رشد 24 درصدی حجم معاملات آتی سکه

رشد 24 درصدی حجم معاملات آتی سکه

بررسی روند معاملات آتی سکه طی هفته گذشته نشان می دهد قیمت سکه در سررسیدهای مختلف به میزان قابل توجهی تحت تاثیر بهای اونس قرار گرفت به طوریکه نوسانات طلای جهانی، جذابیت بازار آتی را دوچندان کرد.

 حجم معاملات آتی سکه طلا طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۲۹ هزار و ۳۵ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۲ هزار میلیارد و ۷۴۴ میلیون ریال رسید، این در شرایطی است که حجم معاملات بازار آتی طی دو هفته گذشته ۲۳ هزار و ۳۴۵ قراداد ثبت شد که این نشان از رشد ۲۴ درصدی حجم معاملات در هفته گذشته دارد.

بر این اساس طی هفته گذشته از سررسیدهای فعال در بازار آتی سکه طلا، بیش‌ترین حجم معاملات با ۲۴ هزار و ۴۷۴ قرارداد و به ارزش بیش از دو هزار میلیارد و ۳۱۷ میلیون ریال به قرارداد تحویل اردیبهشت  سال آینده اختصاص داشت.  این در شرایطی است که سر رسید اسفند ماه با حجم دو هزار و ۶۵۴ قرارداد و به ارزش بیش از ۲۴۹ میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت.

رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سکه تحویل آبان با ۹۵۶  قرارداد به ارزش ۸۹ میلیارد ریال اختصاص یافت. همچنین قرارداد تحویل دی نیز که حجم معاملات کمتری را نسبت به سایر سر رسیدها تجربه کرد و با ۹۵۱ قرارداد به ارزش بیش ۸۸ میلیارد ریال در رده آخر سررسیدهای بازار آتی سکه قرار گرفت.

همچنین در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بهای سکه در بازار آتی نسبت به ابتدای هفته با افت قیمت رو به رو شد؛ به طوری که سکه سررسید آبان ماه با کاهش ۰/۶۱ درصدی با نرخ ۹۲۴ هزار تومان معامله شد. سکه تحویل دی با قیمت ۹۲۸ هزار تومان به فروش رسید که افت ۰/۴۸ درصدی را در روز پنج شنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت ۹۳۲ هزار تومان معامله شد و کاهش ۰/۴۷ درصدی را در این روز تجربه کرد. در آخر نیز سکه تحویل اردیبهشت با قیمت ۹۴۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و افت ۰/۴۸ درصدی را نسبت به روز چهارشنبه اخیر تجربه کرد.

از سویی در بازار سکه نقدی نیز روز پنج شنبه گذشته همزمان باهم مسیری متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، با افت قیمت روبه رو شد، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۹۱۸ هزار تومان رسید. نیم‌سکه نیز با قیمت ۴۶۵ هزار تومان، ربع سکه با قیمت ۲۴۵ و سکه یک گرمی با نرخ ۱۶۶ هزار تومان در این روز به فروش رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، به عقیده برخی از تحلیلگران، قیمت طلا در شرایط کنونی همچنان تحت تاثیر آمارهای اقتصادی آمریکا و انتشار بیانیه نشست اخیر فدرال رزرو قرار خواهد داشت که مسئله می تواند تاثیر زیادی بر روند نزولی بازار سکه در هفته آتی بگذارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا