در میزگرد ایرنا بررسی شد

ضرورت توسعه نخستین حلقه تولید کالا در استان خراسان رضوی

ضرورت توسعه نخستین حلقه تولید کالا در استان خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- محصول نهایی بخش معدن به عنوان مواد اولیه و نخستین حلقه تولید صنعتی محسوب می شود و در همین راستا در توسعه، تولید و اشتغال ، نقش مهمی ایفا می کند و باید مورد توجه قرار گیرد.

قدمت بهره برداری از معادن ایران به 70 سال قبل بازمی گردد ولی هنوز معدن کاران نتوانسته اند خود را با تحولات علمی و فنی دنیا مطابقت دهند و این بخش هنوز نتوانسته از جایگاه درآمدی قابل اتکایی در کشور برخوردار شود..
ایران به دلایل گوناگون بویژه فقدان سرمایه گذاری مناسب و نداشتن فناوری روز، در حلقه های زنجیره ارزش معدن در جایگاه واقعی خود در میان کشورهای مشابه دارای ذخایر معدنی قرارندارد و سهم معدن در تولید ناخالص داخلی ایران بسیار ناچیز و کمتر از یک درصد است.
پس از سقوط قیمت نفت، معادن به عنوان دومین منابع خدادادی قابل اتکا در کشور مورد توجه قرار گرفته اند و تلاش مسئولان معطوف به تقویت این بخش دن و رفع مشکلات معدن کاران در سالهای اخیر شده اما تا رسیدن به نتیجه مطلوب و فرهنگ سازی در این حوزه زمان بسیار است.
خراسان رضوی نیز به عنوان یکی از قطب های معدنی کشور و برخورداری از ذخایر معدنی قابل توجه بویژه در حوزه سنگ آهن، با مشکلات و چالش های متعددی در این حوزه مواجه شده که به رغم تلاش مسئولان و دستاندرکاران هنوز برخی مشکلات بر قوت خود باقیست.
این مشکلات و راهکارهای رفع آنها در میزگرد ایرنا با حضور فعالان بخش خصوصی و دولتی مورد بررسی قرار گرفت.

* ظرفیتهای معدنی خراسان رضوی
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: ایران به لحاظ برخورداری از انواع مواد معدنی جزو کشورهای برتر جهان محسوب می شود و از 68 نوع ماده معدنی کشور 46 نوع ماده در این استان وجود دارد.
حسین حسین زاده افزود: خراسان رضوی به لحاظ ظرفیتهای معدنی یکی از بزرگترین استان های ایران و یکی از معدن خیزترین مناطق کشور به شمار می رود.
وی بیان کرد: این استان با ذخیره معدنی 600 میلیون تن سنگ آهن دومین ذخایر این نوع ماده معدنی را در کشور دارد و معدن پنج میلیون تنی گوگرد سرخس نیز در این استان دومین معدن بزرگ گوگرد در ایران به شمار می رود.
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: اینکه گفته می شود از 68 نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور 46 نوع در استان وجود دارد به معنای نتیجه بخش شدن اکتشافات، قابلیت استخراج این مواد معدنی و داشتن توجیه اقتصادی برای همه آنها نیست.
حسین زاده افزود: از 46 نوع ماده معدنی شناخته شده در خراسان رضوی موادی از کرومیت، سنگ آهن، سرب، روی، مس، طلا، سیلیس و مصالح ساختمانی دارای مزیت اقتصادی و رقابتی هستند اما در مقابل میزان برخی مواد معدنی در حدی نیست که قابلیت سرمایه گذاری داشته باشند.
وی بیان کرد: تا زمانی که یک ماده معدنی به حدی نرسد که بتوان از آن بهره برداری و به بازار عرضه کرد، نمی توان گفت این ماده معدنی دارای ارزش اقتصادی است.
وی با باین اینکه ظرفیت بالای معدنی در خراسان رضوی می طلبد که مسئولان نگاه ویژه ای به بخش معدن این استان داشته باشند، اظهار کرد: در چند سال اخیر مسئولان در سطح ملی و استانی به اهمیت معادن و سرمایه گذاری برای بهره برداری مطلوب از آنها پی برده اند.
وی افزود: از زمانی که قیمت نفت سقوط کرد و اقتصاد متکی بر درآمدهای نفتی ایران اندکی متزلزل شد، اهمیت معدن و سرمایه گذاری در آن به عنوان یکی از مهمترین منابع خدادادی کشور در نظر مسئولان افزایش قابل توجهی یافت.
این فعال معدنی بیان کرد: معدن برخلاف سایر بخشهای اقتصادی نیاز به مواد اولیه برای تولید ندارد، معدن را نمی توان تحریم کرد و ارزآوری آن هیچ گاه دچار مشکل نمی شود و می تواند یک سرمایه قابل اتکا و مطمئن برای سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال و درآمدزایی باشد.

* مزیت بزرگ معدن؛ امنیت و توسعه
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی نیز در این میزگرد گفت: این استان دارای معادنی مطرح در سطح جهان است به طوری که سنگ آهن و سنگ های تزئینی از جمله فیزوزه دو ماده معدنی مهم این استان است .
مهدی غیور افزود: معادن دارای مواد تضمین شده ای برای سرمایه گذاری اقتصادی هستند و در مقایسه با بخش کشاورزی، صنعت و ساختمان سازی کمترتحت تاثیر شرایط حاشیه ای قرار می گیرند لذا می توانند منبع درآمدی قابل اتکا باشد و خیلی از کمبودها را جبران کنند.
وی بیان کرد: معادن در حاشیه شهرها و نقاط دوردست قرار گرفته اند لذا سرمایه گذاری برای فعالیت آنها می تواند موجب اشتغالزایی، تامین امنیت و توسعه مناطق دورافتاده شود و این مزیتی است که سایر بخشهای اقتصادی فاقد آن هستند.

* معدن، تنها بخشی از زنجیره تولید است
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی هم گفت: معدن ماده اولیه صنعت را تامین می کند و پس از چند مرحله فرآوری در کارخانه ها به یک کالای صنعتی تبدیل می شود، مانند سنگ آهن که پس از سه مرحله فرآوری یعنی استخراج و تبدیل آن به کنسانتره و سپس گندوله ، به صورت ماده قابل تبدیل به فولاد درمی آید.
حسین زاده اظهار کرد: وظیفه معدن کار استخراج ماده معدنی و فقط انجام یک مرحله فرآوری روی آن است، سپس باید سرمایه گذاران دیگری وارد عمل شوند و از این ماده معدنی برای تولید صنعتی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر بهره گیرد.
وی افزود: پیشتر که زنجیره تولید در مواد معدنی استان از جمله سنگ آهن کامل نبود، معدن کاران پس از استخراج مواد معدنی چاره ای جز فروش آن به صورت خام نداشتند.
حسین زاده گفت: خوشبختانه اکنون خراسان رضوی در بخش سنگ آهن موفق به تکمیل زنجیره تولید شده و واحدهای کنسانتره و گندوله سازی بزرگ و متعددی در منطقه سنگان خواف راه اندازی شده اند تا ماده مورد نیاز برای تولید فولاد را تامین کنند.
وی افزود: در زمانی که فرآوری مواد معدنی در قالب راه اندازی کارخانه های مختلف گسترش یابد، اشتغال به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
وی اظهار کرد: در شرایط رکود اقتصادی فعلی تعطیلی واحدهای صنعتی به مراتب بیشتر از تعطیلی معادن است زیرا دلیل اصلی تعطیلی معادن به طور مستقیم به تعطیلی واحدهای تولیدی مربوط می شود.
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: معدن بخشی از زنجیره تولید است به همین دلیل 80 درصد مشکلات معادن مشابه مشکلات صنایع است زیرا معدن، خوراک صنایع معدنی را تامین می کند و وقتی چرخ صنعت خوب نچرخد، معدن نیز از کار می افتد.
حسین زاده افزود: در شرایط رکود صنعت ساختمان که گریبان کشور و خراسان رضوی را گرفته است، بسیاری از معادن مربوط به مواد مورد نیاز مصالح ساختمانی از جمله گچ، شن و ماسه، سنگ آهن دچار مشکل شده اند زیرا شرایط بخش صنعت تاثیر مستقیم بر بخش معدن دارد.

* خام فروشی اتهام ناوارد به معدنکار
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: خام فروشی، واژه ای است که در سالهای اخیر در کشور باب شده وبرخی با به کار بردن آن، معدن کار را هدف تیر حملات خود قرار داده اند.
غیور افزود: بحث خام فروشی ابتدا از سنگ آهن آغاز شد، در سال 92 مقدار زیادی سنگ آهن به صورت دانه بندی از منطقه سنگان خواف به خارج از کشور صادر شد و از آن جا که قیمت جهانی سنگ آهن رشد غیرعادی داشت، صادرات سنگ اهن افزایش یافت اما اکنون کاملا اوضاع تغییر کرده و صادرات سنگ آهن سود گذشته را ندارد.
وی اظهار کرد: هر جا صحبت از خام فروشی می شود، همه گمان می کنند که مقصر بروز این مساله معدن کار است در صورتی که طبق قانون معادن، ماده خام یک تعریف خاص دارد و به ماده معدنی که در داخل کوه بوده و هنوز استخراج نشده است، اطلاق می شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه کسانی که تخصص در حوزه معدن ندارند در مورد خام فروشی اظهار نظر می کنند، ادامه داد: کار معدن خیلی گسترده و هزینه بر است و می طلبد که گروه های سرمایه دار و نهادهای دیگری برای فرآوری مواد معدنی وارد عمل شوند و معدن را به سمت ایجاد ارزش افزوده سوق دهند.
وی افزود: خام فروشی مواد معدنی در جامعه به درستی تبیین نشده است و طرح این مساله و متهم کردن معدن کار باعث دلسردی وی از انجام کار می شود.
غیور گفت: معدن کار چاره ای جز فروش ماده معدنی استخراجی خود ندارد و پس از انجام یک مرحله فرآوری روی ماده خامی که از دل کوه استخراج می کند، آن را به فروش می رساند.
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه زنجیره تولید باید کامل شود، افزود: همگان کامل نبودن زنجیره تولید را بر گردن معدن کار می اندازند، در صورتی که با ایجاد واحدهای فرآوری مواد معدنی می توان زنجیره تولید را کامل و ایجاد اشتغال و درآمد کرد.

* تکمیل زنجیره تولید در برخی مواد معدنی خراسان رضوی
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: اکنون خام فروشی در بسیاری از مواد معدنی استان تعطیل شده و با ایجاد واحدهای فرآوری، زنجیره تولید صنایع معدنی در موادی از جمله سنگ آهن، مس، روی ، سرب کامل شده است.
حسین زاده افزود: با این حال هنوز برخی مواد معدنی در خراسان رضوی وجود دارند که پس از استخراج بدون فرآوری لازم صادر می شوند.
وی بیان کرد: معدن کار تا یک مرحله از کار را انجام می دهد اما بعد از آن ممکن است توانایی سرمایه گذاری برای فرآوری مواد معدنی را نداشته باشد، لذا سرمایه گذاران دیگر باید برای فرآوری معدن سرمایه گذاری کنند.
وی اظهار کرد: در زمانی که اوضاع اقتصادی بهتر و ریسک سرمایه گذاری کاهش یافت و مردم تشنه حرکت به سمت تولید شدند، آن موقع معدن هم برای سرمایه گذاران جذابیت خود را پیدا می کند زیرا دارای ارزش افزوده بالایی است؛ اما اکنون شرایط برای سرمایه گذاری در معدن مهیا نیست.
حسین زاده گفت: بخش معدن سرمایه گذاری بسیار بالایی را می طلبد که در این زمینه کمک بانکها و مشارکت آنها بسیار حایز اهمیت است لذا نباید معدن کار را متهم به خام فروشی کرد، زیرا وی چاره ای به جز فروش برای برگشت سرمایه خود ندارد.
وی افزود: در دنیا بزرگترین شرکتهای سرمایه گذاری بین المللی هم، ماده معدنی را هم به صورت خام و هم به صورت فرآوری شده می فروشند لذا خام فروشی خیلی بد هم نیست.

* استخدام افراد غیربومی فاقد صرفه اقتصادی
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: به خدمت گرفتن افراد غیربومی و آوردن کارگر از شهرها و مناطق دیگر برای صاحبان معدن صرفه اقتصادی ندارد، لذا سرمایه گذار تلاش می کند افراد ساکن در روستای نزدیک معدن را به خدمت بگیرد.
حسین زاده ادعای افراد مبنی بر عدم اشتغال روستاییان در معادن نزدیک آنها را بی اساس دانست و گفت: این ادعا درست نیست زیرا برای معدن کار استخدام افراد بومی بسیار به صرفه تر از استخدام غیربومیان است، لذا درصد کمی از افراد مشغول به کار در معادن از شهرستان های دیگر به خدمت گرفته شده اند.
وی افزود: تنها بخش فنی و تخصصی کار در معدن نیاز به افراد متخصص در این حوزه دارد که سرمایه گذار ناگزیر به خدمت گرفتن آنان از شهرهای دیگر است.
وی بیان کرد: زمانی اشتغال در سنگان شهرستان خواف خراسان رضوی که عسلویه معدنی کشور (سنگ آهن) به شمار می رود، بسیار رونق گرفت و عمده نیروهای انسانی مشغول به کار در آن از روستاییان اطراف بودند و نیروهای متخصص از سایر نقاط به سنگان منتقل شدند.

* محدودیت ظرفیت اشتغال در معادن
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی هم گفت: برای سرمایه گذار به صرفه است که نیروی بومی منطقه را در معدن به کار گمارد ولی ظرفیت هر معدن محدود است و نمی تواند شمار زیادی از افراد را جذب کند.
غیور افزود: معدن یک کار تخصصی است و نمی توان هر فرد آموزش ندیده و فاقد مهارت یا تخصص را در آن مشغول به کار کرد، با وجود این در خیلی از معادن خراسان رضوی نیروهای بومی آن منطقه اشتغال دارند.
وی بیان کرد: ظرفیت اشتغال در معادن محدود و بخش عمده ای از کار آن به تخصص و فناوری روز وابسته است به طوری که رده های مختلف از افراد شامل مهندس، کارگر فنی و کارگر ساده در معدن مشغول به کار می شوند.
وی اظهار کرد: متاسفانه روستاییان ساکن در اطراف معدن فکر می کنند که در حوزه معدن متخصص هستند و قادرند همه کارها را انجام دهند؛ لذا تعامل سرمایه گذار با آنان قدری مشکل است.
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: خود معدن ظرفیت اشتغال بالایی ندارد زیرا بخش عمده عملیات معدنی با دستگاه ها و ماشین آلات انجام می شود اما با ایجاد واحدهای فرآوری و کارخانه ها می توان ارزآوری بیشتر ایجاد کرد و اشتغالزایی در این حوزه را گسترش داد.

* نیمی از کارگران فنی معادن فاقد گواهینامه
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: بیش از نیمی از کارگران فنی در معادن استان فاقد گواهینامه مربوطه برای انجام کار خود هستند لذا نمی توان انتظار راندمان یا بهره وری بالا در معادن داشت.
حسین زاده افزود: صاحب معدن در استان ما با مشکلات متعددی نظیر فروش، بوروکراسی اداری، مسائل کارگری و مالی موجه است در مواجهه با سازمان های مربوطه برای اخذ مجوز مواجه است که دیگر ذهنش به ارتقای دانش فنی در معدن خود نمی رسد.
وی بیان کرد: استفاده از روشهای پیشرفته و کارگران زبده و آموزش دیده دو بخش مهم در دانش فنی معدن هستند و زمانی می توان به ارتقای دانش فنی برای کاهش هزینه ها در معادن فکر کرد که روند تولید به نحو مطلوب انجام گیرد.
وی اظهار کرد: قانون معادن در شرایط کنونی نسبتا خوب است و در آن نقش مهندسین در بهره برداری پررنگ تر شده و صلاحیت فنی و مالی افراد برای واگذاری معادن به آنها مورد سنجش قرار می گیرد.
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: دوره های آموزشی که این انجمن قرار است برای کارگران بخش معدن برگزار کند، هزینه ای برای سرمایه گذار ندارد زیرا آموزش کارگران باعث کاهش خطرات و هزینه ها و افزایش بهره وری می شود.

* خروج آرام معدنکاری از حالت سنتی
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: بخش معدن مجموعه ای از دانش های مختلف و یک دانشگاه با رشته های متعدد است و حتی از جدیدترین علوم روز در آن استفاده می گردد.
غیور افزود: با وجود آمدن نیروهای تحصیلکرده جوان و ماشین آلات صنعتی، طرح ایده های جدید و ارتباط با کشورهای دیگر، بخش معدن در خراسان رضوی و ایران در حال گذر از حالت سنتی به نیمه سنتی و صنعتی است.
وی بیان کرد: دانش فنی در معادن خراسان رضوی پیشرفت قابل توجهی داشته و همچتان رو به توسعه است با این حال هنوز معادنی در استان هستند که به لحاظ دانش فنی پایین با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.
وی اظهار کرد: مهندس و کارگر فنی بخش معدن، افراد دو بخش دانش فنی معادن را تشکیل می دهند که دائما نیازمند به روز شدن اطلاعات و دانسته های خود هستند.
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: به همین منظور این انجمن از اواخر آبان ماه امسال با همکاری مرکز آموزشهای فنی و حرفه ای خراسان رضوی برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقای مهارت و دانش فنی معدن کاران را در دستور کار قرار داده است.
غیور اضافه کرد: آگاهی معدن کاران از دانش روز معدن باعث افزایش فرآوری مواد معدنی ، کاهش ریسک کار در معدن، استفاده بهتر از ماشین آلات داخل معدن می شود.
وی بیان کرد: از سوی دیگر شماری از فعالان بخش معدن در استان خیلی با قوانین معدنی آشنا نیستند که تشکلهای معدنی مانند این انجمن باید به آشنایی آنان از قوانین کمک کند.
وی اظهار کرد: تمام ریزکاری های تولید معدنی در قوانین دیده شده است و زمانی که آشنایی با قوانین معدنی وجود داشته باشد خیلی از مشکلات معدن کاران حل می شود.
وی بیان کرد: براساس قانون جدید معادن، یکی از شرایط ثبت معدن به نام افراد، داشتن دانش فنی لازم برای انجام عملیات معدنی لحاظ شده که اقدام بسیار مطلوبی برای بهره وری معادن است.
وی گفت: ارتقای روشهای مورد استفاده برای اکتشاف، رسیدن به مرحله گمانه زنی در اکتشاف و پیش رفتن معدن کار به سمتی که اکتشاف را بهتر و واقعی تر انجام دهد نشان از ارتقای دانش فنی در سطح معادن خراسان رضوی است.
وی افزود: هر چه اکتشاف معدن واقعی تر باشد ریسک در مرحله بهره برداری از آن کمتر می شود و عملیات علمی تر خواهد بود.
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: اکنون با وجود مسئولان فنی که نقش تعیین کننده ای دارند و روز به روز بر ارتقای جایگاهشان افزوده می شود، باعث تحول در بخش معدن و خروج کار در آنها از حالت سنتی شده است با این حال بدون وجود بازار برای فروش این سطح از دانش فنی نیز به حال معدن کار تاثیری نخواهد داشت.
غیور افزود: تشکیل دفاتر فنی و مهندسی معدنی نیز در چند سال اخیر باعث شده که مرحله ثبت تا بهره برداری از معدن به صورت کاملا مدرنیته و تخصصی انجام گیرد.

* رشد مطالعات ژئوفیزیک در خراسان رضوی
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: ژئوفیزیک یکی از روشهای اکتشافی است که خصوصا در کانی های فلزی کاربرد دارد و دو سال قبل برای اولین بار از این روش به صورت هوایی در منطقه خواف توسط دولت انجام شد.
غیور افزود: هر چه روشهای اکتشافی بهتر و پیشرفته تری در مورد معدن به کار گرفته شود، ریسک کار در معدن کمتر و بهره وری آن بالاتر و واقعی تر می شود و ارزش افزوده ای بیشتری دارد.
وی بیان کرد: مطالعات ژئوفیزیک در خراسان رضوی با استقبال معدن کاران مواجه شده است و استفاده از آن توسط معدن کاران بخش خصوصی استان رو به گسترش است.
وی اظهار کرد: مطالعات ژئوفیزیک پایه ای برای اکتشافات تکمیلی بعدی می شود و این مساله باعث افزایش گمانه زنی ها و حفاری های بیشتر در حوزه معادن خراسان رضوی شده است.

* خطرپذیری بالای اکتشاف
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: در خیلی از نقاط دنیا اکتشاف اولیه در محدوده معدنی توسط دولت انجام می گیرد و بخش خصوصی به دلیل خطرپذیری بالا وارد مرحله اکتشاف اولیه نمی شود.
حسین زاده افزود: براساس استاندارد جهانی از 100 محدوده معدنی که توسط فرد شروع به اکتشاف می شود، تنها سه محدود به مرحله بهره برداری می رسد لذا خطر در آن خیلی بالاست اما در خراسان رضوی اکتشافات اولیه بعضا توسط بخش خصوصی انجام می گیرد لذا باید دولت وارد عمل شود.
وی بیان کرد: اکنون حفاری ها در عمق زیاد در کشور بسیار کم است زیرا هزینه های بالایی دارد، در حالی که در دنیا براحتی حفاری در بیش از 500 متر از عمق انجام می شود.
وی اظهار کرد: خوشبختانه روش اکتشافی ژئوفیزیک فراگیر شده است و ریسک در اکتشاف را کاهش داده است اما انتظار می رود دولت در اکتشاف اولیه حوزه معدن وارد عمل شود یا حداقل تسهیلات بلاعوض به معدن کار در این حوزه اختصاص دهد.

* قوانین مطلوب است اما اجرا نمی شوند
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: قوانین فعلی در بخش معادن مطلوب است اما مشکل در عدم اجرای آن می باشد که تبعاتش دامن گیر معدن کاران شده است.
حسین زاده افزود: قانون معادن که پیشتر نسبت به بخش خصوصی بسیار ظالمانه وضع شده بود، پس از انقلاب اسلامی در دو نوبت در سالهای 77 و 90 بازنگری شد که در بازنگری آخر مفاد آن نسبت به دوره های قبل تغییرات زیادی یافت و انصافا منافع بخش خصوصی در آن مورد توجه قرار گرفت.
وی بیان کرد: به عنوان مثال در قوانین جدید معدن دوره پروانه های بهره برداری تا 25 سال تعیین شد، بسیاری از معادن در کشور کوچک تشخیص داده شدند که بخش خصوصی بتواند در انها فعالیت بیشتری نماید و فقط دولت بتواند در معادن بزرگ سرمایه گذاری کند.
وی افزود: در این بازنگری جدید، مواد قانونی زیادی گنجانده شد که باعث ارتقای دانش فنی و ورود بخش تخصصی به حوزه معدن گشت و به معدن کار شرایط کاری بهتری داده و موانع برای انجام فعالیت وی برداشته شد.
وی اظهار کرد: به رغم اینکه قوانین معدنی جدید بسیار به نفع بخش خصوصی وضع شده است اما مشکلات معدن کاران همچنان به قوت خود باقیست و طی بررسی های انجام گرفته مشخص شد که 50 درصد از قوانین در حوزه معدن اجرا نمی شوند.
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: به عنوان مثال دریافت مجوز برای بهره برداری از معدن توسط سرمایه گذار بسیار طولانی است در حالی که دلیلی ندارد یک معدن کار زمان زیادی از وقت و انرژی خود را صرف رفع مشکل اخذ مجوز کند.
وی افزود: یا اینکه وقتی معدنی تحت تعرض افراد دیگری قرار می گیرد و از ادامه روند کار معدنی فردی جلوگیری می شود که مجوز دولتی برای انجام فعالیت خود دارد؛ براساس قانون معدن کار می تواند با درخواست از نیروی انتظامی جلوی معارضین را بگیرد، ولی متاسفانه این قانون آن طور که باید اجرا نمی شود.
حسین زاده گفت: در قوانین معادن به رغم نقاط قوت بسیار آن، هنوز ابهاماتی در برخی مفاد به چشم می خورد، یا بعضا یک قانون با قوانین دیگر تعارض دارد
وی اظهار کرد: در مجموع قوانین خوبی برای بخش معدن وضع شده اما باید در اجرای این قوانین جدیت بیشتری به خرج داد تا دغدغه های معدن کاران کمتر شود.

* قوانین حامی سرمایه گذار خارجی نیست
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: قوانین موجود حمایت کننده سرمایه گذار خارجی در بخش معدن نیست لذا تاکنون سرمایه گذاری خارجی در حوزه معدن استان ورود پیدا نکرده است.
حسین زاده افزود: سرمایه گذاری خارجی در ابتدا نیاز به شفافیت در اطلاعات مربوط به معادن دارد اما آمار بخش معدن شفاف نیست و هیچ آدم عاقلی با اگاهی از ابهام در اطلاعات و قوانین سرمایه گذاری نمی کند.
وی بیان کرد: یک سرمایه گذار خارجی اهداف عالی دارد و می خواهد تمام بازارهای منطقه را داشته باشد لذا روابط سیاسی کشور ما با کشورهای دیگر نیز بسیار حایز اهمیت است؛ در مجموع با این اوضاع جذب سرمایه گذار خارجی در حوزه معدن بسیار دشوار است.
وی بیان کرد: اغلب سرمایه گذاران خارجی برای پروژه های کوتاه مدت، بدون ریسک و با درآمد بالا وارد خراسان رضوی شدند که سرمایه گذاری آنها در حوزه های گردشگری و خدماتی بوده است اما تاکنون هیچ سرمایه گذار خارجی در امور زیربنایی بزرگ مانند معدن وارد نشده است.
وی تاکید کرد: باید یک عارضه یابی کلی در حوزه معدن انجام گیرد وگرنه سرمایه گذار با وجود بازار بکر، معادن غنی و کارگران ارزان در خراسان رضوی دیگر دلیلی برای خودداری از سرمایه گذاری در این بخش ندارد.

* نیاز به تقویت تشکلهای بخش خصوصی
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی با تاکید بر تقویت تشکلهای بخش خصوصی در حوزه معدن گفت: تشکلها وظیفه دارند یک همدلی بین معدن کاران ایجاد کنند تا بتوانند مطالبه گری عمومی از سازمان های دولتی داشته باشند و به رفع مشکلات اجرایی بخش معدن کمک کنند.
غیور افزود: اکنون در رکود اقتصادی وضعیت معادن خوب نیست زیرا بازار خوبی برای فروش محصولات معدنی و صنعتی وجود ندارد لذا از سازمان های دولتی درخواست داریم به معدن کاران کمک کنند و به وی در گذران این دوره سخت یاری رسانند.
وی بیان کرد: متاسفانه دیدگاه عموم جامعه نسبت به معدن کار خوب نیست در حالی که در کشورهای دیگر معدن کار بسیار مورد توجه بوده و همگان به دنبال رفع مشکلات وی برمی آیند اما در ایران معدن را گنج پنداشته اما رنج معدن کار را برای رسیدن به این گنج نمی بینند.
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی نیز گفت: یکی از مهمترین مشکلات حوزه اقتصاد در کشور عدم روحیه مشارکت جمعی برای حل مشکلات است.
حسین زاده افزود: معادن مسائل خیلی زیادی دارد و اگر قوانین آن درست تبیین و اطلاعات آن به درستی به معدن کاران منتقل شود، خیلی از مشکلات معدنی از طریق گردهمایی و مشاوره با همدیگر حل شمی شود.
وی بیان کرد: انجمن مواد معدنی متعلق به همه معدن کاران است و انتظار می رود در این انجمن حضور یافته تا با همدلی راهگشای مشکلات در بخش فروش، فرآوری، دانش فنی در بخش معدن باشیم.

* 793 معدن دارای پروانه بهره برداری/ 120 معدن غیرفعال
معاون معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: اکنون 793 فقره معدن دارای پروانه بهره برداری با دو میلیون 809 هزار تن ذخیره در زمینه کانیهای غیرفلزی، کانی فلزی و مصالح ساختمانی شامل طلا، کرومیت، منگنز، خاکهای صنعتی، سنگهای لاشه، کائولن، سنگ آهن، پوزولان، مس، زغالسنگ، باریت، سنگهای تزیینی و سنگهای نیمه قیمتی در استان وجود دارد.
رضا شجاعی افزود: از ابتدای امسال تاکنون نیز هشت پروانه بهره برداری از معدن با مساحت 124 کیلومتر مربع با میزان سرمایه گذاری 189 میلیارد ریال، ذخیره 37 میلیون تن و اشتغال 267 نفر در خراسان رضوی صادر شد.
وی تعداد گواهی کشف معدن صادره در سال جاری را هشت مورد با مساحت 61 کیلومتر مربع و سرمایه گذاری چهار میلیارد و 472 میلیون ریال و تعداد پروانه اکتشافی صادره را 10 مورد با 11.3 کیلومتر مربع مساحت و چهار میلیارد ریال سرمایه گذاری برشمرد.
وی اظهار کرد: با توجه به رکود اقتصادی و مشکلات عمده کشور که بخش معدن استان را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ 120 معدن به دلایل مختلف در خراسان رضوی غیرفعال هستند.
وی گفت: دلایل غیرفعال بودن معادن مزبور داشتن معارض، مشکل با دستگاه های اجرایی یا تعطیلی موقت به دلیل مشکلات اقتصادی معدن کار می باشد.
معاون سازمان صنعت خراسان رضوی گفت: مشکلات فعلی بخش معدن در استان در خصوص قوانین، نداشتن نقدینگی، بازار فروش، صادرات، سرمایه گذاری، فرهنگ عمومی و ... نشات گرفته از مشکلات عمومی در کل اقتصاد کشور است.
شجاعی افزود: با وجود این سازمان صنعت در سال جاری برای تسهیل امور معادن اقدامات انجام داده که مهمترین آن برخی دریافت تفویض برخی اختیارات در حوزه معادن است که به نوعی حمایت از بخش خصوصی در این حوزه محسوب می شود.
وی بیان کرد: تفویض اختیار از وزارتخانه و از شورای عالی معادن در خصوص صدور پروانه های بهره برداری معادن بزرگ، اصلاح تغییر کمیت و کیفیت ماده معدنی مندرج در پروانه بهره برداری، تخصیص بدهی حقوق دولتی، حذف یا آزاد اعلام نمودن تمام محدوده های معدنی، تمدید پروانه های اکتشاف و ... برخی از اقدامات این سازمان می باشد.
وی اظهار کرد: همچنین امسال با پیگیری های مجدانه، نمایندگی خانه معدن برای رسیدگی بهتر به مشکلات معدن کاران در خراسات رضوی راه اندازی شد تا بخش خصوصی در تصمیمات حوزه معدن مشارکت داشته باشند.
وی آزادسازی کامل منطقه سنگان و چند پهنه معدنی دیگر در خراسان رضوی؛ کمک به افزایش قابل توجه فروش برخی مواد معدنی از جمله زغال سنگ، تکمیل زنجیره تولید با ایجاد واحدهای تولیدی و فرآوری در زمینه سنگ آهن، طلا، مس، سرب، روی را از دیگر اقدامات این سازمان در حوزه معدن برشمرد.
7489/6012/1858**خبرنگار: میترا عبدالهی** منتشرکننده: حسین کریم زاده







در میزگرد ایرنا بررسی شد
ضرورت توسعه نخستین حلقه تولید کالا در استان خراسان رضوی

مشهد – ایرنا – محصول نهایی بخش معدن به عنوان مواد اولیه و نخستین حلقه تولید صنعتی محسوب می شود و در همین راستا در توسعه، تولید و اشتغال ، نقش مهمی ایفا می کند و باید مورد توجه قرار گیرد.
قدمت بهره برداری از معادن ایران به 70 سال قبل بازمی گردد ولی هنوز معدن کاران نتوانسته اند خود را با تحولات علمی و فنی دنیا مطابقت دهند و این بخش هنوز نتوانسته از جایگاه درآمدی قابل اتکایی در کشور برخوردار شود..
ایران به دلایل گوناگون بویژه فقدان سرمایه گذاری مناسب و نداشتن فناوری روز، در حلقه های زنجیره ارزش معدن در جایگاه واقعی خود در میان کشورهای مشابه دارای ذخایر معدنی قرارندارد و سهم معدن در تولید ناخالص داخلی ایران بسیار ناچیز و کمتر از یک درصد است.
پس از سقوط قیمت نفت، معادن به عنوان دومین منابع خدادادی قابل اتکا در کشور مورد توجه قرار گرفته اند و تلاش مسئولان معطوف به تقویت این بخش دن و رفع مشکلات معدن کاران در سالهای اخیر شده اما تا رسیدن به نتیجه مطلوب و فرهنگ سازی در این حوزه زمان بسیار است.
خراسان رضوی نیز به عنوان یکی از قطب های معدنی کشور و برخورداری از ذخایر معدنی قابل توجه بویژه در حوزه سنگ آهن، با مشکلات و چالش های متعددی در این حوزه مواجه شده که به رغم تلاش مسئولان و دستاندرکاران هنوز برخی مشکلات بر قوت خود باقیست.
این مشکلات و راهکارهای رفع آنها در میزگرد ایرنا با حضور فعالان بخش خصوصی و دولتی مورد بررسی قرار گرفت.

* ظرفیتهای معدنی خراسان رضوی
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: ایران به لحاظ برخورداری از انواع مواد معدنی جزو کشورهای برتر جهان محسوب می شود و از 68 نوع ماده معدنی کشور 46 نوع ماده در این استان وجود دارد.
حسین حسین زاده افزود: خراسان رضوی به لحاظ ظرفیتهای معدنی یکی از بزرگترین استان های ایران و یکی از معدن خیزترین مناطق کشور به شمار می رود.
وی بیان کرد: این استان با ذخیره معدنی 600 میلیون تن سنگ آهن دومین ذخایر این نوع ماده معدنی را در کشور دارد و معدن پنج میلیون تنی گوگرد سرخس نیز در این استان دومین معدن بزرگ گوگرد در ایران به شمار می رود.
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: اینکه گفته می شود از 68 نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور 46 نوع در استان وجود دارد به معنای نتیجه بخش شدن اکتشافات، قابلیت استخراج این مواد معدنی و داشتن توجیه اقتصادی برای همه آنها نیست.
حسین زاده افزود: از 46 نوع ماده معدنی شناخته شده در خراسان رضوی موادی از کرومیت، سنگ آهن، سرب، روی، مس، طلا، سیلیس و مصالح ساختمانی دارای مزیت اقتصادی و رقابتی هستند اما در مقابل میزان برخی مواد معدنی در حدی نیست که قابلیت سرمایه گذاری داشته باشند.
وی بیان کرد: تا زمانی که یک ماده معدنی به حدی نرسد که بتوان از آن بهره برداری و به بازار عرضه کرد، نمی توان گفت این ماده معدنی دارای ارزش اقتصادی است.
وی با باین اینکه ظرفیت بالای معدنی در خراسان رضوی می طلبد که مسئولان نگاه ویژه ای به بخش معدن این استان داشته باشند، اظهار کرد: در چند سال اخیر مسئولان در سطح ملی و استانی به اهمیت معادن و سرمایه گذاری برای بهره برداری مطلوب از آنها پی برده اند.
وی افزود: از زمانی که قیمت نفت سقوط کرد و اقتصاد متکی بر درآمدهای نفتی ایران اندکی متزلزل شد، اهمیت معدن و سرمایه گذاری در آن به عنوان یکی از مهمترین منابع خدادادی کشور در نظر مسئولان افزایش قابل توجهی یافت.
این فعال معدنی بیان کرد: معدن برخلاف سایر بخشهای اقتصادی نیاز به مواد اولیه برای تولید ندارد، معدن را نمی توان تحریم کرد و ارزآوری آن هیچ گاه دچار مشکل نمی شود و می تواند یک سرمایه قابل اتکا و مطمئن برای سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال و درآمدزایی باشد.

* مزیت بزرگ معدن؛ امنیت و توسعه
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی نیز در این میزگرد گفت: این استان دارای معادنی مطرح در سطح جهان است به طوری که سنگ آهن و سنگ های تزئینی از جمله فیزوزه دو ماده معدنی مهم این استان است .
مهدی غیور افزود: معادن دارای مواد تضمین شده ای برای سرمایه گذاری اقتصادی هستند و در مقایسه با بخش کشاورزی، صنعت و ساختمان سازی کمترتحت تاثیر شرایط حاشیه ای قرار می گیرند لذا می توانند منبع درآمدی قابل اتکا باشد و خیلی از کمبودها را جبران کنند.
وی بیان کرد: معادن در حاشیه شهرها و نقاط دوردست قرار گرفته اند لذا سرمایه گذاری برای فعالیت آنها می تواند موجب اشتغالزایی، تامین امنیت و توسعه مناطق دورافتاده شود و این مزیتی است که سایر بخشهای اقتصادی فاقد آن هستند.

* معدن، تنها بخشی از زنجیره تولید است
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی هم گفت: معدن ماده اولیه صنعت را تامین می کند و پس از چند مرحله فرآوری در کارخانه ها به یک کالای صنعتی تبدیل می شود، مانند سنگ آهن که پس از سه مرحله فرآوری یعنی استخراج و تبدیل آن به کنسانتره و سپس گندوله ، به صورت ماده قابل تبدیل به فولاد درمی آید.
حسین زاده اظهار کرد: وظیفه معدن کار استخراج ماده معدنی و فقط انجام یک مرحله فرآوری روی آن است، سپس باید سرمایه گذاران دیگری وارد عمل شوند و از این ماده معدنی برای تولید صنعتی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر بهره گیرد.
وی افزود: پیشتر که زنجیره تولید در مواد معدنی استان از جمله سنگ آهن کامل نبود، معدن کاران پس از استخراج مواد معدنی چاره ای جز فروش آن به صورت خام نداشتند.
حسین زاده گفت: خوشبختانه اکنون خراسان رضوی در بخش سنگ آهن موفق به تکمیل زنجیره تولید شده و واحدهای کنسانتره و گندوله سازی بزرگ و متعددی در منطقه سنگان خواف راه اندازی شده اند تا ماده مورد نیاز برای تولید فولاد را تامین کنند.
وی افزود: در زمانی که فرآوری مواد معدنی در قالب راه اندازی کارخانه های مختلف گسترش یابد، اشتغال به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
وی اظهار کرد: در شرایط رکود اقتصادی فعلی تعطیلی واحدهای صنعتی به مراتب بیشتر از تعطیلی معادن است زیرا دلیل اصلی تعطیلی معادن به طور مستقیم به تعطیلی واحدهای تولیدی مربوط می شود.
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: معدن بخشی از زنجیره تولید است به همین دلیل 80 درصد مشکلات معادن مشابه مشکلات صنایع است زیرا معدن، خوراک صنایع معدنی را تامین می کند و وقتی چرخ صنعت خوب نچرخد، معدن نیز از کار می افتد.
حسین زاده افزود: در شرایط رکود صنعت ساختمان که گریبان کشور و خراسان رضوی را گرفته است، بسیاری از معادن مربوط به مواد مورد نیاز مصالح ساختمانی از جمله گچ، شن و ماسه، سنگ آهن دچار مشکل شده اند زیرا شرایط بخش صنعت تاثیر مستقیم بر بخش معدن دارد.

* خام فروشی اتهام ناوارد به معدنکار
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: خام فروشی، واژه ای است که در سالهای اخیر در کشور باب شده وبرخی با به کار بردن آن، معدن کار را هدف تیر حملات خود قرار داده اند.
غیور افزود: بحث خام فروشی ابتدا از سنگ آهن آغاز شد، در سال 92 مقدار زیادی سنگ آهن به صورت دانه بندی از منطقه سنگان خواف به خارج از کشور صادر شد و از آن جا که قیمت جهانی سنگ آهن رشد غیرعادی داشت، صادرات سنگ اهن افزایش یافت اما اکنون کاملا اوضاع تغییر کرده و صادرات سنگ آهن سود گذشته را ندارد.
وی اظهار کرد: هر جا صحبت از خام فروشی می شود، همه گمان می کنند که مقصر بروز این مساله معدن کار است در صورتی که طبق قانون معادن، ماده خام یک تعریف خاص دارد و به ماده معدنی که در داخل کوه بوده و هنوز استخراج نشده است، اطلاق می شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه کسانی که تخصص در حوزه معدن ندارند در مورد خام فروشی اظهار نظر می کنند، ادامه داد: کار معدن خیلی گسترده و هزینه بر است و می طلبد که گروه های سرمایه دار و نهادهای دیگری برای فرآوری مواد معدنی وارد عمل شوند و معدن را به سمت ایجاد ارزش افزوده سوق دهند.
وی افزود: خام فروشی مواد معدنی در جامعه به درستی تبیین نشده است و طرح این مساله و متهم کردن معدن کار باعث دلسردی وی از انجام کار می شود.
غیور گفت: معدن کار چاره ای جز فروش ماده معدنی استخراجی خود ندارد و پس از انجام یک مرحله فرآوری روی ماده خامی که از دل کوه استخراج می کند، آن را به فروش می رساند.
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه زنجیره تولید باید کامل شود، افزود: همگان کامل نبودن زنجیره تولید را بر گردن معدن کار می اندازند، در صورتی که با ایجاد واحدهای فرآوری مواد معدنی می توان زنجیره تولید را کامل و ایجاد اشتغال و درآمد کرد.

* تکمیل زنجیره تولید در برخی مواد معدنی خراسان رضوی
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: اکنون خام فروشی در بسیاری از مواد معدنی استان تعطیل شده و با ایجاد واحدهای فرآوری، زنجیره تولید صنایع معدنی در موادی از جمله سنگ آهن، مس، روی ، سرب کامل شده است.
حسین زاده افزود: با این حال هنوز برخی مواد معدنی در خراسان رضوی وجود دارند که پس از استخراج بدون فرآوری لازم صادر می شوند.
وی بیان کرد: معدن کار تا یک مرحله از کار را انجام می دهد اما بعد از آن ممکن است توانایی سرمایه گذاری برای فرآوری مواد معدنی را نداشته باشد، لذا سرمایه گذاران دیگر باید برای فرآوری معدن سرمایه گذاری کنند.
وی اظهار کرد: در زمانی که اوضاع اقتصادی بهتر و ریسک سرمایه گذاری کاهش یافت و مردم تشنه حرکت به سمت تولید شدند، آن موقع معدن هم برای سرمایه گذاران جذابیت خود را پیدا می کند زیرا دارای ارزش افزوده بالایی است؛ اما اکنون شرایط برای سرمایه گذاری در معدن مهیا نیست.
حسین زاده گفت: بخش معدن سرمایه گذاری بسیار بالایی را می طلبد که در این زمینه کمک بانکها و مشارکت آنها بسیار حایز اهمیت است لذا نباید معدن کار را متهم به خام فروشی کرد، زیرا وی چاره ای به جز فروش برای برگشت سرمایه خود ندارد.
وی افزود: در دنیا بزرگترین شرکتهای سرمایه گذاری بین المللی هم، ماده معدنی را هم به صورت خام و هم به صورت فرآوری شده می فروشند لذا خام فروشی خیلی بد هم نیست.

* استخدام افراد غیربومی فاقد صرفه اقتصادی
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: به خدمت گرفتن افراد غیربومی و آوردن کارگر از شهرها و مناطق دیگر برای صاحبان معدن صرفه اقتصادی ندارد، لذا سرمایه گذار تلاش می کند افراد ساکن در روستای نزدیک معدن را به خدمت بگیرد.
حسین زاده ادعای افراد مبنی بر عدم اشتغال روستاییان در معادن نزدیک آنها را بی اساس دانست و گفت: این ادعا درست نیست زیرا برای معدن کار استخدام افراد بومی بسیار به صرفه تر از استخدام غیربومیان است، لذا درصد کمی از افراد مشغول به کار در معادن از شهرستان های دیگر به خدمت گرفته شده اند.
وی افزود: تنها بخش فنی و تخصصی کار در معدن نیاز به افراد متخصص در این حوزه دارد که سرمایه گذار ناگزیر به خدمت گرفتن آنان از شهرهای دیگر است.
وی بیان کرد: زمانی اشتغال در سنگان شهرستان خواف خراسان رضوی که عسلویه معدنی کشور (سنگ آهن) به شمار می رود، بسیار رونق گرفت و عمده نیروهای انسانی مشغول به کار در آن از روستاییان اطراف بودند و نیروهای متخصص از سایر نقاط به سنگان منتقل شدند.

* محدودیت ظرفیت اشتغال در معادن
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی هم گفت: برای سرمایه گذار به صرفه است که نیروی بومی منطقه را در معدن به کار گمارد ولی ظرفیت هر معدن محدود است و نمی تواند شمار زیادی از افراد را جذب کند.
غیور افزود: معدن یک کار تخصصی است و نمی توان هر فرد آموزش ندیده و فاقد مهارت یا تخصص را در آن مشغول به کار کرد، با وجود این در خیلی از معادن خراسان رضوی نیروهای بومی آن منطقه اشتغال دارند.
وی بیان کرد: ظرفیت اشتغال در معادن محدود و بخش عمده ای از کار آن به تخصص و فناوری روز وابسته است به طوری که رده های مختلف از افراد شامل مهندس، کارگر فنی و کارگر ساده در معدن مشغول به کار می شوند.
وی اظهار کرد: متاسفانه روستاییان ساکن در اطراف معدن فکر می کنند که در حوزه معدن متخصص هستند و قادرند همه کارها را انجام دهند؛ لذا تعامل سرمایه گذار با آنان قدری مشکل است.
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: خود معدن ظرفیت اشتغال بالایی ندارد زیرا بخش عمده عملیات معدنی با دستگاه ها و ماشین آلات انجام می شود اما با ایجاد واحدهای فرآوری و کارخانه ها می توان ارزآوری بیشتر ایجاد کرد و اشتغالزایی در این حوزه را گسترش داد.

* نیمی از کارگران فنی معادن فاقد گواهینامه
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: بیش از نیمی از کارگران فنی در معادن استان فاقد گواهینامه مربوطه برای انجام کار خود هستند لذا نمی توان انتظار راندمان یا بهره وری بالا در معادن داشت.
حسین زاده افزود: صاحب معدن در استان ما با مشکلات متعددی نظیر فروش، بوروکراسی اداری، مسائل کارگری و مالی موجه است در مواجهه با سازمان های مربوطه برای اخذ مجوز مواجه است که دیگر ذهنش به ارتقای دانش فنی در معدن خود نمی رسد.
وی بیان کرد: استفاده از روشهای پیشرفته و کارگران زبده و آموزش دیده دو بخش مهم در دانش فنی معدن هستند و زمانی می توان به ارتقای دانش فنی برای کاهش هزینه ها در معادن فکر کرد که روند تولید به نحو مطلوب انجام گیرد.
وی اظهار کرد: قانون معادن در شرایط کنونی نسبتا خوب است و در آن نقش مهندسین در بهره برداری پررنگ تر شده و صلاحیت فنی و مالی افراد برای واگذاری معادن به آنها مورد سنجش قرار می گیرد.
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: دوره های آموزشی که این انجمن قرار است برای کارگران بخش معدن برگزار کند، هزینه ای برای سرمایه گذار ندارد زیرا آموزش کارگران باعث کاهش خطرات و هزینه ها و افزایش بهره وری می شود.

* خروج آرام معدنکاری از حالت سنتی
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: بخش معدن مجموعه ای از دانش های مختلف و یک دانشگاه با رشته های متعدد است و حتی از جدیدترین علوم روز در آن استفاده می گردد.
غیور افزود: با وجود آمدن نیروهای تحصیلکرده جوان و ماشین آلات صنعتی، طرح ایده های جدید و ارتباط با کشورهای دیگر، بخش معدن در خراسان رضوی و ایران در حال گذر از حالت سنتی به نیمه سنتی و صنعتی است.
وی بیان کرد: دانش فنی در معادن خراسان رضوی پیشرفت قابل توجهی داشته و همچتان رو به توسعه است با این حال هنوز معادنی در استان هستند که به لحاظ دانش فنی پایین با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.
وی اظهار کرد: مهندس و کارگر فنی بخش معدن، افراد دو بخش دانش فنی معادن را تشکیل می دهند که دائما نیازمند به روز شدن اطلاعات و دانسته های خود هستند.
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: به همین منظور این انجمن از اواخر آبان ماه امسال با همکاری مرکز آموزشهای فنی و حرفه ای خراسان رضوی برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقای مهارت و دانش فنی معدن کاران را در دستور کار قرار داده است.
غیور اضافه کرد: آگاهی معدن کاران از دانش روز معدن باعث افزایش فرآوری مواد معدنی ، کاهش ریسک کار در معدن، استفاده بهتر از ماشین آلات داخل معدن می شود.
وی بیان کرد: از سوی دیگر شماری از فعالان بخش معدن در استان خیلی با قوانین معدنی آشنا نیستند که تشکلهای معدنی مانند این انجمن باید به آشنایی آنان از قوانین کمک کند.
وی اظهار کرد: تمام ریزکاری های تولید معدنی در قوانین دیده شده است و زمانی که آشنایی با قوانین معدنی وجود داشته باشد خیلی از مشکلات معدن کاران حل می شود.
وی بیان کرد: براساس قانون جدید معادن، یکی از شرایط ثبت معدن به نام افراد، داشتن دانش فنی لازم برای انجام عملیات معدنی لحاظ شده که اقدام بسیار مطلوبی برای بهره وری معادن است.
وی گفت: ارتقای روشهای مورد استفاده برای اکتشاف، رسیدن به مرحله گمانه زنی در اکتشاف و پیش رفتن معدن کار به سمتی که اکتشاف را بهتر و واقعی تر انجام دهد نشان از ارتقای دانش فنی در سطح معادن خراسان رضوی است.
وی افزود: هر چه اکتشاف معدن واقعی تر باشد ریسک در مرحله بهره برداری از آن کمتر می شود و عملیات علمی تر خواهد بود.
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: اکنون با وجود مسئولان فنی که نقش تعیین کننده ای دارند و روز به روز بر ارتقای جایگاهشان افزوده می شود، باعث تحول در بخش معدن و خروج کار در آنها از حالت سنتی شده است با این حال بدون وجود بازار برای فروش این سطح از دانش فنی نیز به حال معدن کار تاثیری نخواهد داشت.
غیور افزود: تشکیل دفاتر فنی و مهندسی معدنی نیز در چند سال اخیر باعث شده که مرحله ثبت تا بهره برداری از معدن به صورت کاملا مدرنیته و تخصصی انجام گیرد.

* رشد مطالعات ژئوفیزیک در خراسان رضوی
دبیر انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: ژئوفیزیک یکی از روشهای اکتشافی است که خصوصا در کانی های فلزی کاربرد دارد و دو سال قبل برای اولین بار از این روش به صورت هوایی در منطقه خواف توسط دولت انجام شد.
غیور افزود: هر چه روشهای اکتشافی بهتر و پیشرفته تری در مورد معدن به کار گرفته شود، ریسک کار در معدن کمتر و بهره وری آن بالاتر و واقعی تر می شود و ارزش افزوده ای بیشتری دارد.
وی بیان کرد: مطالعات ژئوفیزیک در خراسان رضوی با استقبال معدن کاران مواجه شده است و استفاده از آن توسط معدن کاران بخش خصوصی استان رو به گسترش است.
وی اظهار کرد: مطالعات ژئوفیزیک پایه ای برای اکتشافات تکمیلی بعدی می شود و این مساله باعث افزایش گمانه زنی ها و حفاری های بیشتر در حوزه معادن خراسان رضوی شده است.

* خطرپذیری بالای اکتشاف
رئیس انجمن مو
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا