معاملات مسکن در پایتخت 8درصد رشد کرد

معاملات مسکن در پایتخت 8درصد رشد کرد

حتی رسیدن به سومین فصل سال 95 نیز نتوانسته شرایط بازار مسکن را با نظمی نسبی همراه کند و هنوز از هر گوشه این بازار آمارها و اطلاعاتی متفاوت به گوش می رسد؛ اطلاعاتی که با شنیدن بعضی از آنها می توان نسبت به آینده امیدوار بود و برخی نیاز به زمان بیشتری دارند.

 

با نزدیک شدن به چهارمین سال از دوره فعلی رکود در بازار مسکن، هنوز اصلی ترین موضوعی که از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه دنبال می شود چگونگی عبور از این دوره سخت و رسیدن به موجی جدید از رونق است. هرچند بسیاری از عوامل مؤثر در رونق دوباره صنعت ساختمان فرا حوزه ای به حساب می آیند و تحولات دیگر بخش های اقتصادی را پر اهمیت می کنند اما در طول ماه های گذشته بخشی از عوامل ثابت در بازار از سوی دولت تغییر کرده و این امر امیدها را برای رسیدن به دوره ای جدید از رونق افزایش داده است.
رساندن وام های جدید ساخت و خرید مسکن و تلاش برای کاهش سودهای این تسهیلات یکی از اصلی ترین مسائلی بوده که توانسته بخشی از بازار را دوباره تحریک کند. افزایش نسبی آمارهای خریدوفروش در هفته های پایانی تابستان یکی از نشانه های مثبت تغییرات به وجود آمده در این بازار بود.
با این وجود اما آمارها باردیگر تلاطم پیدا کرد و در بعضی بخش ها کاهش یافت تا امید به آغاز رونق لااقل برای زمانی کوتاه به تعویق بیفتد؛ موضوعی که با افزایش آمار خریدوفروش ها در روزهای ابتدایی آبان در تهران وارد فازی تازه شده است.
عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این رابطه گفته در ۱۷ روز نخست آبان ماه امسال، در سطح شهر تهران 8هزار و ۱۳۵ قرارداد خریدوفروش و ۱۱ هزار و ۱۱۱ قرارداد اجاره به امضا رسیده که نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است. در مدت مشابه سال گذشته، 7هزار و ۵۵۸ مبایعه نامه و 8هزار و ۳۰۶ اجاره به امضا رسیده بود. این آمار که نشان دهنده رشد حدودا 8درصدی معاملات تهران در قیاس با سال گذشته است یک ابهام مهم بر سر راه تبدیل شدن به موج قطعی خروج از رکود دارد و آن ایستادگی بازار مسکن شهرستان ها در برابر تغییرات جدید است تا جایی که آمار معاملات در خارج از تهران روندی کاهشی گرفته است.
هرچند این آمار می تواند در دل خود نگران کننده باشد اما با توجه به پیش بینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران مبنی بر اینکه روند افزایشی معاملات در شهر تهران در ماه های آتی به همه شهرها گسترش یافته و حجم معاملات افزایش می یابد، می توان این امید را داشت که روند خریدوفروش ها در دیگر شهرها نیز به تبعیت از تهران سرعت یابد.
بازار مسکن همچنان دست به عصا
با وجود صحبت از افزایش معاملات مسکن در سطح تهران، هنوز آمارها تأثیر خود را در سطح خرد بازار نشان نداده اند. امینی، مدیر یک بنگاه معاملات ملکی درباره شرایط بازار در طول هفته های گذشته اعلام کرد: هرچند در این مدت تعداد مراجعانی که چه برای خرید و چه برای فروش سوالاتی مطرح می کنند افزایش یافته اما نمی توان به طور جد از افزایش معاملات سخن گفت.
به گفته وی، در طول این مدت بیشترین تقاضا برای واحدهای مسکونی استیجاری بوده و در این بازار نیز درصد قابل توجهی از صاحبان خانه ترجیح داده اند قراردادهای سال های قبل را تمدید کنند.
این فعال بازار مسکن همچنین از واحدهای کوچک یا نقلی به عنوان پرطرفدارترین واحدهای مسکونی در طول هفته های گذشته یاد کرد و گفت: به نظر می رسد هنوز اصلی ترین معضلی که مشتریان با آن روبه رو هستند بحث قدرت خرید است از این رو اگر هم مراجعه ای صورت گرفته که به خرید منجر شده است، بیشتر به واحدهای مسکونی کوچک با قیمت های پایین اختصاص یافته است.
احسان رجبی، کارشناس و فعال بازار مسکن نیز افزایش محدود خریدوفروش ها در سطح تهران را برای سخن گفتن از آغاز دوره جدیدی از رونق کافی ندانست و اظهار کرد: با توجه به شدت و عمق دوره رکودی که در طول سال های گذشته در بازار مسکن وجود داشته این توقع که با افزایش چند درصدی معاملات بار دیگر رونق بازار را فراگیرد قطعاً توقع زیادی خواهد بود. به گفته وی هرچند افزایش معاملات مسکن در طول هفته های گذشته می تواند جنبه های مثبتی داشته باشد که در صورت تداوم امیدوار کننده خواهد بود اما با این وجود ورود به دوره جدید رونق پیش نیازهای دیگری نیز خواهد داشت.
این کارشناس درباره احتمال تأثیر گذاری بازار تهران روی شهرستان ها نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه تهران پایتخت اقتصادی کشور نیز مسحوب می شود و بسیاری از صنایع و امور بازرگانی از طریق این شهر صورت می گیرد قطعاً تحول در بازار مسکن این شهر نیز می تواند برای دیگر شهرها الگو باشد. به خصوص با توجه به بالا بودن قیمت ها در بازار تهران اگر قدرت خرید دوباره در این شهر به وجود آید می توان انتظار داشت دیگر شهرهای نیز رفته رفته توان خود را بازیابند. با وجود آنکه هنوز بازار مسکن نسبت به عبور از دوران رکود دست به عصا حرکت می کند و نمی توان انتظار داشت صرف افزایش معاملات در تهران غول خفته رونق را بیدار کند اما حفظ آمارهای امیدوار کننده پایتخت در طول ماه های گذشته می تواند این امید را به وجود آورد که نخستین مقدمات برای عبور از رکود در حال فراهم شدن هستند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا