کدام‌بخش‌ها‌بیشترین‌تسهیلات‌بانکی راگرفتند؟

کدام‌بخش‌ها‌بیشترین‌تسهیلات‌بانکی راگرفتند؟

از مجموع ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که بانک‌ها در نیمه اول سال ۹۴ پرداخت کرده‌اند، بخش خدمات ۶۱ هزار میلیارد تومان معادل ۳۸.۴ درصد این تسهیلات را از آن خود کرده است.

تسهیلات پرداختی بانک‌ها در شش ماهه سال 94 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 160 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با شش ماهه سال گذشته مبلغ 13 هزار میلیارد تومان (معادل 9.4 درصد) افزایش داشته است.

آنچه در این گزارش بر آن تاکید شده سهم هر کدام از بخش‌های پنج گانه اقتصاد از کل تسهیلاتی است که پرداخت شده است. بر اساس این اطلاعات، بخش خدمات و صنعت و معدن در رقابتی تنگاتنگ بیشترین میزان تسهیلات را دریافت کرده‌اند؛ به نحوی که این دو بخش در مجموع 68.2 درصد کل تسهیلات را دریافت کرده‌اند. سهم بخش خدمات 38.4 درصد و سهم بخش معدن 29.9 درصد معدل47.9 هزار میلیارد تومان از تسهیلات کل بانک‌ها بوده است.

بخش صنعت و معدن در حالی دومین رتبه دریافت تسهیلات بانکی را دارند که آمارهای دیگری که منتشر می‌شود نشان از رکود و کند شدن نرخ رشد اقتصادی بخش صنعت و معدن دارد. مرکز آمار در هفته گذشته آماری را منتشر کرد که نشان می‌داد تورم بخش صنعت صفر و تورم بخش معدن منفی 6.6 شده است. آماری که نشان می‌داد رکود در این بخش‌ها تعمیق شده است. از طرفی گزارش نرخ رشد اقتصادی شش ماهه اول امسال هم نشان می‌داد رشد اقتصادی بخش صنعت البته با احتساب نفت منفی یک درصد بوده است. این آمار اگرچه نشان می‌دهد شرایط بخش صنعت و معدن مطلوب نیست اما از سوی دیگر آمار کنونی نشان می‌دهد این بخش سهم مناسبی از تسهیلات را گرفته است و این سوال مطرح می‌شود که چرا با وجود پرداخت تسهیلات رکود این بخش‌ها برطرف نمی‌شود؟ آیا تسهیلات به صورت صوری به این بخش رفته است یا این بخش به تسهیلات بیشتری نیاز دارد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، بر اساس این گزارش بخش بازرگانی دررتبه سوم قرار دارد و در نیمه اول سال جاری 13.1 معادل 21 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است. بخش ساختمان هم با اختلاف کمی در رتبه چهارم قرار دارد و 16 هزار میلیارد تومان یعنی 10.5 درصد کل تسهیلات را دریافت کرده است.

سهم بخش کشاورزی اما کمتر از همه بوده و این بخش تنها هشت درصد معادل 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است.

 


جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا