گزارش هفتگی بررسی بازارها منتشر شد؛

افزایش تولید نفت ایران و کاهش تولید نفت سایر اعضای اوپک

افزایش تولید نفت ایران و کاهش تولید نفت سایر اعضای اوپک

هفته گذشته با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود که از آن جمله میتوان به افزایش قیمت دلار، پیروزی ایران در نشست اوپک، کاهش قیمت نفت در روزهای ابتدایی هفته و سپس جهش 10 درصدی آن در روزهای پایانی هفته، تمدید قانون تحریمهای ایران برای 10 سال دیگر توسط مجلس سنای آمریکا، تعویق یکسان‌سازی نرخ ارز تا نیمه سال ۹۶ و امضای قرارداد 30 میلیون یورویی قطعه‌سازی ایران و فرانسه اشاره کرد.

 

موافقت اوپک برای افزایش 90 هزار بشکهای تولید نفت ایران در روز مهمترین اتفاقی بود که در هفته گذشته رخ داد. درحالی‌که ایران با کاهش تولید نفت توسط اعضای سازمان تولیدکنندگان نفت (اوپک) موافقت کرد، اما بر اساس توافق به‌عمل ‌آمده در روز تاریخ 10 آذر 1395 در وین، سهمیه تولید روزانه ایران با افزایش نود هزار بشکه در روز همراه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و بر اساس گزارش هفتگی بررسی بازارها که به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 بورس معتبر خارجی، قیمت ارز و سکه، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته، در هفته گذشته حجم معاملات 2 میلیارد و 266 میلیون سهم و ارزش آن 5 هزار و 432 میلیارد ریال بوده که حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته با احتساب یک روز کاری کمتر به ترتیب 2 و 10 درصد افزایش داشته است.

مطابق این گزارش که هر هفته توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران تهیه و منتشر می شود، صنعت «فلزات اساسی» با 10 درصد بیشترین حجم و صنعت «سیمان، آهک و گچ» با 18 درصد بیشترین ارزش معاملات هفتگی را به خود اختصاص دادهاند. ارزش بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات این هفته نسبت به پایان هفته گذشته 0.8 درصد افزایش داشته است.

در هفته گذشته شاخص کل و قیمت (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران 0.8 درصد و شاخص کل و قیمت (هم‌وزن) این بورس 0.7 درصد افزایش داشت. در مدت مشابه شاخص فرابورس ایران 0.3 و قیمت یورو مبادلهای 0.2 درصد افت و قیمت سکه بهار آزادی 1.8 درصد و قیمت دلار مبادلهای 0.1 درصد رشد داشته است.

بر این اساس در هفته منتهی به 9 آذر 1395، صنعت «ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی» با بازدهی 6.4 درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت. در مدت مشابه صنعت «استخراج زغال‌سنگ» با افت 3.6 درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد. در مدت یادشده و در میان شرکتها، «لعابیران‌» با 15.7 درصد و « ماشین‌سازی ‌نیرو محرکه‌» با منفی 11 درصد، به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشتند.

در میان شاخص‌های بورس‌های معتبر بین‌المللی در هفته گذشته، شاخص بورس عربستان (TASI) با رشد 3 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس استانبول (BIST100) با افت 1.4 درصدی، کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده اند.

علاقمندان می توانند برای دریافت اصل گزارش اینجا را کلیک کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا