راه نجات دولت از بدهی سنگین به بانک‌ مرکزی از نگاه یک کارشناس اقتصادی

راه نجات دولت از بدهی سنگین به بانک‌ مرکزی از نگاه یک کارشناس اقتصادی

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه راه حل مشکل بدهی­‌های دولت به بانک­ مرکزی خلق ترازنامه ملی است، گفت: پیوستگی سیستم مالی دولت، بانک‌­ها، پیمانکاران و مردم، دومینویی تشکیل داده که این بدهی می‌تواند به ورشکستگی تمام مردم بیانجامد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،        ایرج توتونچیان استفاده از روش تسعیر ارز برای تسویه بدهی دولت به بانک مرکزی را راه ناصحیحی خواند و به فارس گفت: گذشته از مشکل نقدینگی که این کار به همراه دارد، به صورت کلی استفاده از پشتوانه­‌هایی که هر لحظه مملکت به آن نیاز دارد، کار درستی نیست. 

وی بر لزوم حل این مشکل با استفاده از منابع داخلی تصریح کرد و گفت: هرگونه تزریق پول جدید به سیستم مالی کشور خطاست زیرا پول همواره باید از داخل کشور تامین شود و این مشکل نیز با استفاده از آنچه داخل مملکت داریم حل شود، نه با تزریق پول جدید.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بدهی دولت به بانک‌­ها حدود 12 سال است که روز به روز مثل بهمن زیادتر می­‌شود و باز کردن این کلاف سر در گم کار جمعی ­ست و اراده ملی می‌طلبد.

توتونچیان راه‌حل این مشکل را خلق ترازنامه ملی دانست و گفت: گرچه خلق ترازنامه ملی کار پیچیده­‌ای است اما اگر تقریبا بیست نفر حسابدار خبره به مدت حداکثر یک ماه با استفاده از ترازنامه بانک مرکزی، دولت و بانک­‌ها این ترازنامه ملی را ایجاد کنند، از طریق آن می‌­توان این مشکل را حل و فصل کرد.لازمه بوجود آمدن این ترازنامه شفاف‌­سازی ارتباطات مالی است اما شفاف­‌سازی با منافع کسانی که شیطنت می­‌کنند در تعارض است.

وی راه حل­ تزریق پول به بازار بین بانکی برای کاهش نرخ سود را بی­‌اساس دانست و تصریح کرد: بازار بین بانکی باید با عقود مبادله‌­ای و مدیریت صحیح بانک مرکزی اصلاح شود.

توتونچیان اضافه کرد: بانک­‌های همه استان‌­ها از تمام موجودی­‌ها استفاده نکردند،چنانکه بعضی از آنها از جمله بانک‌­های استان‌­های مرزی که بیشتر به تجارت مشغول هستند، مازاد دارند و در طرف مقابل بعضی استان‌ها کسری دارند. اگر با استفاده از عقود مبادله‌­ای پول از بانک­‌هایی که مازاد دارند به بانک‌­هایی که کسری دارند انتقال یابد، به تزریق پول نیازی نخواهد بود.ضرورت ندارد که این مازاد و کسری­‌ها به طور همزمان نیاز یکدیگر را برطرف کنند بلکه چرخش آنها مهم است.

وی بر اهمیت حل سریع این مشکل تاکید کرد و گفت: اگراین مشکل امروز حل شود بهتر از فرداست و حتی اگر این ساعت حل شود بهتر از یک ساعت دیگر است؛ زیرا پیوستگی سیستم مالی دولت، بانک‌­ها، پیمانکاران و مردم به یکدیگر، دومینویی تشکیل داده که در آن، این بدهی به ورشکستگی تمام مردم می‌انجامد.

توتونچیان در انتقاد به عملکرد دولت، بیان کرد: به هر دلیلی، شرایط تحریم یا بی‌­فکری و بی‌­عقلی یا هر چیز دیگر این اتفاق افتاده ­ ولی سوال این است چرا مدیران هنوز هم به این وضعیت ادامه می­‌دهند؟ باید پرسید در دولتی که این چنین از نظر مالی تحت فشار است، انجام کارهای جدید و هزینه‌­های بی­‌مصرف برای چیست؟مقادیر متنابهی پول در دست تعداد معدودی است که باید برای رونق اقتصادی با مشوق‌هایی این افراد را وارد صحنه کرد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل عملکرد بد دولت در این دوازده سال کسی حاضر نیست وارد میدان شود و به همین خاطر این سرمایه در دلالی وارد شده است.دست دولت هم به جایی نمی­‌رسد، نه می‌­تواند از آن­ها مالیات بگیرد و نه تنبیهی برای آنها در نظر بگیرد و به همین دلیل این سرمایه، برای کشور سوددهی اقتصادی نداشته و از آنجا که در مسیر اشتباه وارد شده آفت‌­زا نیز شده ­است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا