لزوم برخورد غیرشعاری با پدیده قاچاق کالا و ارز

رییس اتاق اصناف ایران: طرح مبارزه با قاچاق کالا این پدیده را 35 درصد کم کرد

رییس اتاق اصناف ایران: طرح مبارزه با قاچاق کالا این پدیده را 35 درصد کم کرد

تهران- ایرنا- رییس اتاق اصناف ایران از کاهش 35 درصدی قاچاق در طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و گفت: حجم 16 میلیارد دلاری این پدیده شوم در اقتصاد ایران پذیرفتنی نیست.

«علی فاضلی» امروز (سه شنبه) در پنجمین روز بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در بازدید از غرفه ایرنا افزود: می توانیم ادعا کنیم با توجه به توانی که داریم، بیش از 80 درصد مبارزه با قاچاق در سطح عرضه انجام شده است.
رییس اتاق اصناف ایران گفت: بخش زیادی از اقتصاد کشور به قاچاق آلوده است اما هم افزایی مسئولان برای مبارزه با این موضوع در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» قابل قدردانی است.
وی اضافه کرد: هنوز اختلاف سلیقه در چگونگی برخورد با پدیده قاچاق کالا و ارز بین مسئولان وجود دارد؛ در حالی که این امر نباید شعاری باشد.
به گفته وی، اوج قاچاق در سال های 90، 91 و 92 ضربه بسیار سنگینی به اقتصاد ما وارد کرد اما خوشبختانه آمارها بیانگر کاهش و دستکم سربه سر شدن واردات قاچاق با بخش سازمان یافته کالاهاست.
فاضلی تاکید کرد به طور قطع اقتصاد مقاومتی با این حجم قاچاق کالا نمی تواند جایگاه خود را پیدا کند و گفت: بخش زیادی از قاچاق مربوط به کالاهای مصرفی و کالاهای غیرضروری در بخش پوشاک، کیف و کفش است. در برخی بخش ها مانند تلفن همراه نیز تولید ملی چندانی نداریم و به واردات قائلیم.
وی گفت: طبق دستور رهبر معظم انقلاب، باید مشکل ناامنی ناشی از قاچاق کالا از مبادی ورودی و مرزی را برطرف کنیم.
رییس اتاق اصناف ایران تاکید کرد دولت یازدهم برای مبارزه با قاچاق از همکاری اصناف در سطح عرضه کمک گرفت زیرا هنوز نتوانستیم شبکه های دیگر نظام توزیع همچون شبکه های مجازی و بنگاه های غیرهدفمند و سازمان یافته را سازمان دهی کنیم.

** تصویب قوانین مبارزه با قاچاق ضروری است
رییس اتاق اصناف ایران گفت: به طور قطع مجلس شورای اسلامی باید قوانینی برای زدودن قاچاق تصویب و برای خیلی از کالاها نظام تعرفه ای تعریف کند تا قاچاق توجیه پیدا نکند.
فاضلی افزود: باید بپذیریم 650 هزار بنگاه تولیدی فعال در کشور و حتی بخش خدمات فنی، تعمیر و نگهداری به طور حتم با وجود قاچاق آسیب جدی می بینند زیرا برخی قطعات فرسوده و تاریخ مصرف گذشته وارد بازار می شود.
وی از اتحادیه های صنفی خواست شبکه های قاچاق را شناسایی و براساس قانون به واحدهای بازرسی معرفی کنند و افزود: به نظر می رسد تا یک سال دیگر در بخش مبارزه با قاچاق به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.
قرار بود مبارزه با قاچاق کالا در سطح توزیع با همراهی دیگر نهادهای نظارتی از پانزدهم مهرماه آغاز شود اما به دلیل مخالفت اتاق اصناف درباره اینکه نباید فضای بازار امنیتی شود، کار به اصناف سپرده شد و طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح توزیع رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت.
با شدت گرفتن مقابله با فروش کالاهای قاچاق در بازار در یک ماه و نیم گذشته، اکنون فروشندگان کالاهای قاچاق به فضای مجازی بویژه شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند.
به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی فروشگاه‌های مجازی اطلاعیه‌ای منتشر کرد تا این فعالان به وزارت صنعت مراجعه و نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنند.
بتازگی معاون برنامه‌ریزی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد اکنون نزدیک به 18 هزار سایت، از وزارت صنعت، معدن و تجارت نماد الکترونیکی دریافت کرده‌اند که البته همه فروشگاه نیستند و تقریبا 50 درصد در بخش خدمات فعالیت دارند. بنابراین به طور تقریبی 9 هزار فروشگاه مجازی داریم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا