تاثیر رکود،تحریم و استراتژی غلط دولت قبل در بخش معدن

تاثیر رکود،تحریم و استراتژی غلط دولت قبل در بخش معدن

دنیای معدن -رییس هیات مدیره خانه معدن گفت:اشتباهات دولت قبل سبب شد، بازارهایی که بیش از 20 سال برای بدست آوردن آنها سرمایه گذاری کرده بودیم،از دست برود.

محمدرضا بهرامن در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه بخش معدن در دوران تحریم ها و سپس رکود با چه شرایطی مواجه شده است،اظهارداشت: هنگام تشکیل دولت یازدهم،علاوه بر تحریم ها، بخش معدن با کاهش شدید قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی روبرو شده و طبیعی بود که به دلیل نداشتن استراتژی های بلند مدت این بخش آسیب های جدی وارد شود.این درحالی است که ما تصور نمی کردیم که بخش معدن قفل کند.

وی افزود: حتی با وجودی که تحریم ها برداشته شد،اما به دلیل آنکه اقتصاد ایران در گذشته استراتژی بلندمدتی برای توسعه بخش معدن نداشت و بازارهای ما متنوع نبود،در نتیجه بازار بیرونی محصولات ما را نخرید.

رییس هیات مدیره خانه معدن با اشاره به تاثیر تحریم ها در بخش معدن و صنایع معدنی،خاطرنشان کرد:تحریم ها باعث شده بود ه ما بازار اروپا را از دست بدهیم، بازار داخلی را هم به دلیل سیاست های غلط گذشته با شروع رکود از دست داده بودیم؛نمونه اش صنعت سیمان بود.برنامه ریزی قبلی ما قرار بود،تولید سیمان را در کشور به 85 میلیون تن در سال برساند، اما الان می بینیم نمی توانیم بیشتر از 45 میلوین تن تولید داشته باشیم.

وی تصریح کرد:علت مشخص است؛ نداشتن بازار داخلی و البته خارجی سبب شده تا این تولید روی دست ما بماند. در صورتی که استراتژی تولید سیمان در دولت هشتم استراتژی خوبی بود که کشور را از واردات سیمان بی نیاز کرد. اما به دلیل نداشتن استراتژی های ادامه دار امروز با رکود مواجه هستیم.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: بازار بیرونی را هم به دلیل تحریم ها و البته داشتن برنامه ریزی از دست دادیم و امروز برای تولیدکننده ها بازیابی بازارهای خارجی کار سختی است و نقش دولت این است که کنار تولیدکننده قرار بگیرد تا دوران گذار را با کمترین آسیب پشت سربگذارند.

بهرامن حمایت دولت از بخش معدن و صنایع معدنی را مشوق های حمایتی و مالی ذکر کرد و گفت: یکی از استراتژی ها می تواند تجهیز صندوق حمایت از توسعه معدن و صنایع معدنی باشد؛تصمیمی که دولت در این راستا گرفته برای بخش معدن امیدبخش است و ما امیدواریم که پروسه تشکیل این صندوق سریعتر اتفاق بیفتد.

او با بیان اینکه کاش این سیاست ها قبلا انجام می شد،عنوان کرد: در واقع عدم اعتماد به بخش خصوصی در سالهای گذشته بیشترین آسیب را به معدن وصنایع معدنی کشور بخش زد .در این میان واحدهای کوچک صنایع معدنی بیشترین آسیب را دیدند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا