افتتاح و آغاز عملیات اجرای ۳ طرح صنعتی-معدنی در کهنوج

افتتاح و آغاز عملیات اجرای ۳ طرح صنعتی-معدنی در کهنوج

گروه معادن - با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت واحد نیمه صنعتی و تحقیقاتی تولید پیگمنت در معدن تیتانیوم کهنوج افتتاح و عملیات اجرایی نخستین طرح فرآوری کنسانتره و سرباره تیتانیوم آغاز شد.

به گزارش ماین نیوز، واحد نیمه صنعتی و تحقیقاتی تولید پیگمنت با بهره گیری از فناوری منحصر به فرد، پیگمنت را در مقیاس نیمه صنعتی تولید می کند.

در دنیا 2 روش متداول «سولفات» و «کلراید» برای تولید پیگمنت وجود دارد اما ایران توانست به عنوان فعالیتی دانش بنیان، با همکاری شرکتی از ارمنستان، فناوری سوم و جدیدی را برای تولید این محصول در دنیا ایجاد کند.

پایلوت پیگمنت که در مجاورت معدن تیتانیوم کهنوج واقع شده، مقدمه ای برای ساخت کارخانه اصلی به منظور تولید این ماده ارزشمند محسوب می شود.

طرح های تیتانیوم کهنوج نیز از جمله پروژه های راکد ایمیدرو در سال های اخیر محسوب می شد که در دولت یازدهم و توسط مدیریت ایمیدور به بهره برداری رسید.
طرح فرآوری کنسانتره و سرباره تیتانیومبا هدف تولید 130هزار تن «کنسانتره تیتانیوم»و 70هزار تن «سرباره تیتانیوم» به عنوان محصولات اصلی، ساخته می شود.

محصولات فرعی این کارخانه ها نیز به ترتیب تیتانو مگنتیت و چدن سورل است.
اجرای بخش کنسانتره از سوی کنسرسیومی از شرکت های ایرانی و یک شرکت استرالیایی صورت می گیرد و بخش سرباره نیز توسط دو شرکت از ایران و جمهوری چک اجرا می شود.

طرح تیتانیوم از جمله پروژه های فعال شده ایمیدرو در دولت یازدهم است که حدود دو دهه در انتظار عملیات اجرایی قرار داشت. این پروژه که در شهرستان کهنوج (جنوب استان کرمان) و نزدیک بندرعباس واقع شده، با بهره گیری از معدن غنی تیتانیوم آن شهرستان، اجرا می شود. طبق مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته میزان ذخیره زمین شناسی این ناحیه به 400 میلیون و ذخیره قطعی به 160 میلیون تن می رسد.

بخش فناوری طرح تیتانیوم، توسط کنسرسیوم داخلی-خارجی و بخش مالی آن نیز با استفاده از اوراق مشارکت تامین شده است.

در مراسم امروزهمچنین در سایت تیتانیوم، نخستین طرح نیمه صنعتی و تحقیقاتی تولید رنگدانه از فلز تیتانیوم، افتتاح می شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا