مبارزه باخام فروشی مواد معدنی با توسعه صنایع معدنی

مبارزه باخام فروشی مواد معدنی با توسعه صنایع معدنی

گروه معادن - نائب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه صنایع معدنی در مبارزه با خام فروشی در بخش معدن بسیار نقش آفرین است.

به گزارش ماین نیوز، داریوش اسماعیلی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه بخش معدن و صنایع معدنی از بخش های مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور است، افزود: نقش معدن در اقتصاد کشورهای جهان منحصر به مشارکت در افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی نمی شود بلکه سهم معناداری در ایجاد فرصت های شغلی، کاهش خروج ارز و کاهش فقر در کشورها نیز دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه معادن می توانند یکی از کلیدهای اصلی دستیابی به آینده امیدبخش در جامعه باشند، اظهار داشت : مشارکت موثر معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشورها می تواند به تامین اهداف توسعه پایدار کمک شایان توجهی کند.

نماینده مردم در مجلس دهم درباره فراهم بودن زیرساخت ها برای اجرایی شدن تصمیم دولت مبنی بر دریافت عوارض 100 درصدی مواد خام معدنی هم گفت: نمود عملی این مهم رشد و توسعه اقتصادی در کشور است.

وی در ادامه بر لزوم ایجاد زیرساخت های لازم برای تبدیل مواد خام معدنی به محصولات با ارزش افزوده بالا در جامعه تاکید کرد و افزود : صادرات مواد خام معدنی در کوتاه مدت و بلندمدت آسیب های زیادی از بعد فنی، اقتصادی و اجتماعی به جامعه وارد می کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه مواد معدنی یک سرمایه تمام شدنی است و برای تجدیدپذیری نیاز به میلیون ها سال زمان است، یادآور شد : منطقی و عقلایی است که در نحوه استفاده از این ثروت ملی و خدادادی، حداکثر منافع و بهره مندی حاصل شود.

سیامک حاجی سید جوادی مشاور انجمن سنگ ایران نیز گفت : تولید سنگ ایران در سال گذشته برابر استانداردها و آمارهای جهانی 7.5 میلیون تن بوده است.

وی همچنین از صادرات 473 هزار تنی کوپ سنگ و 114 هزار تنی سنگ فرآوری شده طی سال گذشته در ایران خبرداد و افزود : متاسفانه در این مدت واردات سنگ فرآوری شده به ایران 152 هزار تن بوده که از منفی بودن تراز صادرات در حوزه سنگ فرآوری شده در کشور حکایت دارد.

مشاور انجمن سنگ ایران تصریح کرد : از مجموع 7.5 میلیون تن سنگ تولیدی کشور در سال گذشته 9 درصد یعنی به میزان 700 هزار تن صادر و 91 درصد به مصرف داخلی رسیده است.
وی در ادامه از انبار انواع سنگ فرآوری شده در انبار کارخانجات سنگ بری به دلیل رکود صنعت ساختمان در کشور خبرداد و یادآورشد: در حال حاضر شش هزار واحد سنگ بری در ایران وجود دارد که از این تعداد 100 واحد از فناوری روز بهره مند هستند.

ایران با برخورداری از 57 میلیارد تن ذخایر شامل 68 نوع ماده معدنی غیر نفتی یکی از 15 کشور نخست جهان در عرصه دارایی های معدنی است اما به دلائل مختلف نتوانسته است در حلقه های زنجیره ارزش معدن در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

برابر آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نزدیک به دو سوم واردات ایران را مصنوعات کارخانه ای تشکیل می دهند و بیش از سه چهارم صادرات کشور به مواد معدنی خام و سوختی تعلق دارد.

وی گفت : مبارزه با خام فروشی در بخش معدن جزء اولویت های اصلی کشور به شمار می رود. دولت تصمیم به دریافت عوارض 100 درصدی مواد خام معدنی گرفته تا شاید با اجرای این تصمیم جهت گیری معدنکاران بسوی فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش بیشتر شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا