پیگیری قانونی تخلفات برداشت شن وماسه/معدن کاران صداقت داشته باشند

پیگیری قانونی تخلفات برداشت شن وماسه/معدن کاران صداقت داشته باشند

دنیای معدن - موضوع برداشت بیش از حد پروانه بهره برداری توسط برخی معدن کاران حوزه شن و ماسه در لرستان باعث شد تا پیگیری قانونی این موضوع در دستور کار نهادهای ذی ربط قرار بگیرد.

نادعلی اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به اینکه بخش معدن در کشور بخش حساسی است چراکه معدن بحث بیت المال و رعایت آن است و همه در رابطه با آن حساس هستند، اظهار داشت: قطعا تخلفاتی در حوزه معدن انجام می شود و یکی از مشکلات این است نیروی انسانی وزارت صنعت و معدن برای نظارت روی معادن کم است.

نیرو برای نظارت کم داریم

وی با بیان اینکه روزی در لرستان تعداد معدن کم بود و ۱۰ نیرو برای نظارت آن لازم بود و الان معدن ۱۰ برابر شده و نیروها به نصف کاهش یافته اند، تصریح کرد: طبیعی است که نمی شود در چنین شرایطی به امور نظارت معدن رسیدگی کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به کنترل معادن از طریق سیستم های کامپیوتری افزود: تنها راهی که می توان به وسیله آن نظارت ها را افزایش داد بهره گیری از نظام معدن است.

اسماعیلی یادآور شد: نظام معدن لرستان ۱۲۰۰ عضو دارد که می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وی در پاسخ به این مسئله که افراد بیش از حد پروانه بهره برداری خود از معادن شن و ماسه لرستان به ویژه در الشتر و دورود برداشت می کنند، گفت: هرکس می خواهد فعالیت معدنی کند باید مجوز داشته باشد و خارج از آن ماده ۱۹ است و به عنوان قاچاق با آن برخورد می شود.

ملاحظات زیست محیطی رعایت نمی شود

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به اینکه برداشت پروانه های بهره برداری ظرفیتی دارند و افراد تا ۲۵ درصد مجازند برداشت کنند، اظهار داشت: اگر افراد می خواهند برداشت بیشتر کنند و مشتری دارند و این کار به معدن و محیط زیست ضربه نمی زند حتی می توانند مجوز بگیرند تا دو برابر برداشت کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: مهم این است دوستان صداقت داشته باشند و برداشت بیش از حد مجوز نکنند و هیچی نگویند.

جهانگیر قنبری رئیس سازمان نظام مهندسی معدن لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با مهر گفت: برخی افراد می آیند بیشتر از مجوز پروانه دریافتی خود برداشت می کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در این برداشت ها ملاحظات زیست محیطی رعایت نشده است، تصریح کرد: ما همواره در جلسات خود تاکید می کنیم که معادن مسئول SHE و فرآوری داشته باشند و اگر این مهندسان در معادن بودند اجازه بروز چنین مشکلاتی را نمی دادند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به اینکه در برخی موارد برداشت های بیش از حد تا نزدیکی جاده ادامه دارد، گفت: برخی معدن کاران تا بغل جاده برداشت کرده اند و جاده را تبدیل به یک پرتگاه کرده اند که گاهی حیوانات اهلی روستاییان از بغل پرتگاه پایین می اغتند.

جهانگیری با بیان اینکه علیه این واحدها شکایت تنظیم شده و این شکایات در حال بررسی است، تصریح کرد: سازمان بازرسی در حال پیگیری این مشکلات است.

وی افزود: همچنین در راستای پیشگیری از برداشت های غیرمجاز شن و ماسه در لرستان سایت های کوهی را به جای شن و ماسه رودخانه ای در نظر گرفته ایم تا مشکلات زیست محیطی این حوزه از بین برود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا