رشد 6 برابری سرمایه گذاری خارجی نویدی برای اقتصاد فارس

رشد 6 برابری سرمایه گذاری خارجی نویدی برای اقتصاد فارس

شیراز- ایرنا- آمارها از رشد 6 برابری سرمایه گذاری خارجی در استان فارس سخن می گویند، رشدی که برجام در آن نقشی تعیین کننده داشته است.

به گزارش سه شنبه ایرنا، استان فارس نیز همانند دیگر مناطق کشور پس از برجام شاهد افزایش رفت و آمدهای دیپلماتیک و هیات های اقتصادی بوده است.
مروری بر اخبار و گزارش های یک سال گذشته حاکی از سفر هیات های اقتصادی از کشورهای آلمان، هلند، مجارستان، ایتالیا، سوئیس، ژاپن، چین، اندونزی، ترکیه، عمان، تایلند، تایوان، کره جنوبی و هنگ کنگ به استان فارس بوده است.
در این سفرها فرصت های سرمایه گذاری در استان فارس به هیات های خارجی معرفی شد و مذاکرات هیات های خارجی در سفر به این استان به بسته شدن پیمان های تفاهم و همکاری منجر شده است.

**نقش برجام در رشد سرمایه گذاری خارجی در فارس
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس به طور مشخص نقش برجام و دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق را در رشد سرمایه گذاری خارجی در این استان موثر می داند.
یدالله رحمانی سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس گزارش های اخذ شده از مرکز خدمات سرمایه گذاری استان پس از اجرای برجام، تعداد متقاضیان سرمایه گذاری خارجی در کشور و استان افزایش چشمگیری داشته است.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال 94 تا قبل از توافق برجام در استان فارس تنها 9 متقاضی سرمایه گذاری خارجی داشته ایم که این عدد پس از توافق برجام به حدود 45 متقاضی افزایش پیدا کرده است.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شیراز نیز معتقد است: افزایش حضور هیات های سیاسی، فرهنگی وتجاری خارجی درفارس و شیراز ازجمله دستاوردهای توافق هسته ای کشورمان با گروه 1+5 است.
سید حسن خلیلی افزود: رئیس پارلمان مجارستان، وزیر گردشگری کرواسی، وزیر میراث و فعالیت های فرهنگی ایتالیا، وزیر فرهنگ بنگلادش، رئیس کمیسیون گردشگری مجلس فدرال آلمان، رئیس مجلس فیلیپین، رئیس فرهنگ بنگلادش، سفیرهای چندین کشور اروپایی و آسیایی و هیات های تجاری کشورهای ژاپن، ترکیه، ایتالیا و هنگ کنگ از جمله موارد حضور هیات های سیاسی، فرهنگی و تجاری در شیراز در یک سال و نیم گذشته است.

**طرح های روی میز، طرح های در دست اجرا
مروری بر اخبار استان فارس، حاکی از طرح موضوع های مختلفی در سفر هیات های تجاری و اقتصادی خارجی به این استان برای سرمایه گذاری است.
29 مهرماه امسال بود که معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس اعلام کرد: طرح سرمایه گذاری در خط قطار شهری (مترو) شیراز- صدرا از طرح هایی است که به شرکت نورینکو از بزرگترین شرکت های دولتی کشور چین ارائه شده است.
رحمانی افزود: مدیران شرکت دولتی نورینکو کشور چین در مرحله اول پس از بررسی ها و هماهنگی های لازم در زمینه احداث خطوط مترو درون شهری شیراز و شیراز –صدرا و احداث نیروگاه های تولید برق خورشیدی و احداث خطوط راه آهن شیراز –اهواز و احداث هتل در استان فارس سرمایه گذاری می کنند.
درخواست هیات های خارجی برای توسعه مناسبات و سرمایه گذاری در استان فارس محدود به حوزه اقتصادی نبوده است و همکاری های علمی با دانشگاه های استان، انتقال فناوری روز جهان را نوید می دهد.
هیاتی 11 نفره از دانشگاه سان مون (SunMoon) کشور کره جنوبی به همراه نمایندگانی از چند کمپانی بزرگ این کشور روزهای نخست آبان 95 در دیدار با قائم مقام رئیس دانشگاه شیراز و جمعی از استادان این دانشگاه، خواستار گسترش همکاری علمی و تجاری این کشور با ایران شدند. در این میان، طرح هایی همچون آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز و تجهیزات آن، فعالیت در زمینه طرح تجمیع دانشگاه، تولید انرژی خورشیدی و انتقال موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه به چهار راه ادبیات از طرح هایی بود که به سرمایه گذاران چینی پیشنهاد شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس نیز اواسط مهرماه امسال گفت: شرکت کی سی تی کره جنوبی 600 میلیون دلاردر ساخت یک نیروگاه 200 مگاواتی خورشیدی در شهرستان فسا استان فارس سرمایه گذاری می کند که این دانشگاه نیز در ساخت این نیروگاه مشارکت دارد.
حمزه سارویی افزود: شرکت کره ای در قرارداد متعهد شده است که در قالب ساخت این نیروگاه خورشیدی، فناوری ساخت این نیروگاه را نیز به ایران منتقل کند.
19 آبان امسال نیز اعلام شد که دانشگاه جهرم قرارداد احداث نیروگاه گازی به ظرفیت تولید 25 مگاوات برق برای تامین برق این دانشگاه با شرکت vado اتریش بست.
پیش از آن در خردادماه 95 بود که رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت فارس به خبرنگار ایرنا گفت: آلمانی ها طرح تولید انواع پنل ها و سلول های انرژی خورشیدی در استان فارس با سرمایه گذاری افزون بر 23 هزار و 600 میلیارد ریال را در دستور کار دارند.
علی همتی افزود: شرکت کناف ایران نیز با سرمایه گذاری یک هزار و 630 میلیارد ریالی آلمانی ها به تولید پنل (ورق) های گچی در استان فارس خواهد پرداخت.

**نگاهی به طرح های جدید
مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان فارس در معرفی طرح های سرمایه گذاری که در چهارماه نخست امسال با اعتبار 24 میلیون دلار در این استان نهایی شده است، گفت: این پروژه ها شامل نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 250 کیلووات با سرمایه گذار اهل چین با اعتبار یک و چهار دهم میلیون دلار،مجتمع مسکونی 50 واحدی با سرمایه گذار افغانی با اعتبار سه میلیون دلار، نیروگاه خورشیدی 15 کیلووات با سرمایه گذار اهل فرانسه و با اعتبار 15 میلیون یورو و طرح اکتشاف و استخراج سنگ مرمریت با سرمایه گذار اهل کویت است.
بابک دایی افزود: شمار دیگری طرح سرمایه گذاری خارجی در استان فارس در مجموع به ارزش 278 میلیون دلار در حال فرایندهای اداری و اجرایی است.
او ادامه داد: این طرح های در دست اقدام شامل دو نیروگاه گازی سیکل ترکیبی هر کدام با ظرفیت 30کیلووات، تولید سازه ها، نیروگاه خورشیدی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی است.

** سیر صعودی سرمایه گذاری خارجی در استان
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس با اشاره به رشد سرمایه گذاری خارجی در استان در عصر پسابرجام گفت: در این مدت مجوزهای سرمایه گذاری های خارجی هم از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است به گونه ای که در استان فارس در سال 94 فقط یک مجوز خارجی سرمایه گذاری خارجی با اعتباری بالغ بر 4.6 (چهار و 6 دهم) میلیون دلار تصویب شده که این عدد از ابتدای امسال تا اواسط آبان 95 به چهار مجوز سرمایه گذاری با حجم سرمایه گذاری 24 میلیون دلار رسیده است.
رحمانی تصریح کرد: علاوه بر این، یک پروژه نیز با حدود 6 میلیون دلار به زودی مجوز ثبت آن اخذ خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس اضافه کرد: بنابراین می توان گفت که طی هشت ماه گذشته تاکنون میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در فارس بیش از 6 برابر این رقم در سال 94 رسیده است.
وی افزود: البته با توجه به جاذبه های سرمایه گذاری و پتانسیل های موجود در استان فارس و همچنین فضای ایجاد شده پس از برجام، این عدد در شان استان فارس نیست و کفایت نمی کند و تلاش همه جانبه ای از طریق استانداری فارس، مرکز خدمات سرمایه گذاری، دستگاههای اجرایی و شهرداری های استان برای جذب سرمایه گذاری خارجی در دست انجام است.
رحمانی، مجموع پروژه های سرمایه گذاری در دست اقدام و پیگیری در مرکز خدمات سرمایه گذاری را بالغ بر 400 میلیون دلار برشمرد و گفت: علاوه بر آن پروژه های متعددی در مرحله رایزنی های اولیه با متقاضیان سرمایه گذاری در دست اقدام است که از جمله می توان به مذاکره با یک گروه از سرمایه گذاران خارجی برای احداث یک نیروگاه امحاء زباله با سرمایه گذاری 120 میلیون یورو و یک واحد ازمایشگاهی متالوژی و الکترونیک با سرمایه گذاری 100 میلیون یورو و احداث نیروگاه های خورشیدی با سرمایه گذاری 1.5 (یک و نیم) میلیارد دلار اشاره کرد.
معاون استاندار فارس افزود: تمام کوشش ما این است که تمام این مذاکراتی که در جریان این سفرها انجام شده در نهایت منجر به ثبت سرمایه گذاری این پروژه ها و اجرای آنها در استان شود تا از این طریق گام های اساسی در جهت ارتقاء شاخص های سرمایه گذاری و به تبع آن تولید و اشتغال در استان برداشته شود.
در این میان، استاندار فارس جایگاه این استان از نظر ظرفیت جذب سرمایه گذاری خارجی را بالاتر از نتایج تلاش های به دست آمده می داند.
سید محمد علی افشانی از برجام به عنوان عامل نخست در رشد سرمایه گذاری در استان فارس یاد می کند و می گوید: از دیگر دلایل رشد سرمایه گذاری در استان، تشکیل کمیته جذب و حمایت از سرمایه گذاری در استان است.
استاندار فارس گفت: تلاش هر یک از بخش های دولتی و خصوصی به تنهایی موثر نخواهد بود به طوری که اگر تنها بخش دولتی در زمینه سرمایه گذاری تلاش کند موجب دامن زدن به توقعات و ایجاد برخی دلسوزی های بی مورد و موانع بر سر راه سرمایه گذاری می شود.
بدین ترتیب، آمارها و گزارش های مسئولان استان فارس نشان می دهد که روند جذب سرمایه گذاری خارجی در این استان پس از برجام شتاب گرفته است و باید در آینده منتظر افتتاح و ثمربخشی این طرح ها در اقتصاد استان بود.
6122/2027
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا