مدیر نظام های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرد:

درآمد غیرمستقیم20هزار میلیارد ریالی کارمزد پرداختها/در دام صدور بخشنامه نمی افتیم

درآمد غیرمستقیم20هزار میلیارد ریالی کارمزد پرداختها/در دام صدور بخشنامه نمی افتیم

تهران- ایرنا- مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه 70 هزار میلیارد ریال از سوی بانک مرکزی برای توسعه نظام های پرداخت بانکها و شرکت های پرداخت سرمایه گذاری شده است، درآمد غیرمستقیم ناشی از کارمزدهای پرداختها را 20 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «داود محمدبیگی» امروز(سه شنبه) در پنل تخصصی دومین روز همایش «بانکداری الکترونیک» افزود: درآمد ناشی از کارمزدهای این بخش حدود 12 هزار میلیارد ریال به طور مستقیم و 20 هزار میلیارد ریال به طور غیرمستقیم است.
وی تاکید کرد: باید درآمدها در صنعت پرداخت بزرگتر شود تا ذینفعان جدید وارد بازار شوند.
به گفته محمدبیگی، با گسترش بازارهای داخلی می توان به بازار کشورهای همسایه نیز ورود کرد.
وی رویکرد بانک مرکزی را تعامل با شرکت های فعال در حوزه نظام پرداخت دانست و گفت: شرایط و نحوه فعالیت در این عرصه نسبت به 2 سال گذشته تغییر کرده و لازم است بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاستگذار بازنگری کند.
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک نباید در بخش هایی همچون کارمزد و بازار ورود کند، گفت: حدود سه سال پیش به شرکت های پرداخت گفته شد که می توانند در حوزه پرداخت موبایل کارمزد بگیرند اما آنها ورود نکردند و امروز «فین تک ها» در این عرصه وارد شدند و فعال نیز هستند.
وی با بیان اینکه شرکت ها منتظرند که بانک مرکزی بخشنامه بدهد تا اگر مشتری بابت اخذ کارمز اعتراض کرد، بانک مرکزی را مقصر معرفی کنند، افزود: اما بانک مرکزی در این دام نمی افتد.
محمد بیگی با یادآوری اینکه پرداخت کارمزد از سوی بانکها با هدف توسعه نظام پرداخت الکترونیک 2 سال پیش کلید خورد، افزود: با اینکه اکنون بانکها با مشکلاتی مواجه اند اما مجبورند هزینه های بالایی در بخش کارمزد و زیرساخت های نظام، پرداخت بپردازند.
وی تاکید کرد: «شرکت های پرداخت اگرچه مولود بانکها هستند اما امروز مانند پسر ولخرجی شده اند که به بهره وری خود توجه ندارد.»

** پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریالی یارانه از سوی بانکها
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی همچنین از پرداخت یارانه ۱۵ هزار میلیارد ریالی بانکها به شرکت های پرداخت خبر داد و گفت: اگر یارانه بانک ها نباشد امکان فعالیت شرکت های پرداخت وجود ندارد.
محمدبیگی افزود: صنایعی رقابتی هستند که در خود خلق درآمد کنند و ضمن رشد درآمد، مستمر نیز باشد.
وی به رقابت در بخش PSP ها گفت: شرکتهای پرداخت در ایران شروع خوبی داشته و بخش زیادی از منابع آنها توسط بانکها تامین می شد اما اکنون وضعیت به گونه ای است که این شرکت ها با یارانه بانکها سرپا مانده اند.
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ادامه این مسیر با وضعیت کنونی شدنی نیست، گفت: از آنجایی که هیچ کارمزدی از بیرون این صنعت دریافت نمی شود و خدمت به صورت رایگان به مصرف کننده داده می شود، کار بسیار سخت شده است.
محمدبیگی با بیان اینکه دریافت کارمزد در این صنعت بعد از چند سال ارائه خدمت رایگان سخت است، تصریح کرد: اگر مدل های درآمدی و کسب و کار در بخش پرداخت، درست ترسیم شود صنعت به خوبی رشد خواهد کرد.
محمدبیگی با بیان اینکه در بخش پرداخت به اشباع نسبی رسیده ایم، افزود: اکنون نباید تمرکز بر حجم تراکنش ها باشد بلکه باید نوع نگاه به این صنعت تغییر کند زیرا با حضور رقبای جدی در آینده، چالش های فراوانی در صنعت پرداخت خواهیم داشت.
وی گفت: در مثلث صنعت پرداخت، بخش زیادی از عرضه و تامین منابع توسط بانکها صورت می گیرد و همین موضوع بانکها را با مشکلاتی روبرو کرده است؛ هر چند مقام رگولاتور (بانک مرکزی) از سال 13۸۳ مخالف حذف کارمزدها در این صنعت بود.
مدیر نظام های پرداخت، رقابت در صنعت پرداخت را منوط به خلق درآمد و استمرار و رشد آن دانست و گفت: روند توسعه شرکت های پرداخت در ایران شروع خوبی داشت که بخش زیادی از منابع آنها توسط بانک ها تامین می شد اما با گذشت زمان، وضعیت این شرکت ها به شکلی درآمده است که با یارانه بانک ها سرپا مانده اند و هنوز فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه وضعیت کنونی، ادامه روند گسترش این صنعت را با مشکل مواجه کرده است، گفت: از آنجایی که هیچ کارمزدی از مشتری و یا پذیرنده دریافت نمی شود و خدمات به صورت رایگان به مشتری ارایه می شود کار بسیار سخت شده است و عدالت حکم می کند دریافت کننده خدمت، هزینه آن را بپردازد.
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی، فقط راه رشد این صنعت را ترسیم دقیق مدل های درآمدی و کسب و کار در بخش پرداخت بیان کرد و گفت: اکنون نباید تمرکز بر حجم تراکنش ها باشد بلکه باید نوع نگاه به این صنعت عوض شود چرا که با حضور رقبای جدی در آینده، چالش های فراوانی در صنعت پرداخت خواهیم داشت.
وی افزود: در صنعت پرداخت، بخش زیادی از عرضه و تامین منابع توسط بانک ها صورت می گیرد و همین موضوع بانک ها را با مشکلاتی در تجهیز منابع روبرو کرده است. البته شایان ذکر است که بانک مرکزی به عنوان مقام قانون گذار از سال 1383 مخالف حذف کارمزدها در این صنعت بود.
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: در شرایط کنونی، رگولاتور موضوع دریافت کارمزد از خدمات پرداخت را تا جایی که امکان تغییر در اکوسیستم وجود دارد و فضا اجازه می دهد، کنترل می کند اما تا شرکت های ارائه کننده خدمات پرداخت نخواهند، رگولاتور نمی تواند تغییرات را اعمال کند.
وی اضافه کرد: برای نمونه، در سال های گذشته اجازه اخذ کارمزد در فضای موبایلی را به شرکت های ارائه کننده خدمات پرداخت دادیم اما فعالیتی در این زمینه از سوی این شرکت ها انجام نشد.
وی افزود: بانک مرکزی در بازار پرداخت دخالت نمی کند و بازار با خودتنظیمی، کارمزدها را تعیین می کند.
محمدبیگی به سرعت گسترش فرهنگ استفاده از ابزارهای الکترونیکی اشاره کرد و گفت: امروزه شرایط و فضای صنعت پرداخت در ایران بسیار متحول شده است و همسو با این تغییرات باید سیاست ها نیز تغییر کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا