از فولاد خوزستان تا زنگان؛

گزارش تحلیلی تولید و فروش 4 شرکت فلزاتی (بخش دوم)

گزارش تحلیلی تولید و فروش 4 شرکت فلزاتی (بخش دوم)

هفته گذشته 4 شرکت فولاد مبارکه، ملی سرب و روی ایران، کالسیمین و آهن و فولاد ارفع تحلیل و بررسی شدند. با توجه به اهمیت این گروه در شرایط فعلی بازار، در این بخش، به بررسی آمار تولید و فروش شرکتهای فولاد خوزستان، ملی صنایع مس ایران، مس شهید باهنر، و صنعت روی زنگان پرداخته شد.


 

هفته گذشته 4 شرکت فولاد مبارکه، ملی سرب و روی ایران، کالسیمین و آهن و فولاد ارفع تحلیل و بررسی شدند. با توجه به اهمیت این گروه در شرایط فعلی بازار، در این بخش، به بررسی آمار تولید و فروش شرکتهای فولاد خوزستان، ملی صنایع مس ایران، مس شهید باهنر، و صنعت روی زنگان پرداخته شد.

فخوز

فروش مقداری شرکت در سه ماه 95 در مقایسه با دوره گذشته رشدی 5 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در بودجه 95 فروش مقداری 8 درصد نسبت به دوره واقعی 94 رشد را نشان می دهد.

 
 
 

این شرکت در سه ماهه 95 از لحاظ مقداری 23% و مبلغی 25% بودجه را پوشش داده است. همچنین در سه ماهه 45 ریال معادل 29% از سود پیش بینی شده را پوشش داده است.

 
 

فروش ریالی شرکت در سه ماهه 95 نسبت به دوره مشابه قبل کاهش 4 درصدی را نشان میدهد. همچنین این آیتم در بودجه 95 نسبت به سال قبل رشد 0.3 درصدی را نشان میدهد.

در گزارش سه ماهه فروش نیمی از محصولات داخلی و نیمی دیگر صادراتی بوده است.

مهمترین محصول شرکت بلوم و بیلت است.

 
 
 
 

با توجه به فروش صادراتی، نرخ دلار در 3 ماهه 3478 تومان دیده شده که اکنون نرخ دلار در محدوده 3600 تومان قرار دارد. 

شرکت فاز سوم توسعه شرکت فولاد خوزستان را در پیش رو دارد که در سال 96 به بهره برداری میرسد و تولید از3.6 به5 میلیون تن ارتقاء می یابد.

 
 
 
 

فملی

فروش مقداری شرکت در سه ماهه 95 نسبت به دوره گذشته رشد 622 درصدی را نشان می دهد. در بوجه 95 هم مقدار فروش پیش بینی شده نسبت به دوره گذشته رشد 48 درصدی را نشان میدهد.

 
 

مبلغ فروش شرکت در 3 ماهه نسبت به دوره مشابه گذشته رشد 227 را نشان می دهد. همچنین بودجه 95 نسبت به سال 94 مبلغ فروش 58 درصد رشد را نشان می دهد.

 
 
 
 

مهمترین محصول شرکت کاتد است که 65% از فروش شرکت را شامل می شود.

 
 
 
 

فملی در سه ماهه از لحاظ مقداری 15٪ و مبلغی 35٪ بودجه را پوشش داده است. همچنین این شرکت در سه ماهه 74 ریال معادل 52٪ از بودجه را پوشش داده است که مناسب ارزیابی می شود.

شرکت برای 9 ماه آتی نرخ دلار رو 3400 و قیمت جهانی مس رو 4500 دلار در نظر گرفته است که هم دلار و نرخ جهانی مس بالاتر از بودجه شرکت هستند.

در سه ماهه 75٪ فروش شرکت صادراتی بوده است در حالیکه در سال 94 فروش صادراتی 35٪ بوده است که نشان از تغییر روند فروش شرکت و بهبود فرش شرکت بعد از برجام هستیم.

از نکات مثبت این شرکت داشتن طرح های توسعه ای هست که برای افرادی که دیدگاه بلندمدت دارند مناسب ارزیابی می شود.

 
 
 
 

فباهنر

این شرکت در سه ماهه 95 از لحاظ مقداری 16٪ و از لحاظ مبلغی 18٪ از بودجه را پوشش داده است ک نسبتا ضعیف است.

 
 
 
 

در سه ماهه 95 مقدار فروش نسبت به دوره مشابه قبل 28 درصد رشد رانشان می دهد.

همچنین در بودجه، مقدار فروش نسبت به واقعی 94، 8 درصد رشد پیدا کرده است.

 
 
 

در سه ماهه 95 مبلغ فروش نسبت به دوره مشابه قبل 13 درصد رشد کرده و در بودجه هم نسبت به سال 94 شاهد رشد 5 درصدی هستیم.

ولی با این حال در سه ماهه این شرکت 30 ریال زیان ساخته که مشکل اصلی شرکت بحث بهای تمام شده است و 70٪ بهای تمام شده را مواد مستقیم مصرفی تشکیل می دهد و 75٪ مواد مستقیم مصرفی را کاتد مس تشکیل می دهد که از فملی خریداری می شود و با توجه به افزایش قیمت جهانی فلزات، بهای تمام شده رشد پیدا میکند و فی الواقع این شرکت امسال سال سختی را پیش رو خواهد داشت.

در ضمن 90٪ فروش شرکت داخلی است.

شرکت در بودجه قیمت جهانی مس رو 4700 دلار و قیمت جهانی روی رو 1700 دلار فرض کرده است.

 
 
 

تسمه ورق برنجی و تسمه ورق مسی بیشترین سهم را در بین محصولات فباهنر دارند.

 
 
 
 

زنگان

این شرکت در سه ماهه از لحاط مقداری 22٪ و مبلغی 21٪ بودجه را پوشش داده است.

 
 
 
 

مقدار فروش در سه ماهه 95 نسبت به دوره مشابه سال قیل 14 درصد رشد کرده است.

در بودجه 95 هم نسبت به سال قبل مقدار فروش 47 درصد رشد رانشان میدهد.

 
 
 
 

مبلغ فروش ریالی شرکت در سه ماهه 95 نسبت به دوره مشابه قبل کاهش 34درصدی را نشان می دهد ولی این آیتم در بودجه رشد 17 درصدی را نشان می دهد.

 
 
 

بشترین سهم از فروش ریالی شرکت را فروش روی پودری با 56٪ تشکیل میدهد.

تمام فروش شرکت داخلی است.

در بودجه نرخ جهانی روی 1600 دلار دیده شده که در حال حاضر 2335 دلار معامله می شود.

این شرکت در سه ماهه 95، 21٪ از سود هر سهم خود یعنی معادل 38 ریال را پوشش داده و با توجه به افزایش قابل توجه قیمت جهانی روی نسبت به بودجه باید منتظر تعدیل مثبت از سوی شرکت باشیم.

 
 
 
 
]

جمع بندی:

شرکت های فخوز و فملی صادراتشان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که نشان می دهد شرکت ها روند صادراتیشان بعد از برجام بهبود یافته است.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر روند سودآوری شرکت ها نرخ های جهانی فلزات هست که روند صعودی داشته و باید تحرکات پیش روی آن با دقت بررسی شود.

از عوامل دیگر نرخ دلار هست که شیب ملایم صعودی داشته که اگر همین روند ادامه پیدا کند می تواند بر روی سودآوری شرکت هایی که محصولات صادراتی دارند تاثیرگذار باشد.

باید توجه کردEPS   تحلیلی احتمالا به تدریج در گزارشات آتی تحقق پیدا خواهد کرد.

در این تحلیل از اطلاعات صورت های مالی شرکت ها، بورس کالا و دیتاهای قیمت های جهانی استفاده شده است که هرکدام می توانند در آینده دستخوش تغییرات شوند. به همین خاطراین تحلیل نباید ملاک تصمیم گیری و خرید و فروش قرار گیرد.

 

 

منبع: سایت سهم 1001 :  www.sahm1001.com

تحت نظارت و مجوز شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر(اماکو)

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا