دغدغه‌های زیست‌محیطی بالاتر از سودآوری معادن

دغدغه‌های زیست‌محیطی بالاتر از سودآوری معادن

دنیای معدن -آسیب‌های زیست‌محیطی همواره یکی از دغدغه‌هایی است که فعالیت‌های معدنی با همه سودآوری‌شان برای دولت‌ها و ملت‌ها می‌آفرینند اما همین سودآوری دلیلی کافی است برای اینکه هر طور شده با خسارت‌های زیست‌محیطی کنار آمده و از درآمدهای این صنعت ثروت‌آفرین که البته نیازهای صنایع دیگر را هم برطرف می‌کند، صرفه‌نظر نکرد.

این ایده البته درباره این روزهای فیلیپین صادق نیست و در شرایطی که این کشور همپای اندونزی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نیکل جهان است وزیر معادن آن از تعطیل کردن معادن این کشور با هدف کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی خبر می‌دهد! به گزارش صمت به نقل از رویترز، وزیر معدن فیلیپین تصمیم به تعطیلی طولانی‌مدت معادن این کشور و تجدیدنظر در مجوزهای معدنی دارد که پیش از این صادر شده بود. معدنی‌های فیلیپین هم در انتقاد به این اتفاق که برآمده از طرح پیشنهادی وزیر محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور رجینا لوپز است، می‌گویند: به نظر می‌رسد او مصمم است که این صنعت را بخواباند. براساس این اصلاحات زیست‌محیطی یک چهارم از معادن ۴۱ گانه نیکل این کشور تعطیل شده و احتمال تعطیلی ۲۰ معدن دیگر هم می‌رود که اگر این اتفاق بیفتد قیمت نیکل بیش از این در بازار جهانی بالا می‌رود. لوپز در گفت‌وگو با رسانه‌ها و در پاسخ به این اتهامات می‌گوید: تصمیم دارم ممنوعیت‌های معدنی را که در سال ۲۰۱۲میلادی و از سوی دولت قبل وضع شده را استمرار بخشم، اما نمی‌خواهم با شرکت‌های معدنی بجنگم، می‌توانم با آنها کار کنم تا وقتی که رودخانه‌ها را به لجن نکشند و مزارع برنج را تخریب نکنند. معدنی‌ها در پاسخ اعتراض می‌کنند که او نمی‌تواند یک‌طرفه تصمیم‌گیری کند و باید برنامه‌های جدید خود را با قوانین فیلیپین تطبیق دهد. دونالد رِسیدرو، عضو اتاق معادن فیلیپین می‌گوید: ما در لوای دولت قانونی فیلیپین هستیم نه دولت یک زن، عملکرد او حاکی از این است که صنعت معدن کم‌کم به خواب رود. در ادامه این جریان رودریگو روآ دوترته، رییس‌جمهور فیلیپین هم با لوپز هم‌عقیده است و در ماه اوت برابر با نیمه مرداد امسال به معدنی‌ها هشدار داد که به دنبال اعمال قوانین زیست‌محیطی سخت‌تر است و اینکه در صورت لزوم این کشور می‌تواند بدون تکیه به صنعت معدن به بقای خود ادامه دهد! لوپز همچنین از تعلیق گواهی تایید زیست‌محیطی یک معدن نیکل که از سوی یک شرکت استرالیا-آسیایی وابسته به بخش خصوصی اداره می‌شد، خبر داد. این شرکت در جنوب استان داوائو شرقی فیلیپین قرار دارد که در پاسخ فوری به این اقدام، تولید خود را کاهش داد. لوپز به رویترز گفت: مجوز زیست‌محیطی این معدن باید تعلیق شود چون در میان مقر میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) و منطقه محافظت شده دریایی قرار گرفته است. ما معادن دیگر را هم بررسی می‌کنیم تا مطمئن شویم هیچ معدنی در مناطق حفاظت شده قرار نگرفته باشد. این کشمکش‌های بین موافقان و مخالفان معادن فیلیپین در شرایطی به وجود آمده که در این کشور به طور تقریبی نیمی از نیروی کار در بخش کشاورزی مشغول هستند و محصول عمده آنها برنج است که از جانب معادن آسیب‌پذیرند.


قیمت نیکل چه می‌شود؟
سختگیری فیلیپین در استخراج معادن باعث شده قیمت نیکل در یک سال منتهی به ماه اوت گذشته برابر با اواسط مرداد تا اواسط شهریور سال جاری افزایش یابد و به ۱۱/۰۳۰ دلار برسد که البته این قیمت دو ماه بعد در اکتبر برابر با مهر به ۱۰/۴۶۵ دلار عقب‌نشینی کرد، اما گلدمن‌ساکس موسسه خدمات مالی و بانکداری امریکایی می‌گوید: احتمال تعطیلی طولانی‌تر معادن فیلیپین و توقف یا کاهش کار تعداد بیشتری از آنها قیمت نیکل را تا پایان سال جاری میلادی به ۱۵۰۰۰ دلار سوق می‌دهد.


اقتصاد فیلیپین
علاوه بر نیکل، فیلیپین در جنوب شرق آسیا میزبان کانی‌های فلزی دیگری هم است. معادن مس در بخش‌های گسترده‌ای از این کشور پراکنده هستند و مس نیز یکی از محصولات اولیه صادراتی این کشور به شمار می‌آید. معادن مس این کشور دارای مقادیری از طلا و نقره هستند. کروم دیگر فلز باارزشی است که در معادن این کشور یافت می‌شود، معادن غیرفلزی مانند مرمر و سنگ آهک نیز در فیلیپین وجود دارند. اقتصاد فییلپین سی‌وسومین اقتصاد بزرگ دنیا به شمار می‌رود و تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۶میلادی، ۳۱۰/۳۱۲ میلیارد دلار بوده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان فیلیپین بزرگترین صادرکننده کانی نیکل به چین است و چین از این کانی برای تولید فولاد ضدزنگ استفاده می‌کند. سال گذشته میلادی، چین ۳۴میلیون تن نیکل از فیلیپین وارد کرد. این در حالی است که صادرات نیکل فیلیپین به چین در امسال میلادی ۲۷درصد کاهش یافته است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا