در پاسخ به ایرنا

یک کارشناس: قابلیت ارزآوری صنعت سرب و روی سالیانه 1.4میلیارد دلار است

یک کارشناس: قابلیت ارزآوری صنعت سرب و روی سالیانه 1.4میلیارد دلار است

تهران- ایرنا- یک فعال معدنی گفت: در شرایط کنونی صنعت سرب و روی که با ظرفیت 900 هزار تنی نصب شده است، قابلیت ارزآوری سالیانه یک میلیارد و 400 میلیون دلار را دارد اما به پشتیبانی های دولت نیازمند است.

«ابراهیم جمیلی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره ارزش اقتصادی تولید شمش سرب افزود: صنعت سرب و روی کشور به ترتیب دارای ظرفیت 420 هزار و 480 هزارتنی است و امکان مصرف داخلی از این توانمندی 900 هزار تنی، 200 هزار تن است و 700 هزارتن بقیه باید صادر شود.
وی سرب و روی را مهمترین انواع فلزات رنگین دانست و ادامه داد: می توان از سرب به عنوان فلز استراتژیک (راهبردی) در کشور یاد کرد که تاکنون برای آن جایگزینی پیدا نشده است.
به گفته وی، سال 2016 قیمت سرب و روی در بازار جهانی رشد کرد.
جمیلی اضافه کرد: چنانچه ارزش اقتصادی هرتن شمش سرب و روی 2 هزار دلار برآورد شود، صادرات این بخش می تواند ارزآوری مناسبی داشته باشد.
به گفته جمیلی، اکنون در جهان شمش سرب با خلوص 100 درصدی تولید نمی شود و در صورت تولید برای مصارف خاص است.

** به سرمایه گذاری جدید در صنایع پایین دستی صنعت سرب و روی نیاز نیست
این فعال صنعتی- معدنی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره وضع صنایع پایین دستی صنعت سرب و روی گفت: به سرمایه گذاری جدید در صنایع پایین دستی صنعت سرب و روی نیاز نیست.
وی که مسئولیت یک گروه صنعتی- معدنی را بر عهده دارد، گفت: تولید شمش سرب با خلوص 99.995 درصد از بهترین تولیدات جهانی در واحد ذوبگران این گروه صنعتی است که در بورس لندن نیز ثبت می شود و نشان دهنده توانمندی ایران در ایجاد ارزش افزوده در این بخش است.
این فعال صنعتی- معدنی اعلام کرد ظرفیت مرحله نخست تولید شمش سرب در این واحد، 6 هزار تن است؛ این گروه نیاز 64 شرکت به کنسانتره روی را تامین می کند و و افزون بر کنسانتره سرب، از باتری فرسوده و قراضه نیز می توان برای تولید استفاده کرد.
چندی پیش اعلام شد در بخش کنسانتره و شمش سرب و روی از نزدیک به 40 درصد ظرفیت تولید بهره برداری می شود، درحالی که با بهره گیری از توان کامل می توان 60 درصد قابلیت این بخش را به سوی صادرات هدایت کرد.
به گفته کارشناسان، صنعت سرب و روی از معدود صنایعی به حساب می آید که دولت در آن سرمایه گذاری انجام نداده و رشد این بخش حاصل تلاش های بخش خصوصی است.

** اتمام ذخیره معدن سرب و روی انگوران تا 10 سال آینده
این فعال صنعتی- معدنی تاکید کرد بر پایه برآوردها ذخیره معدن سرب و روی انگوران تا 10 سال آینده پایان می یابد و گفت: راه اندازی معدن سرب و روی مهدی آباد (یزد) سبب آرامش بیشتر این صنعت می شود؛ زیرا با وجود ظرفیت 420 هزار تنی سرب کشور، فقط 25 درصد آن تولید می شود.
جمیلی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده بهره برداری از معدن مهدی آباد در سال 95 را داده بود اما این امر در شرایط کنونی ممکن نیست.
وی اضافه کرد: اکنون به دلیل کمبود مواد اولیه، بخشی از خوراک واحدهای تولید سرب و روی از ترکیه وارد می شود؛ در واقع با سرمایه ایرانی این کشور آباد می شود.
این فعال صنعت سرب و روی گفت: مذاکره با ایتالیا، ترکیه و روسیه برای سرمایه گذاری مشترک در حال انجام است اما تاکنون نهایی نشده و واحد کنسانتره سازی سرب و روی مهدی آباد (یزد) نیز با ظرفیت سالیانه 300 هزارتن به مورد اجرا درآمده است که پیش بینی می شود در بهمن ماه افتتاح شود.

** صادرات سه هزارتن شمش سرب در 9 ماهه امسال
به گفته این فعال صنعت سرب و روی، در 9 ماهه امسال سه هزارتن شمش سرب صادر شد و صادرات تولیدات آلیاژی مانند ترکیب با نقره، آنتیموان و... دردست بررسی و اقدام است.
وی اختصاص عوارض صادراتی 15 درصدی از سوی دولت برای واحدهای فرآوری سرب وروی را ناعادلانه دانست و گفت: چنانچه به این شیوه عمل شود، سال آتی واحد جدید فرآوری ساخته نمی شود.
جمیلی اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد سال 2017 میلادی بازار جهانی صنعت سرب و روی وضعیت مطلوبی خواهد داشت و شرکت های فعال در این صنعت می توانند بازدهی مناسبی برای سهامداران داشته باشند.
سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) اعلام کرد: براساس فعالیت اکتشافی با روش ژئوفیزیک هوایی، در ایران مرکزی نقاط امیدبخشی در زمینه سرب و روی کشف شده است.
همچنین 74 طرح اکتشاف عمومی، تفصیلی و تکمیلی در مناطق مختلف کشور برای مواد معدنی مختلف انجام شده و در زمینه سرب و روی مناطق ارزشمندی شناسایی شده است.
اقتصام**1559**1961** خبرنگار: حسین عضدی فسا** انتشار دهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا