اوراق سلف سنگ آهن و پی.وی.سی در بورس کالا تسویه شد

اوراق سلف سنگ آهن و پی.وی.سی در بورس کالا تسویه شد

تهران- ایرنا- اوراق سلف سنگ آهن دانه بندی که پارسال با هدف تامین مالی شرکت چادرملو در بورس کالا منتشر شده بود، با سود 28 درصدی سرمایه گذاران) تسویه شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عرضه اولیه اوراق سلف سنگ آهن دانه بندی چادرملو که به میزان یک میلیون تن با خلوص 59 تا 60 درصد و با ارزش 806 میلیارد ریال پارسال در همان ثانیه اول با استقبال سرمایه گذاران معامله شده بود، دیروز به موعد سررسید رسید.
این اوراق که سود آن 25 تا 28 درصد برای سرمایه گذاران در زمان تسویه در نظر گرفته شده بود با توجه به اینکه قیمت سنگ آهن در روز سررسید (هجدهم آبان) بیش از 28 درصد بالاتر از قیمت در روز عرضه اولیه بود، با سود 28 درصدی تسویه شد تا خریداران اوراق سلف سنگ آهن از سرمایه گذاری خود در این اوراق کالایی رضایت کامل را داشته باشند.
به گفته کارشناسان، تسویه اوراق سلف سنگ آهن با سود 28 درصدی در شرایطی کنونی اقتصادی و سود بانکی، از مزیت های اوراق بر پایه کالا بوده است که سود آن براساس بهای کالا در زمان سررسید تعیین می شود. معاملات ثانویه این اوراق نیز در یک سال گذشته در جریان بود و سرمایه گذاران زیادی در آن به معاملات اوراق سنگ آهن می پرداختند.

**تسویه مرحله نخست اوراق سلف پی.وی.سی
در معاملات امروز، مرحله نخست اوراق سلف موازی پی.وی.سی پتروشیمی آبادان با سود 24 درصد تسویه شد.
نهم آبان ماه اوراق سلف پی.وی.سی پتروشیمی آبادان با حجم 9500 تن و ارزش 250 میلیارد ریال تسویه شد. در عرضه اولیه اوراق سلف پی.وی.سی پتروشیمی آبادان سود سرمایه گذاران 24 تا 27.5 درصد در نظر گرفته شده بود.
موعد سررسید مرحله دوم اوراق سلف پی وی سی پتروشیمی آبادان بیست و سوم آبان ماه است.

**معامله 10 هزار تن گندم خوراکی در بورس کالا
تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران امروز، معامله 10 هزار تن گندم خوراکی استان های آذربایجان غربی و کردستان را تجربه کرد.
همچنین سه هزار و 598 تن ذرت دانه ای هشت انبار استان کرمانشاه نیز به ارزش بیش از 30 میلیارد ریال در تالار محصولات کشاورزی داد و ستد شد.
500 تن روغن خام سویا، 80 تن کنجد و 4 هزار و 425 تن جو دامی نیز در تالار محصولات کشاورزی معامله شد.
در معاملات امروز، 2 هزار تن شمش هزار پوندی شرکت ایرالکو، 10 هزار تن شمش بلوم شرکت ذوب آهن اصفهان و 2 کیلوگرم شمش طلای معدن موته در تالار محصولات صنعتی و معدنی به فروش رسید.
تالار صادراتی بورس کالای ایران در این روز شاهد معامله 640 تن عایق رطوبتی و 6 هزار تن قیر بود.
همچنین 24 هزار و 961 تن مواد شیمیایی و 50 تن قیر در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی داد و ستد شد.
مواد پایه معدنی، کشاورزی و پتروشیمی در بورس کالا عرضه می شود، حذف رانت و شفافیت معاملات از مزیت های عرضه محصولات پایه در بورس کالاست.
انتشار اوراق سلف، روشی برای تامین مالی واحدهای تولیدی است که بر اساس آن، خریداران محصول را پیش از تولید خریداری می کنند. خریداران در زمان سر رسید می توانند در صورت تمایل محصول را دریافت کنند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا