تلاش اوپک برای حفظ سهم خود در بازار آسیا

تلاش اوپک برای حفظ سهم خود در بازار آسیا

نزدیک به دو سوم نفت صادراتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به آسیا عرضه می‌شود. تصمیم اعضای این سازمان به حفظ سهم بازار خود در این قاره پهناور ممکن است از تأثیر توافق اخیر اوپک بر کاهش مازاد جهانی عرضه نفت بکاهد.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، تلاش اوپک برای نگه داشتن سهم بازار خود در آسیا و حفظ مشتریان در این منطقه ممکن است سبب تشدید مازاد عرضه جهانی نفت شود و از رشد قیمت‌ها جلوگیری کند.
عربستان برای اجرایی کردن کاهش تولید نفت خود، بیشتر پالایشگاه‌های آمریکا و اروپا را هدف قرار داده است. کویت نیز قصد دارد چنین سیاستی را دنبال کند و عراق به عنوان دومین تولید کننده نفت اوپک حتی در پی افزایش صادرات نفت به آسیا است.
بانک آمریکایی مورگان استنلی دوشنبه (٢٨ آذرماه) اعلام کرد: عربستان، کویت و امارات قرار است خوراک پالایشگاه‌های آمریکایی و اروپایی را از ماه ژانویه ٢٠١٧ میلادی کاهش دهند.
این در حالی است که پالایشگاه‌های ژاپن، چین و کره جنوبی به رویترز اعلام کردند که آنها هیچ خبری مبنی بر کاهش واردات نفت به کشورشان از سوی تولیدکنندگان عضو اوپک، به جز کاهش جزئی ابوظبی، دریافت نکرده‌اند.
این تولیدکنندگان واهمه دارند که کاهش سطح تولید نفت که قرار است از آغاز سال آینده میلادی اجرایی شود، به شرکت‌های نفت آمریکایی فرصت دهد سهم بازار اعضای اوپک را تصاحب کنند.
ویرندرا چاوهان، تحلیلگر نفت در موسسه تحقیقاتی «انرژی اسپکتز» گفت: این سازمان با کاهش صادرات به آمریکا امیدوار است که تولیدکنندگان این کشور نفت خود را به جای عرضه به آسیا، برای تأمین تقاضای داخلی استفاده کنند.
حتی روسیه به عنوان یک کشور غیرعضو اوپک که قصد دارد تولید نفت خود را همسو با توافق اوپک کاهش دهد، تمایلی به کاهش صادرات به آسیا نشان نداده است.
این کشور امسال در صادرات نفت به چین از دیگران پیشی گرفت و جایگاه نخست را که در اختیار عربستان بود، کسب کرد.
اعضای اوپک ٣٠ نوامبر (١٠ آذر ماه) در نشست وین با کاهش تولید به میزان یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز به منظور رساندن سقف تولید خود به ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز برای مدت ٦ ماه از اول ژانویه ٢٠١٧ توافق کردند.
کشورهای تولید کننده عمده غیرعضو این سازمان مانند روسیه نیز در تاریخ ١٠ دسامبر (٢٠ آذر ماه) متعهد به کاهش تولید تا میزان ٥٥٨ هزار بشکه در روز برای همراهی با اوپک شدند.
مجموع تولید نفت جهان با توافق وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان، یک میلیون و ٧٦٠ تا یک میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز کاهش می‎یابد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا