گزارش روز؛

حجم کم بازار و توقف نماد ها

حجم کم بازار و توقف نماد ها

در گروه خودرو و ساخت قطعات از شروع معاملات روز جاری شاهد افزایش فشار فروش بازار در نمادهای این گروه بودیم این در شرایطی بود که با توجه به اخباری در این گروه مبنی بر فروش یکی از زیر مجموعه های ایران خوردو و قیمت نسبتاً خوب برای این معامله، شاهد معاملات منفی در این نماد پر معامله این صنعت بودیم.

 

بازار بورس طی روز های گذشته شرایط مساعدی را پشت سر نگذاشته بطوری که از آغاز هفته شاهد عرضه در اکثر نماد های بازار سرمایه بودیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری بانک رفاه، با توجه به توقف یکباره اکثر نماد هایی که توجه بازار بیشتر معطوف به آنها است و یا با صف خرید روبرو می شوند به نظر می‌رسد، پررنگ ترین عامل در روزهای جاری تاثیرپذیری بورس تهران از قیمت‌های جهانی فلزات بوده است. از این رو، در روزهای دوشنبه، به سبب آغاز روزهای کاری در بازارهای بین‌المللی و از سرگیری معاملات جهانی، تا حدودی منتظر شروع حرکت این گروه پر بازده بودیم که اینگونه نشد و گروه فلزات و معدنی با توجه به برخورد به نقاط مقاومتی خود به سمت پایین حرکت کردند. و همچنین موضوع متوقف شدن نماد ها یکی از موضوعاتی بود که از دید سرمایه گذاران خوش نیامده و به گونه ای ورود نقدینگی به بازار را با ابهام روبرو کرده است.
 

درگروه سیمانی پس از معاملات مثبت در هفته های گذشته این گروه امروز بصورت متعادل مورد معامله قرار گرفت و نماد هایی از جمله سرود، سصفها ، سهرمز ، سشرقح ، سکرد ، سفانو ، ساروم که با کاهش حداکثری قیمت بکار خود پایان دادند و نمادهایی همچون سشمال و سصوفی با افزایش حداکثری قیمت روبرو شدند این در شرایطی بود که نماد سخوز با معامله در حدود 16 میلیون سهم با بیشترین حجم معاملات بکار خود پایان داد.

در گروه رایانه نیز شاهد معاملات نزولی بودیم و می توان گفت یکی از گروه هایی بطور کامل با کاهش قیمتی روبرو شد صنعت رایانه بود در این گروه نماد رتاپ  با معامله حدود 2 میلیون سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد.
 

در گروه خودرو و ساخت قطعات از شروع معاملات روز جاری شاهد افزایش فشار فروش بازار در نمادهای این گروه بودیم این در شرایطی بود که با توجه به اخباری در این گروه مبنی بر فروش یکی از زیر مجموعه های ایران خوردو و قیمت نسبتاً خوب برای این معامله، شاهد معاملات منفی در این نماد پر معامله این صنعت بودیم. نماد خودرو با معامله حدود 22 میلیون سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد. و بیشترین ارزش معاملات این گروه نیز مربوط به نمادهای خودرو، خدیزل و خگستر بود.

گروه بانک ها و موسسات اعتباری که همچنان در انتظار بازگشایی نمادهای بزرگ خود هستند با حجم معاملات اندک امروز را به پایان رساندند همچنین در این گروه در نماد وبصادر که با زیان 470 ریال در حال بازگشت به تابلو معاملات است و ممکن است گروه بانکی با بازگشایی خود باعث نزول شاخص نیز شوند در این گروه نماد وکار تنها نمادی بود که با رشد قیمت و در مقابل نمادهای وسینا، وکوثر، وانصار، وخاور و حکمت با کاهش قیمت مواجه شدند.

درگروه محصولات شیمیایی که اکثر نمادها روز متعادلی را سپری کردند . بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد پارسان با جابجایی حدود 5 میلیون صورت گرفت. در این گروه نمادهای شکبیر، شاملا، شپمچا، پاکشو و مارون با بیشترین افزایش قیمت و نمادهای زاگرس، شیراز، تاپیکو، شلعاب، کرماشا، شفارس، شپارس و شکربن با بیشترین کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.

گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر که اکثراً در قیمت های منفی مورد معامله قرار گرفت و اکثر نماد های این گروها با کاهش قیمت روبرو شدند. نمادهای غسالم، غگلستا، غگرجی و غپینو با افزایش قیمت روبرو شدند و بقیه نمادهای گروه با کاهش قیمتی بکار خود پایان دادند در این گروه همچنین نماد غسالم با بیشترین حجم تقاضا در صدر نماد های پر تقاضا های این گروه قرار داشت.

گروه های فلزات اساسی که با توجه به توقف معاملات بازارهای جهانی امروز در ادامه روند روزهای گذشته باکاهش تقاضا روبرو شد و بجز نماد های فجر، فروس، ارفع، فولاد، فپنتا، میدکو، کیمیا و فباهنر که با افزایش اندک قیمتی بکار خود پایان داد بقیه نماد ها در حداکثر کاهش قیمتی خود متوقف شدند.

درگروه استخراج کانه های فلزی که با معاملات کم حجمی روبرو شده بود به جز نمادهای کدما و کگل که با افزایش ناچیز قیمتی روبرو شده بود بقیه نمادها با کاهش قیمتی به کار خود پایان داد و بطور کلی یکی از گروه های کم حجم بازار ثبت شد.

گروه فرآورده های نفتی راکه می توان تنها گروهی مثال زد که تمامی نمادهای آن با افزایش تقاضا و با افزایش قیمت نسبت به روز های گذشته روبرو شده بود. به طوریکه بجز نماد ونفت و شنفت بقیه نمادهای این گروه با افزایش قیمتی مواجه شدند و نماد شتران با معامله حدود 13 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. دلیل این افزایش را می توان افزایش هیجانات ناشی از افزایش قیمت نفت طی روز های گذشته و همچنین می توان افزایش بی سابقه قیمت هر بشکه نفت در بازار های جهانی را دلیل دیگر آن دانست .

گروه قند و شکر که از ابتدای روز های معاملاتی هفته جاری با افزایش قیمت و تشکیل صف خرید روبرو شده بودند امروز با کاهش قیمت و یکی دیگر از گروه هایی را تشکیل دادند که تمامی سهم های آن با کاهش قیمت روبرو شدند در این گروه همانند اکثر روز ها نماد قثابت با معامله حدود 2 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز، با 12  واحد نزول در ارتفاع 80 هزار و 913 واحدی ایستاد. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به 469 میلیون سهم، ارزش معاملات 117.4 میلیارد تومان و ارزش بازار به 340 هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص بورس را نماد های فارس، شپنا، فولاد، شتران و کگل و بیشترین تاثیر منفی در شاخص بورس را نمادهای خودرو و اخابر داشت. بیش از 65  درصد  از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با 1  واحد افزایش نسبت به روز معاملاتی گذشته در رقم 869  واحد جای گرفت . بیش از 61  درصد از نمادهای فرابورسی امروز را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنای معاملات بلوکی به 87 میلیون سهم، ارزش معاملات به 34.8 میلیارد تومان و ارزش بازار به 52  هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص فرابورس را نماد های مارون، شاوان، شرانل، ارفع و شپاس و بیشترین تاثیر منفی در شاخص را نماد های زاگرس و هرمز داشت.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری بانک رفاه است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهد گرفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا