غیردولتی از مشخص نبودن سهم صنایع دریایی در تولید ناخالص داخلی

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، از نبود آمارهای رسمی در حوزه دریا و مشخص نبودن سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی انتقاد کرد و گفت: این مساله هرگونه برنامه ریزی و ارزیابی این بخش برای فعالان عرصه دریا و دریانوردی را مشکل کرده است.

به گزار ایرنا، «پیمان مسعودزاده» امروز(شنبه) در نشستی خبری، به برگزاری هفدهمین همایش صنایع دریایی در کیش در روزهای یکم تا چهارم دیماه امسال اشاره کرد و گفت: در این همایش مسایل و مشکلات فعالان عرصه های دریایی کشور مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
وی تاکید کرد که با اجرای برنامه ششم توسعه و با استفاده از ظرفیت های دریایی کشور و توسعه سواحل مکران، صنایع دریایی در آینده در رشد و توسعه اقتصاد ملی نقش مهمی بر عهده خواهد داشت.
مسعودزاده خاطرنشان کرد: انجمن مهندسی دریایی ایران با کمک ستاد فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارایه راهکارهای مناسب درصدد ایجاد تحولات مهمی درعرصه حمل ونقل دریایی است.
این عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران ادامه داد: هم اکنون نقشه راه فناوری های دریایی کشور در حال تدوین است و علاوه بر انتشار آمارنامه و کتاب شناورهای دریایی، کتاب اطلس کشتی سازی ایران نیز زیرچاپ رفته است.
وی یادآورشد: آمارها زمانی می تواند مبنا قرار گیرند که توسط بانک مرکزی و مرکز آمار به صورت علمی تهیه شده باشد تا در برنامه ریزی های دولت و دست اندرکاران عرصه های دریایی مورد توجه قرار گیرند.
وی افزود: به دلیل زمان بر بودن انجام پروژه های دریایی، تاکنون منابع مالی مناسبی برای صنایع دریایی کشور اختصاص نیافته در حالی که دولت در برنامه ششم توسعه باید به اختصاص منابع مالی بیشتری برای تولید شناورهای دریایی و تجهیزات فراساحل با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت، بیش از پیش توجه کند.
مسعود زاده افزود: تاکنون 100 شرکت داخلی و 10 شرکت خارجی برای شرکت در این همایش و نمایشگاه ثبت نام کرده است و تاکنون برای بیش از 80 شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه مکان در نظر گرفته شده است.

** تشریح ظرفیت های صنایع دریایی در دوران پسا تحریم برای شرکت های خارجی
عضو دیگر انجمن مهندسی ایران یادآورشد: همزمان با برگزاری این همایش، هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کشور در جزیره کیش برگزار می شود تا ظرفیت های صنایع دریایی در دوران پسا تحریم و تاثیر آن بر رشد و توسعه اقتصادی کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
عباس نوبختی افزود: اهمیت ظرفیت های دریایی کشور بر کسی پوشیده نیست و توسعه دریا محور و افزایش سرمایه گذاری های در سواحل مکران در افزایش میزان اشتغالزایی و معیشت مردم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
بهاره کامران زاد دبیرعلمی این همایش نیز گفت: تاکنون 426 مقاله علمی و تخصصی به دبیرخانه این همایش ارسال شده و قرار است 116 داور ارزیابی تخصصی این مقالات را انجام دهند تا بتوانیم این همایش را در 12 محور مهم برگزار کنیم.
«فاطمه حاج ولی» مسئول برگزاری کارگاه های تخصصی نیز در ادامه از برگزاری 10 تا 12 کارگاه تخصصی در حوزه دریا و دریانوردی در این همایش خبرداد و گفت: تا 30 مهرماه امسال کارشناسان، متخصصان و استادان دانشگاهی پیشنهادهای خود را در این زمینه به دبیرخانه این همایش ارسال کردند و قرار است تا پایان آبان ماه موضوع این کارگاه ها مشخص شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا