با اجرای فاز دوم طرح آماک درخوزستان /

از سوزانده شدن 18 میلیون فوت مکعب گاز اسیدی در خوزستان جلوگیری می شود

از سوزانده شدن 18 میلیون فوت مکعب گاز اسیدی در خوزستان جلوگیری می شود

اهواز- ایرنا- استاندارخوزستان باتاکید بر اجرای هرچه سریع فاز دوم طرح جمع آوری گازهای همراه نفت (اماک ) گفت :با اجرای فازدوم طرح آماک در پالایشگاه شیرین سازی گاز کارون، روزانه از سوزانده شدن 18 میلیون فوت مکعب معادل 800 تن گازهای اسیدی جلوگیری می شود.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز دوشنبه در بازدید از پالایشگاه شیرین سازی گاز کارون و طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت) درجمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح آماک دارای دو فاز بوده که فاز شیرین سازی گازهای ترش چندین سال گذشته آغاز بکار کرده و فاز دوم آن نیز که مربوط به جمع آوری گازهای اسیدی است سال ها به دلیل مشکلات متعدد و روند تحریم ها متوقف مانده بود.
وی افزود: اختلاف بین پیمانکار و مشکلات دیگر باعث شده بود که فاز دوم در زمان تعیین شده اجرایی نشود و به ناچار گازهای اسیدی سوزانده شده و باعث آلودگی محیط زیست می شد.
استاندار خوزستان ادامه داد: اجرای طرح جمع آوری گازهای اسیدی به میزان 18 میلیون فوت مکعب در روز و تبدیل آن به محصول برای شرکت پتروشیمی رازی از آزاد شدن روزانه 800 تن گاز اسیدی و سولفات در فضای شهرستان اهواز جلوگیری می کند.
وی تصریح کرد: انتظارمی رود ظرف چند هفته آینده فاز دوم این طرح وارد مدار شده و ضمن این که گازهای اسیدی به محصول تبدیل شود پول و ثروت نیز برای کشور حاصل شود.
شریعتی تصریح کرد: باتوجه به اهتمام دولت درجهت فراهم ساختن زیست بهتر برای مردم استان قرار است هفت هزار میلیارد ریال به منظور اجرای طرح های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در زمینه جمع آوری گازهای همراه نفت سرمایه گذاری شود تا سطح گازهای آلاینده در خوزستان به صفر برسد.
وی بیان کرد: تاکنون سه قرارداد در این زمینه منعقد شده و چند تفاهمنامه دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است تا دیگر گازهای اسیدی در استان سوزانده نشود و شرایط زیستی بهتری را برای مردم استان به خصوص اهواز ایجاد خواهیم کرد.
استاندار خوزستان گفت: تمامی دست اندرکاران این طرح بخصوص شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تاکنون به خوبی به این امر اهتمام ورزیده و در جهت سلامت مردم استان گام های موثری برداشته اند که جای قدردانی دارد.
طرح آماک(طرح جمع آوری گازهای همراه نفت) درمحدوده شهرهای اهواز، رامهرمز، شادگان و بندرامام خمینی در حال اجرا بوده و ایستگاههای اهواز 1، اهواز 2، اهواز 3، منصوری، مارون 3، کوپال، آب تیمور و پالایشگاه شیرین سازی راه اندازی شده است.
اکنون نیز سایر فعالیتهای باقیمانده جهت راه اندازی ایستگاه تقویت فشار گاز اسیدی و خط لوله مربوط در دستور کار قرار دارد.
جلوگیری از سوزاندن حدود241 میلیون فوت مکعب گازهای ترش همراه نفت در لایه بنگستان مخازن اهواز، آب تیمور، منصوری، کوپال و مارون، افزایش تولید نفت خام به میزان 500 بشکه، تولید پنج میلیون متر مکعب گاز سبک و حدود 27 هزار و 800 بشکه مایعات میعانی در روز و پیشگیری از انتشار روزانه 9 هزار تن مواد آلاینده در محیط زیست و آلودگی هوا از طریق جمع آوری از اهداف اجرای این طرح است.
آب زدایی و شیرین سازی گازهای ترش و تبدیل این گازها به گاز غنی شیرین، فرآوری گازغنی شیرین تولیدی طرح در کارخانجات گاز و گاز مایع و تولید مایعات گازی شیرین به منظور تأمین کمبود خوراک مجتمع پتروشیمی بندر امام و گاز سبک جهت تحویل به شرکت ملی گاز برای مصارف صنعتی و خانگی و افزایش تولید نفت خام از طریق برگشت میعانات گازی ترش تفکیکی به واحدهای بهره برداری نفت از جمله اهداف دیگر این طرح است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا