شناخت اندک بخش خصوصی ایران و روسیه از یکدیگر

سفیر ایران در مسکو: دفتر بانک های روس در تهران هرچه زودتر گشایش یابد

سفیر ایران در مسکو: دفتر بانک های روس در تهران هرچه زودتر گشایش یابد

تهران- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو از بانک های بزرگ روسیه خواست هرچه زودتر دفتر خود را در تهران افتتاح کنند تا روابط وارد مرحله جدیدی شود.

«مهدی سنایی» امروز (سه شنبه) در همایش تجاری ایران و روسیه در تهران ادامه داد: اکنون روابط دو کشور در همه ابعاد در حال گسترش است و این افزایش سطح مبادلات از عزم دو کشور برای توسعه همکاری ها نشان دارد.
وی سطح مبادلات تجاری را نامتناسب با روابط راهبردی دو کشور دانست و از برداشته شدن گام ها برای افزایش سطح همکاری ها خبر داد.
سنایی مشکل بانکی بین دو کشور را چندان جدی ندانست و گفت: با آنکه محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد اما اکنون مسائل بانکی مشکل اصلی نیست.
این مسئول از افزایش 80 درصدی سطح مبادلات ایران و روسیه خبر داد و افزود: این اتفاق در شرایطی رخ داده که مبادله روسیه با سایر کشورها کاهش یافته است.
وی افزایش حضور بخش خصوصی دو کشور در طرح های اجرایی را خواستار شد و ادامه داد: شناخت بخش های خصوصی دو کشور از یکدیگر خوب نیست که باید تلاش شود با افزایش شناخت، روابط گسترش یابد زیرا این امر به مردمی شدن روابط منجر می شود.
سنایی ظرفیت های پراکنده ایران را یکی از موانع توسعه روابط توصیف کرد و گفت: باید برای یکپارچه سازی ظرفیت ها از سوی بخش خصوصی اقدام هایی صورت گیرد.
سفیر ایران در مسکو به بازرگانان ایرانی توصیه کرد توجه به جنوب روسیه را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.
وی به طرح های مرتبط با راه اندازی مسیر بین المللی شمال- جنوب اشاره کرد و گفت: اکنون این مسیر بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شده است.
سنایی کلنگ زنی چند نیروگاه، برقی کردن خط آهن گرمسار- اینچه برون و اختصاص خط اعتباری پنج میلیارد دلاری روسیه برای پروژه های ایران را گام مهمی در توسعه روابط توصیف کرد و افزود: مجوزهای صادر شده از جانب روسیه برای محصول های کشاورزی ایران اقدامی بی نظیر در چند سال گذشته است.
وی به کشاورزان ایرانی توصیه کرد از این فرصت بیشترین بهره را ببرند.
به گفته وی، تا سه سال پیش فقط چهار پرواز در هفته بین تهران و روسیه وجود داشت که تابستان امسال این شمار به 17 پرواز افزایش یافت و اکنون پنج یا 6 خط هوایی در مسیر تهران- مسکو در حال ترددند.
وی همچنین از افزایش دو برابری شمار گردشگران دو کشور در سه سال گذشته خبر داد.
سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه بیست و یکم آذرماه در تهران آغاز به کار کرد.
قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این کمیسیون اعلام کرد: اکنون نزدیک به 30 میلیارد دلار پروژه تعریف شده با روسیه داریم که متناسب با آمادگی روس ها برای سرمایه گذاری و پذیرش خواسته ها و شرایط جمهوری اسلامی ایران است.
وزیر انرژی روسیه نیز امروز (سه شنبه) در مراسم اختتامیه سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه از افزایش 80 درصدی حجم روابط تجاری دوجانبه در سال جاری نسبت به پارسال خبر داد و گفت: اکنون موافقتنامه حفاظت از سرمایه گذاران در حال نهایی شدن است.
وی احیای روابط گذشته بانکی بین دو کشور را خواستار شد و افزود: امسال حجم پرداخت ها سه برابر شده که گام موثری برای احیای روابط بانکی است.
بررسی خبرنگار ایرنا از آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در هفت ماهه امسال ارزش صادرات ایران به روسیه 86 میلیون و 495 هزار و 517 دلار بود و در همین مدت از این کشور یک میلیارد و 106 میلیون و 642 هزار و 947 دلار کالا وارد کرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا