پتانسیل ۳۰۰ هزار تنی عناصر نادر خاکی در ایران

پتانسیل ۳۰۰ هزار تنی عناصر نادر خاکی در ایران

دنیای معدن -در پی اکتشاف و توسعه‌ای که برای حوزه بهره‌برداری از عناصر نادر خاکی انجام شد، سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از پتانسیل حدود ۳۰۰ هزار تنی عناصر نادر خاکی در ایران خبر داد.

غلامرضا ملاطاهر در کنفرانس خبری که بعد از بازدید اصحاب رسانه از مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران برگزار شد، گفت: دستاوردی که چندی پیش در حوزه طرح عناصر نادر خاکی محقق شد از حدود دو سال پیش آغاز شد زمانی که سیاستگذاران در حوزه معدن تصمیم به توسعه اکتشاف و فرآوری عناصر نادر خاکی گرفتند در حالیکه ایران در این حوزه دچار یک عقب‌ماندگی تاریخی است.

وی در همین رابطه ادامه داد: بر اساس طرح توسعه بهره‌برداری از عناصر نادر خاکی دو طرح اکتشاف و فرآوری انجام شده است و در دورانی که تحریم‌های بین‌المللی برقرار بود مصادیق مصرف عناصر نادر خاکی در ایران شناسایی شد که اغلب این مصادیق به صنایع شیشه‌سازی، پتروشیمی در قالب کاتالیست‌ها، خودروسازی در قالب کاتالیست‌ها و باطری‌های قابل شارژ و همین‌طور مصارف نظامی و صنایع دفاعی بر می‌گردد.

سرپرست مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران با بیان اینکه صنایع پیشرفته معدنی کاربردهای بالایی در تکنولوژی‌های آینده خواهد داشت، بیان کرد: امروز می‌توان کم و بیش خودروهای هیبریدی را در خیابان‌ها مشاهده کرد و البته پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد اتومبیل‌ها هیبریدی شده و از سوخت‌های الکترونیک استفاده کنند و اینها منجر خواهد شد که کشورهایی که جایگاه مناسبی در بهره‌برداری از عناصر نادر خاکی دارند جایگاه ویژه‌ای پیدا کنند.

ملاطاهر ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ در اکتشاف اولیه پروژه عناصر نادر خاکی که در پهنه ایران مرکزی صورت گرفت ۲۴ هزار کیلومتر مربع پایش شد که در پایان این ناحیه به ۷۰۰۰ کیلومتر مربع منطقه امیدبخش برای استحصال عناصر نادر خاکی تقلیل یافت.

وی با بیان اینکه منطقه شمال شرق کشور یکی از امیدبخش‌ترین مناطق برای دستیابی به عناصر نادر خاکی است، گفت: در منطقه شمال شرق تا پایان سال می‌توانیم جمع‌بندی پروژه اکتشافات عمومی را داشته باشیم و برای آغاز سال ۱۳۹۶ نیز وارد فاز جدید اکتشافات در این زمینه شویم.

ملاطاهر در پایان با اشاره به پتانسیل و ذخایر موجود در کشور، گفت: پتانسیل‌های موجود در کشور برای عناصر نادر خاکی حدود ۳۰۰ هزار تن است که امیدواریم با اکتشافاتی که صورت می‌گیرد این پتاسیل‌ها به ذخایر قطعی تبدیل شده یا در ادامه اکتشافات افزایش پیدا کند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا