یک فعال صنفی: عوارض صدور سنگ کوپ در تضاد با سیاست توسعه صادرات است

یک فعال صنفی: عوارض صدور سنگ کوپ در تضاد با سیاست توسعه صادرات است

تهران- ایرنا- رییس انجمن سنگ ایران گفت: ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی برای رشد و توسعه صادرات است و وزارت صنعت برخلاف سیاست های این عرصه، به عنوان مبارزه با خام فروشی برای صدور سنگ کوپ (نیمه فرآوری شده) که سهم سه درصدی از صادرات کشور را دارد، عوارض وضع کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ابوالقاسم شفیعی» امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران در محل این انجمن افزود: اطلاعات مستند ایتالیا و ترکیه نشان می دهد این کشورها به ترتیب 30 و 45 درصد صادرات سنگ تزیینی و ساختمانی خود را به شکل کوپ انجام می دهند؛ در حالی که صدور سنگ کوپ ایران سهم سه درصدی از تولید را دارد.
به گفته رییس انجمن سنگ ایران، اخذ عوارض صادراتی از سنگ کوپ، کمکی به دستیابی به هدف چهار میلیون و 500 هزار تنی در افق 1399 نمی کند و افت صادرات در این زمینه را به دنبال دارد.
شفیعی یادآوری کرد: دولت دهم تجربه نادرست وضع عوارض برای صادرات سنگ تزیینی و ساختمانی را به جا گذاشت و پس از واگذاری شماری از بازارهای صادراتی این بخش به رقبا در منطقه، عوارض را حذف کرد و ضربه سنگینی به فعالان بازار سنگ کشور تحمیل شد.
وی گفت: اعضای انجمن سنگ ایران بر این باورند که وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای تصمیم گیری احساسی، اقدام های لازم را برپایه مباحث کارشناسی انجام دهد و سیاستگذاری بر پایه مراجعه به اهل حرفه، منافع جامعه را به دنبال دارد.
شفیعی اقدام هایی را که بدون کسب نظر کارشناسی از تشکل ها اجرا می شود، ضربه به تولید و بازارهای صادراتی دانست.
به گفته وی، در بخش سنگ تزیینی و ساختمانی به گونه ای عمل شده است که واردات سنگ از چین و ویتنام ارزان تر از تولیدات سیرجان (کرمان) و نیریز (فارس) تمام می شود.
وی یادآوری کرد: امروز بر پایه برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت حقوق دولتی معادن سنگ 10 تا 30 برابر اوایل فعالیت دولت یازدهم شده و از سوی دیگر معافیت 100 درصدی مالیاتی برای فعالان این بخش به 20 درصد تقلیل یافته است.
براساس تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال برای صادرات سنگ خام تزیینی و ساختمانی عوارض پنج درصدی تعیین شده و برای سال های 97- 1396 به ترتیب 10 و 15 درصد عوارض اختصاص یافته است.
جمهوری اسلامی ایران از نظر تولید سنگ بین پنج کشور شاخص جهان جای دارد اما از نظر ارزش صادرات جایگاه کشور ما در رده های بیستم تا سی ام دنیاست.
انجمن سنگ ایران آبان ماه امسال نامه ای سرگشاده به رییس جمهوری فرستاد که در آن تصمیم غیرکارشناسی دولت دهم در سال 1389 برای وضع عوارض 70 درصدی صادرات سنگ را یادآوری کرد و پرهیز از تکرار این تجربه را خواست.
شورای سیاستگذاری سنگ ایران که ریاست آن برعهده معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، برای صادرات سنگ به شکل کوپ (نیمه فرآوری شده) در سال 1393 رقم 500 هرارتنی را تعیین کرد که امسال باید به یک میلیون تن و در افق 1399 به چهار میلیون و 500 هزار تن برسد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا