نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران مطرح کرد

نرخ سود بانکی باید به تدریج و پلکانی کاهش یابد

نرخ سود بانکی باید به تدریج و پلکانی کاهش یابد

سید حسین سلیمی معتقد است که طبق قوانین تمام کشورهای دنیا، نرخ سود بانکی باید همگام با کاهش نرخ تورم کاهش پیدا کند و کاهش سود تسهیلات به 18 درصد نشان می دهد، بانک های کشور گام های رو به جلو را برداشته اند.

به گزارش صدای اقتصاد نرخ سود تسهیلات بانکی در جلسه که امروز بین بانک های دولتی و خصوصی برگزار شد به 18 درصد رسید. رییس کل بانک مرکزی که معتقد است براساس فاکتورهای جهانی نباید نرخ سود بانکی از نرخ تورم بالاتر باشد عنوان کرده که نمی خواهد در تعیین نرخ سود تسهیلات از دست اجبار استفاده کند. البته ولی الله سیف جلسات متعددی با بانک های خصوصی و دولتی برگزار کرده که در بیشتر آنها به بانکی ها گوشزد کرد که نرخ تورم همچنان کاهشی خواهد بود و بانک ها باید فکری به حال سود سپرده مشتریانشان بکنند. اکنون بدون دخالت بانک مرکزی سود 18 درصدی سپرده ها قرار است از آذر ماه سال جاری اجرایی شود.

اما نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه در مورد زمان اجرایی شدن این توافق نظر دیگری دارد. سید حسین سلیمی می گوید بعید است که مفاد این توافق بین بانکی تا شروع سال جدید اجرا شود. سلیمی معتقد است که طبق قوانین تمام کشورهای دنیا، نرخ سود بانکی همگام  با کاهش نرخ تورم باید کاهش پیدا کند و این موضوع نشان می دهد که در این مورد بانک های کشور به سمت بهبود پیش می روند. نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه همچنین در گفت وگو با صدای اقتصاد عنوان کرد که سود تسهیلات باید به صورت پلکانی و به تدریج کاهش یابد.

نرخ سود بانکی با توافقی که بین بانک های دولتی و خصوصی انجام شد به 18 درصد رسید. فکر می کنید برگزاری این نوع جلسات بدون حضور بانک مرکزی قانونی است؟

بانک ها تشکلی به نام «کانون بانک» دارند که همه آنها در آن عضو هستند. چیزی شبیه تشکل های اتاق های بازرگانی که در آن موضوعات مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. در این جلسات معمولا هم سو بودن و مسائلی همچون کمتر شدن رقابت مطرح می شود. مسائلی که کاملا بین بانکی است. بنابراین نمی توان عنوان کرد که تشکیل چنین جلساتی که در آن نیز مسائلی همچون تعیین نرخ سود بانکی مشخص می شود، غیر قانونی است. زیرا آقای سیف عنوان کرده اند که در تعیین نرخ سود بانکی به هیچ عنوان دخالتی نمی کنند و نمی خواهند این موضوع به اجبار باشد.

آقای سلیمی به طورر کلی کاهش نرخ سود سپرده های بانکی را چگونه ارزیابی می کنید؟

ببینید، تمام کشورهای موفق دنیا قوانین ثابت و مشخصی دارند. یکی از این قوانین در حوزه بانک ها، کاهش نرخ سود بانکی به نسبت کاهش نرخ تورم است. از سوی دیگر رییس کل بانک مرکزی نیز بارها عنوان کرده که خواسته اش کاهش نرخ سود سپرده هاست. زیرا اگر خارج از این بود باید تعجب کرد. در نظام بانکی نرخ تورم و نرخ سود بانکی کاملا رابطه مستقیمی دارند و اگر تاکنون این کاهش اتفاق نیفتاده جای تعجب دارد که البته خرده اش را می توان از خود بانک ها داشت.

چرا خود بانک مرکزی تاکنون به طور مستقیم وارد موضوع کاهش سود سپرده ها نشده است؟

دلیل این موضوع این است که آقای سیف نمی خواهد به صورت اجباری این نرخ کاهش داشته باشد. زیرا همواره این انتقاد به دولت بوده که چرا در اجرای خواسته های خود دستوری عمل می کند. البته باید این نکته را بیان کنم که پیش از کاهش محسوس نخر تورم، سیف بانک ها را هوشیار کرده بود که تورم کاهش خواهد داشت و بانک ها نیز باید همکاری لازم را داشته باشند. اما باز هم تاکید داشته که نمی توان به زور موردی را به بانک ها ابلاغ کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا