کارشناسان بازار سرمایه مطرح کردند:

سیاست داخلی و اقتصاد ملی فراتر از انتخابات آمریکا

سیاست داخلی و اقتصاد ملی فراتر از انتخابات آمریکا

"شناخت ظرفیت های داخلی، کاهش نرخ بهره، تشویق به سرمایه گذاری و افزایش تولید داخلی، عوامل مهم موثر بر بازار سرمایه است و رویداد های سیاسی مانند انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تنها تاثیر کوتاه مدت بر اقتصاد ایران و بازار سرمایه آن خواهد داشت."

 

واکنش بازار سرمایه کشور نسبت به پیروزی هر دو نامزد انتخابات ایالات متحده کاملا موقتی و کوتاه مدت است و طبیعتا شرایط داخلی ایران در بلند مدت اهمیت بیشتری دارد.

سعید اسلامی بیدگلی با بیان اینکه بازار سرمایه ایران با حساسیت انتخابات ایالات متحده را دنبال کرده است گفت: رویکرد رسانه های داخلی ایران و همچنین صحبت های انتخاباتی ترامپ در جریان مناظرات باعث شده بازار سرمایه در کوتاه مدت روی خوشی به پیروزی ترامپ نشان ندهد.  

وی تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه کشور را به کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کرد و گفت: تصمیم گیری های شتابزده و رفتارهای توده ای و هیجانی در بازار سرمایه نتیجه اثرات کوتاه مدت این انتخابات است اما تاثیرات بلند مدت، محصول سیاست گذاری ها، تصمیم ها، سیاست داخلی و برنامه های کلان اقتصاد کشور است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بدیهی است واکنش بازار سرمایه کشور نسبت به پیروزی هر دو نامزد انتخابات ایالات متحده کاملا موقتی و کوتاه مدت است و طبیعتا شرایط داخلی ایران در بلند مدت اهمیت بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه در سیاست کشوری مثل آمریکا نمی توان طی یک شب تغییرات جدی ایجاد کرد بیان داشت: عبور از برجام محصول پیروزی دونالد ترامپ نخواهد بود.

سعید اسلامی بیدگلی تاکید کرد: فضای سیاسی و اقتصادی کشور و در واقع شرایط داخلی و ملی عامل تاثیر گذار بازار سرمایه است اما موضوعاتی همچون  انتخابات ایالات متحده، رفتارهای هیجانی را در بازار سرمایه ایجاد می کند.

وی به سهامداران توصیه کرد به سرمایه گذاری نگاه بلند مدت داشته باشند و  به سیاست های اقتصادی داخل کشور توجه کنند و افزود: متاسفانه فضای بازار سرمایه کشور اساسا کوتاه مدت و هیجانی است و باید از این نگاه پرهیز کرد.

دکتر سید مصطفی صفاری، استاد دانشگاه و مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به تاثیر حضور هر یک از این دو نامزد انتخابات بر صندلی ریاست جمهوری گفت: بلوک شرق عموما طرفدار ترامپ و بلوک غرب طرفدار کلینتون است و برجام عموما با بلوک غرب صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بیشترین تحریم های تاریخی علیه ایران در وزارت خارجه هیلاری کلینتون انجام شد، گفت: برای ما رابطه با اروپا بسیار مهم تر از رابطه با ایالات متحده است و اگر این عضو حزب دموکرات به پیروزی برسد ممکن است در کوتاه مدت تاثیر مثبت بر بازار سرمایه ما ایجاد کند اما اگر مجددا رویکرد قبلی را در دستور کار قرار دهد در دراز مدت به اقتصاد  کشور آسیب خواهد زد. کلینتون بر اساس کارنامه ای که داشته متاسفانه فشارهای مضاعفی به ایران وارد کرده است. اما در صورتی که ترامپ پیروز انتخابات باشد نمی تواند اجماع جهانی جدی علیه ایران ایجاد کند.

این استاد دانشگاه در خصوص ترامپ عنوان کرد: ترامپ قابل پیش بینی نیست چون هیچ سابقه ای ندارد و معلوم نیست چه رویکردی در پیش بگیرد. تعامل این عضو حزب جمهوری با بلوک شرق خیلی زیاد است.

وی تاکید کرد: در نهایت باید گفت بازار سرمایه ما بشتر درگیر سیاست های داخلی و اقتصاد کلان ملی است تا سیاست های خارجی، خوشبختانه درآمد نفت ما برگشته، فضای سنگین تحریم ها از سر ایران برداشته شده و برجام در حال اجرا است.

مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان عنوان کرد: شناخت ظرفیت های داخلی، کاهش نرخ بهره، تشویق به سرمایه گذاری و افزایش تولید داخلی، عوامل مهم موثر بر بازار سرمایه است و رویداد های سیاسی مانند انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تنها تاثیر کوتاه مدت بر اقتصاد ایران و بازار سرمایه آن خواهد داشت.

جعفر قادری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه به انتخابات ایالات متحده اشاره کرد و گفت: ممکن است شعارهای تند ترامپ در کوتاه مدت بر بازارهای سرمایه ما اثر معکوس داشته باشد ولی در میان مدت تفاوتی نمی کند.

وی افزود: به هر حال درست است که جمهوری خواهان معمولا سیاست های خشن و تندی دارند اما در مقابل دموکرات ها هم با برنامه ریزی های هوشمندانه که انجام می دهند همیشه بیشترین مشکل را برای ما ایجاد کرده اند.

به گفته این نماینده پیشین مجلس تحریم ها و مشکلات جدی ایران به سیاست های دموکرات ها باز می گردد و در ارتباطات  بین المللی کشور مشکلات جدی ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه جمهوری خواهان علی رغم سیاست های خشن و ادبیات تندی که دارند نمی توانند یک بندواگن جهانی ایجاد کنند و خودشان به تنهایی بعضی از اقدامات را انجام  می دهند که بعضا به ضررشان نیز تمام می شود و نگاه های جهانی بشتر به سمت ما جذب خواهد شد، ولی دموکرات ها معمولا با برنامه ریزی های دقیق یک اجماع جهانی علیه ما ایجاد می کنند که این به مراتب از آن جنگ افروزی جمهوری خواهان خطرناک تر و مشکل تر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیاست های آمریکا خیلی تاثیری بر بازار سرمایه ندارد، تاکید کرد: آن جیزی که در بازار سرمایه ما می تواند تعیین کننده باشد سیاست های داخلی است و اگر خودمان مشکلات را به درستی شناسایی و حل کنیم بازار سرمایه کشور رشد خواهد کرد و انتخاب رییس جمهور یک کشور مانند ایلات متحده تاثیر چندانی بر اقتصاد ملی ما نخواهد داشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا