واگرايي بازار داخلي از بازار جهاني فولاد

واگرايي بازار داخلي از بازار جهاني فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - واگرايي در بازار فولاد را مي توان چهره اصلي اين بازار دانست تا جايي که نشانه هاي رونق جهاني با کاهش قيمت ها در بازار آزاد رو به رو شده است، هرچند مي توان از هفته آينده، به بهبود بازار بيش از پيش اميدوار بود.

به گزارش ماین نیوز، واقعيت آن است که بازار فولاد در روزهاي اخير چهره غمگيني از خود به نمايش گذاشته است تا شايد برخي رخدادهاي جانبي که به غمناک شدن چهره کشور منجر شد، به گونه اي ديگر در بازار فولاد رخنمايي کرده باشد. با توجه به پتانسيل هاي موجود در اين بازار شايد روزهاي آينده بخشي از غم موجود در بازار فولاد با بازگشت خريداران به کمک مديريت بازار از سمت عرضه، بتواند به بهبود معاملات منجر شده، کاهش قيمت ها متوقف و حتي شواهدي از ميل به افزايش قيمت ها نيز در اين بازار خودنمايي کند.

بازار داخلي فولاد پس از تجربه افزايش قيمت هايي عجيب توانست تا سطوح بالايي افزايش نرخ پيدا کند تا جايي که به صورت مقطعي ميلگرد حتي به بهاي 1800 تومان نيز داد و ستد شد. اين در حالي بود که پس از تجربه اين سقف قيمتي، بازار باز هم چهره خشني از خود به نمايش گذاشت تا جايي که نزديک به 10 روز، کاهش ممتد قيمت ها در بازار فولاد ملاحظه شد. رخدادي که از يکسو نگراني از کاهش بيشتر قيمت ها را نشان داده و از سوي ديگر، خريداران را از اين بازار فراري داده است.

در بازار تيرآهن شاهد کاهش محدود قيمت ها بوديم تا جايي که بخش بزرگي از رشد نرخ هاي پيشين، هنوز در اين بازار وجود داشته که در نگاه اول نکته مثبتي براي بازار تيرآهن به شمار مي آيد. البته نمي توان از اين واقعيت نيز چشم پوشي کرد که همين رشد نرخ هاي فعلي، خود پتانسيلي براي کاهش متعاقب قيمت ها را در بر داشته که در صورت رها شدن اين بازار از مديريت ذاتي خود، امکان عقب نشيني نرخ ها را فراهم مي آورد ولي تجربيات پيشين اين احتمال را تضعيف مي کند. به عبارت ساده تر مديريت ذاتي بازار فولاد توانسته بخشي از رشد قيمت هاي خود را در مقايسه با بازار ميلگرد حفظ کند و احتمال ادامه اين روند حمايتي باز هم وجود دارد و مي توان به ثبات نسبي اين بازار در کنار ميل دروني به کاهش قيمت ها اميدوار بود.

در بازار ورق نيز شرايطي مشابه ساير مصنوعات فولادي را شاهد هستيم ولي ثبات نسبي در اين بازار نيز به چشم مي خورد هرچند رفت و برگشت عرضه ها نيز در رفتار قيمتي موثر بود. در نهايت بازار ورق نيز پس از رشد قيمت هاي هفته هاي اخير، باز هم با کاهش قيمت رو به رو شده و در روزهاي سرد سال، پتانسيل ضعف تقاضا هنوز هم مي تواند به فاکتوري تاثيرگذار در اين بازار بدل شود. هم اکنون بازار فولاد در آرامشي نسبي قرار دارد، اگرچه نوسان قيمت ها هنوز هم به سمت افت نرخ ها متمايل است که مشکلات آب و هوايي، عقب نشيني خريداران و ترس از کاهش قيمت ها در کنار رقابت منفي در بين فروشندگان و توليدکنندگان نيز در روند قيمتي بازار فولاد تاثير گذار خواهد بود. براي بررسي شرايط پيش رو بايد با دقت بيشتري رخدادهاي داخلي و جهاني را مورد بحث و بررسي قرار داد.

شرايط متناقض در بازار جهاني
در بازار فولاد جهاني خبرهاي متفاوت و متنوعي به گوش مي رسد؛ هرچند که غالب آنها از احتمال رشد قيمت فولاد خبر داده همچنين از روند افزايشي موجود قيمت ها نيز حمايت مي کنند. احتمال کاهش حجم توليد فولاد خام در چين، بالابودن هزينه توليد در اين کشور و احتمال افزايش مجدد بهاي زغال سنگ و سنگ آهن، کاهش درصد استفاده از ظرفيت توليد فولاد خام چين در ماه اکتبر دورنماي رو به رشد بازارهاي کالايي در جهان که سيگنالي حمايتي از رشد قيمت هاي فولاد به شمار رفته و همچنين در نهايت افزايش قيمت نفت، مواردي است که هر کدام پتانسيل رشد بيشتر بهاي فولاد را ترسيم مي کنند.

اخبار منتشره نشان مي دهند که چين به کاهش ظرفيت توليد فولاد خام و استخراج زغال سنگ متعهد شده است. دولت چين به صورت رسمي اعلام کرده است که ظرف 3 تا 5 سال آينده 500 ميليون تن از ظرفيت توليد زغال سنگ خود و همچنين 100 تا 150 ميليون تن از ظرفيت توليد فولاد خام خود را از رده خارج مي کند. اين در حالي است که با توجه به افزايش قيمت ها در بازار املاک چين در کنار تلاش هاي دولتي براي پايين نگه داشتن دستوري بهاي فولاد، وضعيت اين بازار حالت شکننده و عجيبي به خود گرفته همچنين حجم صادرات فولاد چين هم در بالاترين سطوح در سال هاي اخير قرار دارد. در کنار اين واقعيت ها بايد باز هم براي چندمين بار پياپي به افزايش قيمت مواد اوليه صنعت فولاد اشاره کنيم.

بهاي زغال سنگ خام هنوز در سطوح بسيار بالايي قرار دارد؛ هرچند که پس از تعديل نرخ هاي پيشين، اين بازار باز هم به سمت رشد قيمت ها متمايل شده است که شرايط جديدي را ايجاد کرده، ولي به ابهامات بيشتري منجر شده است. از سوي ديگر قيمت سنگ آهن نيز به سمت رشد در حرکت است؛ هرچند که پتانسيل افزايش قيمت چنداني پيش روي اين بازار قرار ندارد، اما باز هم مي توان به رشد نرخ ها به صورت مقطعي اميدوار بود.

موارد فوق غالباً از احتمال رشد قيمت ها در بازار فولاد حکايت مي کند؛ هرچند که هم اکنون نيز شاهد رشد قيمت ها در بازارهاي جهاني با محوريت کشورهاي غربي و بورس هاي کالايي چين هستيم. اين در حالي است که نگاهي به شاخص هاي کالايي در بازارهاي جهاني همچون شاخص CRB يا شاخص اس اند پي گلدمن ساکس موسوم به S&P SGCI نشان مي دهد که بازارهاي جهاني مستعد رشد قيمت ها هستند و شايد به محرکي قدرتمند براي تغيير جهت يا شتاب گرفتن مجدد نياز دارند؛ هرچند که در بازار فلزات پايه و شاخص LME Index، اين محرک با موفقيت ترامپ محقق شده و اين بازار به شدت در مسير رشد قرار گرفته است. با توجه به موارد فوق بازارهاي کالايي که فولاد هم بخشي از آن بوده و از نوسان قيمت آنها تاثيري عيني مي پذيرد خود مستعد تغيير است ولي اين همه ماجرا نيست.

نگاهي به بهاي نفت در بازارهاي جهاني در کنار نشست ها و گفت وگوهاي اوپک نشان از پتانسيل رشد قيمت نفت دارد هرچند که رسيدن به نرخ هايي بالاتر از 50 دلار را مي توان گام اول و حتي پس از آن مي توان به شکسته شدن سقف قيمتي 60دلار هم خوش بين و حتي اميدوار بود. اين موارد نشان مي دهد که بازارهاي کالايي منتظر انرژي گرفتن از رشد قيمت نفت خام است بنابراين مي توان اين رخداد را براي بازار فولاد بسيار مهم و تاثيرگذار دانست. همچنين رشد انتظاري قيمت نفت خام نيز پس از موفقيت ترامپ، محرک ثانويه بازار فولاد به شمار خواهد رفت. در نهايت و با توجه به موارد فوق بايد اين گونه استناد کرد که بهاي فولاد ميل به رشد قيمت ها دارد هرچند که در صورت افزايش قيمت نفت، شتاب رشد قيمت ها چند برابر خواهد شد و افزايش نرخ ها بيش از انتظار محقق مي شود. اين در حالي است که بخشي از افزايش نرخ ها به کمک بازارهاي آتي در چين محقق شده که با سرعت دادن رشد قيمت ها، زمينه را براي بازگشت قيمتي نيز فراهم خواهد ساخت يعني جهش قيمت ها به سرعت با کاهش نرخ همراه خواهد شد.


دورنماي بازار
تحليل شرايط فعلي و گذشته اين بازار در داخل کشور چندان دشوار نيست ولي اين سهولت باعث نخواهد شد تا بتوان آينده اين بازار را نيز به سادگي تفسير کرد. واقعيت آن است که تعطيلات پيش رو در کنار سرماي هوا و مشکلات حمل و نقل، خود به اندازه کافي قدرت خواهد داشت که بازار را با ضعف رو به رو سازد ولي اين بار با کاهش ممتد قيمت ها در کنار عدم حمايت جدي از سمت توليدکنندگان اصلي نيز رو به رو هستيم که همين وضعيت احتمال ادامه يافتن رقابت منفي در بازار فولاد را تقويت خواهد کرد. اين در حالي است که خوش بيني به رشد قيمت هاي جهاني و انتظار براي تاثيرپذيري بازار داخلي از روند جهاني نيز نمي تواند به سرعت محقق شود و بازار براي تقويت خود، به زمان بيشتري نياز خواهد داشت که در روزهاي آينده در هفته جاري، فضاي چنداني براي خودنمايي به دست نمي آورد. با توجه به موارد فوق، بازار بر مبناي واقعيت ها و نه به کمک ابزارهاي حمايتي، نمي تواند از رکود و کاهش قيمت هاي فعلي به سرعت خارج شود مگر آنکه اهرم هاي حمايتي موثري در رفتارهاي قيمتي تاثير گذار باشد.

با توجه به موارد فوق زمان آن فرارسيده تا عرضه کنندگان اصلي به حمايت از بازار برخاسته و با مديريت قيمت هاي پيشنهادي، در برابر کاهش قيمت ها مقاومت کنند. البته بايد به اين نکته نيز اشاره داشت که تلاش براي مديريت بازار در معاملات نيمه جان هفته جاري، تاثير چنداني بر بازار نداشته و شايد مشت بر سندان کوبيدن باشد يعني بازار هنوز براي مديريت شدن، چندان هم آماده نيست. با توجه به اين احتمال در کنار بازگشت نسبي ثبات به بازار فولاد از اواسط هفته جاري در کنار تعطيلات پايان هفته، شايد آغاز هفته آينده بهترين زمان براي اعمال مديريت از سوي عرضه کنندگان اصلي باشد که مي تواند از يکسو از رشد قيمت هاي جهاني تاثير مثبت پذيرفته و از سوي ديگر، با بازگشت نسبي خريداران، شرايط براي مديريت بازار بيش از پيش فراهم باشد. با توجه به تمامي اين موارد و توصيه هاي فوق به نظر مي رسد ادامه کاهش قيمت ها در هفته نيمه تعطيل پيش رو باز هم ادامه داشته، رقابت منفي در ضعف تقاضا باز هم خودنمايي کرده همچنين بازار باز هم با رکود معاملات رو به رو باشد. اين در حالي است که بازار به مديريت از سوي عرضه کنندگان نياز داشته و در صورت حمايت توليدکنندگان اصلي و برچيده شدن بساط رقابت منفي در بازار فولاد، مي توان به تثبيت نرخ ها و سپس رشد قيمت ها در اين بازار اميدوار بود هرچند که امکان افزايش قيمت ها قطعي نبوده و بازار به حمايت نيازمند است.

مهم ترين رخدادها در بازار فولاد داخلي و جهاني
- عقب نشيني قيمت ها در بازار فولاد پس از رشد محسوس و خيره کننده آن در روزهاي اخير
- ادامه کاهش نرخ در بازار ميلگرد در شرايطي که هنوز هم بازار به سمت کاهش قيمت اين محصول متمايل است.
- عقب نشيني نسبي در بازار ورق و به تبع آن در بازار پروفيل و ورق
- ثبات نسبي قيمت ها در بازار تيرآهن در شرايطي که کاهش بهاي اين کالاناچيز و مقطعي بوده است.
- کاهش محسوس حجم تقاضا در بازار آزاد که با بي ميلي خريداران به خريد، از کاهش قيمت ها حمايت کرده است.
- نگراني بازار از افت بيشتر نرخ ها در بازار فولاد که باز هم احتمال کاهش قيمت ها را تقويت کرده و خريد را خطرناک جلوه مي دهد.
- سرماي هوا، مشکلات حمل و نقل و کاهش تقاضاي موثر از سمت مصرف کنندگان نهايي
- وجود موجودي انبارها که برخي در قيمت هاي پايين خريداري شده و هنوز هم امکان کاهش قيمت ها را حفظ مي کند.
- کاهش قيمت ها در بازار فولاد از سوي توليدکنندگان اصلي مخصوصا واحدهاي نوردي که گويي باز هم ذهنيت رقابت منفي را در بازار حفظ مي کند.
- خوش بيني برخي از فعالان بازار به رشد قيمت ها در هفته آينده پس از پايان يافتن تعطيلات موجود در هفته پيش رو
- انتظار براي تاثيرگذاري رشد قيمت هاي جهاني فولاد بر بازار داخلي
- افزايش آرام و گام به گام بهاي دلار در بازار آزاد تا جايي که از سقف قيمتي 3700 تومان هم عبور کرد.
- کاهش آرام قيمت شمش و قراضه در بازار آزاد در کنار پايين بودن حجم توليد در بسياري از کارخانجات توليدي آن هم در شرايطي که در برخي گمانه زني ها از وجود کالادر انبار خبر مي دهد.
- کمرنگ شدن تلاش هاي عرضه کنندگان بزرگ مخصوصا در بازار ميلگردهاي نوردي که خود سيگنالي براي ادامه کاهش قيمت ها به شمار مي رود.
- افزايش آرام قيمت فولاد در بازارهاي جهاني با محوريت معاملات در بورس هاي کالايي در چين
- رشد مجدد بهاي سنگ آهن و زغال سنگ که ادامه افزايش قيمت تمام شده فولاد را فراهم مي سازد.
- وجود پتانسيل رشد بيشتر قيمت فولاد در بازارهاي جهاني که اين بار با خوش بيني به بازار نفت، در حال سوخت گيري جديدي است.
- روند افزايشي در قيمت غالب محصولات در بازارهاي کالايي جهاني که مي تواند تاثير مستقيمي بر بازار فولاد بر جاي بگذارد.
- کاهش 6/ 0 درصدي از ظرفيت نصب شده فولاد در کشورهاي مهم جهان به نسبت ماه قبل از آن که نشان دهنده عقب نشيني حجم توليد و خودنمايي احتمال تلاش توليدکنندگان براي حمايت از بازار است.
- بالابودن محسوس حجم صادرات فولاد در چين تا جايي که هم اکنون در بالاترين حد از سال 2015 تاکنون قرار گرفته است.
- خوش بيني غالب تحليلگران نسبت به افزايش قيمت هاي جهاني فولاد در شرايطي که برخي از موسسات تحقيقاتي، از تحقق اين احتمال با ترديد ياد مي کنند.
- رشد نسبي تقاضا در بازارهاي جهاني در شرايطي که پس از موفقيت ترامپ، اين احتمال تقويت شده است.
- نگراني از رشد حباب گونه بهاي مسکن در چين در کنار کاهش رشد اقتصادي اين کشور در سال هاي اخير
- خودنمايي واسطه گري و سفته بازي در بازارهاي سنگ آهن، زغال سنگ و فولاد که در رشد قيمت هاي پيشين به مداخله دولت چين نيز منجر شده، همچنين اين بار نيز ردپاي واسطه گري در اين بازار مجددا خودنمايي کرده است.
- احتمال افزايش يافتن فعاليت هاي سفته بازي در بازار فولاد مخصوصا در قيمت هاي آتي آن که خود شاهدي مهم از افزايش احتمال رشد قيمت ها در بازار فولاد به شمار مي رود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا