رئیس هیات مدیره آرمان آتی پیش بینی کرد:

رشد صنایع فلزی و پتروشیمی در سه ماه پایانی

رشد صنایع فلزی و پتروشیمی در سه ماه پایانی

یکی از اتفاقات دیگری که نباید از آن به سادگی گذر کنیم بازگشایی نماد شرکت های متوقف شده به ویژه چند بانک بزرگ پذیرفته شده در بورس است و طبیعتا این اتفاق کل بازار را برای مدت کوتاهی تحت تاثیر قرار خواهد داد.


رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی پیش بینی کرد که با فرض ثبات روند موجود، بازار سرمایه در سه ماه پایانی سال با رشد نسبی قیمت ها در صنایع پتروشیمی و فلزی مواجه خواهد بود.

علی اسلامی بیدگلی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: در خصوص صنایع فلزی و پتروشیمی ما شاهد دو تحول هستیم؛ یکی اینکه قیمت این محصولات در بازارهای جهانی رشد کرده و در صورت تداوم می تواند صنایع مرتبط با آن را با افزایش سودآوری مواجه کند. دوم اینکه قیمت ارز بالا رفته و طبیعتا این اتفاق هم می تواند باعث افزایش انتظارات سودآوری در این دسته از محصولات شود.  

وی افزود: متقابلا در شرکت ها و بنگاه هایی که ارزبر هستند و مواد اولیه آنها بر مبنای ارز تعیین می شود، با کاهش درآمد انتظاری و حجم فروش مواجه خواهیم شد. بنابراین در سه ماه آینده به دلیل تحولات اتفاقات افتاده، با مجموعه ای از عوامل رو به رو خواهیم بود که اثرات مثبت بر برخی صنایع و اثرات منفی بر  صنایع دیگر دارند.

اسلامی بیدگلی عنوان کرد: یکی از اتفاقات دیگری که نباید از آن به سادگی گذر کنیم بازگشایی نماد شرکت های متوقف شده به ویژه چند بانک بزرگ پذیرفته شده در بورس است و طبیعتا این اتفاق کل بازار را برای مدت کوتاهی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: در صورتی که با داده های موجود نماد این شرکت ها بازگشایی شوند، با حجم عرضه قابل توجه مواجه خواهیم بود؛ ضمنا با توجه به اینکه سرمایه گذاران از این دسته از شرکت ها به عنوان کم ریسک ترین شرکت ها نام می بردند اعتماد عمومی حتی در کوتاه مدت نباید سلب شود؛ لذا باید منتظر ماند و دید مدیران و سهامداران این بانک ها چه تصمیمی خواهند گرفت تا تبعات ناشی از این اتفاق نیز کاهش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از گفتگو با سنا به بررسی سهم بازار سرمایه از بودجه 96 پرداخت و گفت: بودجه چند مفروض اصلی دارد که این مفروضات می تواند بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد؛ یکی حجم بودجه عمرانی در نظر گرفته شده است و دیگری بهای فروش هر بشکه نفت به عنوان میزان پایه و نرخ ارز معادل ریالی آن که همه آنها می توانند در روند سودآوری بنگاه ها یا پیش بینی نرخ رشد آنها  تاثیر داشته باشند.

وی اظهار داشت: آن چیزی که در بودجه 96 پیش بینی شده این است که در حال حاضر دلار را با قیمت 3300 تومان و نفت را با قیمت50 دلار در نظر گرفته اند و طبیعتا این اتفاق می تواند با توجه به ظرفیت فروش نفت ایران که افزایش قابل توجهی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده، نوید روزهای بهتری را از نظر وضعیت مالی دولت و تحقق اهداف بودجه ای داشته باشد.

اسلامی بیدگلی همچنین با اشاره به رشد 12.5 درصدی بودجه سال 96 در مقایسه با سال 95 افزود: طبیعتا در چنین شرایطی باید انتظار داشته باشیم که وضعیت بنگاه هایی که بخشی از درآمد آنها ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با بهبود وضعیت مالی دولت دارد، بهتر از قبل شود.

وی اطمینان داد: با توجه به احتمال بهبود نسبی وضعیت مالی دولت می توان انتظار داشت که بودجه 60 هزار میلیارد تومانی عمرانی نیز با خطای کمتری نسبت به سال های گذشته محقق شود که در صورت تحقق این رقم، این اتفاق منشاء تحولاتی در صنایع فولاد، سیمان و زیربنایی خواهد بود.

رئیس هیات مدیره آرمان آتی خاطرنشان کرد: با این حال آن چیزی که شاید کماکان تاثیرگذاری بیشتری بر بازار سرمایه دارد، وضعیت سیاسی بین المللی در بازار است که طبیعتا چیزی نیست که بشود از بودجه برداشت کرد؛ یا درخصوص یکسان سازی نرخ ارز نیز - بعنوان یک ریسک- الان در بودجه 96 اظهار نظر چندان مشخصی نشده است.

وی ادامه داد: با اعلام قیمت دلار 3300 تومانی برخی از کارشناسان تصور می کنند که دولت تصمیم دارد یکسان سازی نرخ ارز را در همین محدوده ها صورت دهد؛ در صورتی که برخی دیگر معتقدند یکسان سازی نرخ ارز با گرایش به قیمت های کنونی بازار غیر رسمی اتفاق خواهد افتاد.

به گفته اسلامی بیدگلی، انتظار می رود درآمدهای دولت در سال آینده با فرض ثابت ماندن متغیرهای فعلی افزایش جدیدی را تجربه کند.

رئیس هیات مدیره آرمان آتی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص درآمد 112 هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده دولت از محل مالیات و اثرات آن بر صنایع بورسی گفت: اینکه دولت افزایش درآمد مالیاتی را در بودجه 96 پیش بینی کرده به این معناست که انتظار دارد وضعیت سودآوری بنگاه ها به گونه ای افزایش پیدا کند.

اسلامی بیدگلی اظهار داشت: با توجه به تحولات مالیاتی پیرامون بنگاه های اقتصادی کشور و سخت گیری های سازمان امور مالیاتی، شاید اگر بخواهیم از نگاه دیگری به این موضوع نگاه کنیم، نگرانی بنگاه ها و سهامداران آنها از افزایش مالیات چندان بی راه هم نباشد ولی طبیعتا وظیفه ماست که بر اساس داده های موجود تصمیم بگیریم. بر این اساس، پیش بینی ها این است که دولت با در نظر گرفتن 112 هزار میلیارد تومان مالیات در بودجه به افزایش درآمد بنگاه ها امیدوار است .

وی ادامه داد : البته این اتفاق بیانگر این نیست که قرار است نرخ مالیات اکتسابی از شرکت ها افزایش پیدا کند؛ بنابراین اگر بخواهیم به صورت خیلی ساده به موضوع نگاه کنیم ذهنیت دولت هم این است که سال 96 سال بهتری برای بنگاه های تولیدی و خدماتی خواهد بود.

اسلامی بیدگلی در پاسخ به این سوال که آیا می شود از این اتفاق این برداشت را هم کرد که دولت تصمیم دارد تاکید بیشتری بر شفافیت شرکت ها در ارائه صورت های مالی داشته باشد، گفت: طبیعی است که سختگیری های مالیاتی در سال های گذشته نشاندهنده این است که دولت به دنبال آن است که به مرور، شرکت ها نسبت به ارائه اظهارنامه های دقیق مالیاتی و حذف دفاتر دوم و  چندم از بنگاه ها اقدام کنند و این اتفاق در راستای افزایش شفافیت در بنگاه ها است.

وی اظهار داشت: در عین حال من تصورم این است که ذهنیت دولت بر مبنای افزایش درآمد بنگاه ها و نه اخذ مالیات بیشتر از شرکت ها باشد؛ لذا با این نگاه تصور دولت این است که سال آینده وضعیت اقتصادی عمومی کشور بسیار بهتر خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص افزایش نسبی قیمت دلار در لایحه پیشنهادی بودجه نسبت به ارزیابی های اولیه و اینکه این اتفاق چه اثراتی بر بازار سرمایه و به ویژه  شرکت های بورسی که باید مواد اولیه خود را وارد کنند خواهد گذاشت، گفت: به هرحال آنچه پیش بینی شده و به عنوان برنامه های دولت هم دائما در یکسال گذشته اعلام شده این است که قیمت ارز یکسان سازی خواهد شد.

اسلامی بیدگلی افزود: از طرفی فاصله بین شبکه غیر رسمی و رسمی کشور به حداقل ممکن خواهد رسید؛ بنابراین اگر قیمت ارز را با قیمت های پایین تری در بودجه هم تقسیم می کردیم کارشناسان نسبت به برداشت خودشان از مبنای قیمت گذاری نرخ یکسان سازی شده، مفروضات بودجه را تخمین می زدند.

 رئیس هیات مدیره آرمان آتی اضافه کرد: دولت هر ساله قیمت ارز را به یک میزان تخمین می زند و بعد بر اساس آن چیزی که در بازار اتفاق افتاده درآمدهایی با سرفصل های جدید برای خود ایجاد می کند که طبیعتا محل های مصارف آن درآمدها می تواند به تحقق اهداف برنامه ریزی نشده دولت نیز کمک کند.

اسلامی بیدگلی در پایان گفتگو با سنا افزود: با این نگاه تصور من این است که قیمت ارز یکسان سازی شده از قیمت پیش بینی شده در بودجه بالاتر هم خواهد بود و با فرض ثبات ظرفیت صادراتی نفت در کشور و قیمت نفت در بازارهای جهانی باید انتظار داشت که درآمدهای دولت افزایش پیدا کند و این مساله منجر به افزایش بودجه عمرانی شود؛ در این صورت باید امیدوار بود که وضعیت شرکت های پذیرفته شده در بورس نیز بهبود پیدا کند.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا