نظر نماینده سابق مجلس درباره تغییر ریال به تومان

نظر نماینده سابق مجلس درباره تغییر ریال به تومان

نماینده سابق مجلس و یکی از اولین پیشنهاددهندگان حذف صفر‌ها از پول ملی با مثبت ارزیابی کردن تغییر واحد پول ملی، گفت: مجلس می‌تواند با دریافت این لایحه ایده حذف صفر‌ها از پول ملی را عملی کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به مصوبه امروز هیات دولت مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان در قالب لایحه قانون بانک مرکزی،به فارس گفت: این مصوبه قدم مثبتی است زیرا آنچه که در زبان مردم جریان دارد، ریال نیست بلکه تومان است.

وی افزود: ده‌ها سال است که در زبان ملت ایران تومان جریان دارد و خوب است آنچه که در زبان مردم جریان دارد به عنوان واحد پولی تعیین شود اما آن خواسته ما را دنبال نمی‌کند.

مصباحی مقدم اظهارداشت: البته مجلس می‌تواند با دریافت این لایحه ایده حذف صفر‌ها از پول ملی را عملی کند زیرا پول ملی باید با پول کشورهای دیگر خصوصا کشورهایی که از نظر اقتصادی وضعیت مثبتی دارند، تناسب داشته باشد.پول ایران باید با کشورهای اروپایی قابل مقایسه باشد و یک نسبت قابل قبولی با یورو و ریال عربستان و درهم امارات داشته باشد.

وی تصریح  کرد: معنای این کار این است واحد پولی ما معادل یک یورو بشود و برای این اتفاق باید سه صفر از واحد پولی حذف شود. 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نگرانی ایجاد توهم پولی با حذف صفر‌ها و تغییر واحد پولی، اظهارداشت: ممکن است مردم تصور کنند درآمدشان 1000 برابر کاهش یافته اما برای رفع این مشکل یک راهکار تجربه شده وجود دارد و آن این است صفر‌های پول ملی پس از ممیز و با رنگی متفاوت و اندازه‌ای کوچک‌تر درج شود.

وی افزود: مثلاً در حال حاضر که چک پول‌ 50 هزار تومانی و 100 هزار تومانی منتشر می‌شود، بانک مرکزی می‌تواند بعد از عدد 50، صفر‌های باقی‌مانده را حذف کند که با این کار به زبان محاوره مردم برای شمارش واحد پول (بدون آنکه تصور کاهش ارزش پول کنند) نزدیک می‌شود.

مصباحی مقدم گفت: وقتی یک سال از انتشار این پول‌ها گذشت و مردم به صفرهای بعد از ممیز در واحد پولی عادت کردند با برداشتن آن صفرها هیچ گونه تغییری نه در واقعیت و نه در اذهان عمومی رخ نخواهد داد بلکه تغییر مثبت هم به وجود می‌آید. آن تغییر مثبت احساس قدرت پول ملی است.

وی در پاسخ به سؤال این لایحه جزء قوانین اصلی کشور است آیا پیشنهاد حذف صفرها از پول ملی نباید در لایحه دیگری مطرح شود، گفت: خیر، مجلس این اختیار را دارد که وقتی لایحه را دریافت کرد تغییرات مورد نیاز را در آن انجام دهد.

 

مصباحی مقدم در پاسخ به پرسش بازه زمانی مورد نیاز برای اجرای فرایند حذف صفر و تغییر واحد پول ملی، گفت: به مجرد اینکه این قانون در مجلس به تصویب برسد و به دولت ابلاغ شود قابلیت اجرا خواهد داشت. به عبارتی دیگر اولین پول‌هایی که دولت (بانک مرکزی) می‌خواهد چاپ کند می‌تواند با شکل جدید باشد. 

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا