کره جنوبی الهام بخش ایران برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت است

کره جنوبی الهام بخش ایران برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت است

تهران- ایرنا- رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت (دبلیو.تی.او-WTO)، کره جنوبی الهام بخش ماست زیرا تجربه های خوبی برای حضور موفق در این بازار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا رضوی» روز دوشنبه در کارگاه آموزشی سیاست های صنعتی و عضویت در سازمان جهانی تجارت در تهران افزود: موفقیت های کره جنوبی مربوط به متنوع سازی بازار و محصول است.
وی ادامه داد: همین توانایی ها به این کشور کمک کرد در بحران مالی جهانی سال 2009، کره جنوبی از آن به سلامت عبور کند.
رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کره جنوبی کشوری با اقتصاد صادرات محور است که صادرات آن از 100 میلیون دلار در دهه 1960 اکنون به صدها میلیارد دلار رسیده است.
به گفته رضوی، کره جنوبی در توافق های دشوار با کشورهای مختلف، همین راهبرد را دنبال کرد و یکی از موفقترین کشورها در مذاکرات تجاری در عرصه بین الملل محسوب می شود.
وی تاکید کرد: کره جنوبی که از بنیانگذاران سازمان جهانی تجارت است می تواند با توجه به درخواست ایران برای عضویت در این سازمان، به کشورمان کمک کند.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه ایران در موقعیت مناسبی در منطقه ای با پتانسیل بازار 300 میلیون نفر قرار دارد، می تواند کانونی برای توزیع کالاهای کره ای در منطقه باشد.
وی، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را آشنایی میان متخصصان ایرانی و کره ای و ایجاد انگیزه و تلاش در کشور برای دستیابی به موفقیت های اقتصادی بیشتر بیان کرد.
رضوی گفت: در سال 2012-2011 میلادی ارزش صادرات کره جنوبی به ایران بیش از سه میلیارد دلار و ارزش صادرات ایران به کره جنوبی نیز افزون بر 1.5 میلیارد دلار بود. در هشت ماه نخست امسال، ایران به کره جنوبی 2.9 میلیارد دلار کالا صادر کرده است و ارزش صادرات کره جنوبی به کشورمان نیز در این مدت روند صعودی داشته است.

** باور مردم و شرکت های کره جنوبی به لزوم صادرات برای توسعه اقتصادی
پژوهشگر بلندپایه موسسه سیاست های اقتصاد صنعتی و تجاری کره جنوبی (کی.آی.یی.تی-KIET) در کارگاه آموزشی «استفاده از تجارب کره جنوبی در توسعه اقتصادی»، رمز موفقیت این کشور در توسعه اقتصادی را اقتصاد صادرات محور و مبتنی بر کار دانست.
«دانگ جو» افزود: تا دهه 1960 کره جنوبی بسیار فقیر بود که غذای مردم آن را سازمان های بین المللی تامین می کردند.
عضو کمیته ارزیابی کمک های توسعه اقتصادی کره جنوبی در دفتر نخست وزیری این کشور ادامه داد: در سال 1962 نخستین برنامه توسعه اقتصادی این کشور اجرا و بر اساس آن توسعه صنایع با استفاده از وام های کم بهره سازمان های بین المللی آغاز شد.
به گفته وی، شرکت های کره ای با تلاش فراوان محصولات خود را که در آغاز بسیار ارزان و بی کیفیت بودند، در بازارهای جهانی می فروختند، زیرا به دلیل فقر مردم، بازار داخلی بسیار محدود بود.
این پژوهشگر ادامه داد: شعار «صادرات؛ تنها راه زنده ماندن» بر در و دیوارهای شهر نقش بسته بود و نه فقط شرکت های خصوصی و دولت بلکه آحاد مردم به این باور رسیده بودند که باید از همه توان خود برای بالا بردن صادرات کشور استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در سال 1992 قوانین تسهیل کننده صادرات تصویب و اجرا شد و پس از آن صادرات کشور هر سال 30 درصد نسبت به سال پیش افزایش یافت و این رشد هنوز ادامه دارد.
اکنون کره جنوبی صنایع بسیار متنوعی دارد و در همه زمینه ها از نساجی و کفش تا صنایع سنگین و کشتی سازی فعالیت می کند.
به گفته وی، در سال 1960 سرانه تولید ناخالص داخلی کره جنوبی 155 دلار و 60 سنت بود که در سال 2015 به بیش از 27 هزار دلار رسید.
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با همکاری موسسه سیاست های اقتصاد بین الملل کره جنوبی (کی.آی.یی.پی) و موسسه سیاست های اقتصاد صنعتی و تجاری این کشور (کی.آی.یی.تی) یک کارگاه آموزشی دو روزه به منظور استفاده از تجارب کره جنوبی برای صنعتی شدن و آشنایی با فرایند عضویت در سازمان جهانی تجارت برگزار کرد.
بخشی از هزینه های مالی این کارگاه را دولت کره جنوبی بر عهده گرفته است.
در این کارگاه آموزشی که فردا (سه شنبه) به پایان می رسد، مباحثی مانند بررسی تاریخی توسعه صنعتی کره جنوبی- سیاست ها و عملکردها، مجتمع های صنعتی کره جنوبی و ارتقای صادرات، فرایند عضویت در سازمان جهانی تجارت و چالش های کشورهای درخواست دهنده و مذاکرات عضویت مطرح شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا