معاون اقتصادی شهرداری مشهد در گفتگو با سنا مطرح کرد؛

فرهنگ سازی در بازار سرمایه با طرح "بارش باران"

فرهنگ سازی در بازار سرمایه با طرح

معاون اقتصادی شهرداری مشهد و رئیس سازمان سرمایه گذاری مشارکت ها، از ایجاد ابزار تامین مالی نوینی در این شهر خبر داد که از طریق آن افراد با سرمایه های خرد وارد بازار سرمایه می شوند.

 

معاون اقتصادی شهرداری مشهد و رئیس سازمان سرمایه گذاری مشارکت ها، در دیدار از غرفه "سنا" در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، از روش نوین تامین مالی در شهر مشهد مقدس و همچنین چشم انداز بازار سرمایه ایران سخن گفت.

محمدرضا مزجی طی بازدید خود از غرفه پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات گفت: شهرداری مشهد با استفاده از ابزارهای کارساز زمینه ای فراهم کرده است که افراد با سرمایه های خردی که در حال و آینده کسب می کنند، به آسانی به بازار سرمایه ورود کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: اوراق مشارکت یکی از این ابزار است و برای تهیه اوراق مشارکت و سرمایه گذاری در آن نیز نیاز به نقدیگی است. در مشهد مقدس با استفاده از ابزار قرض الحسنه که ابزاری شرعی و کارساز است، تسهیلاتی را به افرادی که قصد خرید اوراق مشارکت دارند، ارایه کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه شهرداری مشهد یکی از معدود ناشرین اوراق مشارکتی است که سود قطعی اوراق را پرداخت می کند، توضیح داد: افرادی که مایلند در اوراق مشارکت سرمایه گذاری کنند، از بانکی که با آن توافق شده است و شهرداری پیش از این در آنجا سپرده گذاری کرده ، قرض الحسنه دریافت می کنند.

مزجی ادامه داد: با این قرض الحسنه که به خرید سهام اوراق مشارکت تعلق می گیرد، افراد می توانند در اوراق مشارکت سرمایه گذاری کنند. با دریافت این اوراق از همان لحظه خرید، سهام به آنها تعلق می گیرد، در حالی که هنوز آنها هیچ پرداختی نداشته اند و از روز نخست تا 5 سال که زمان استهلاک قرض الحسنه است، مشمول سود اوراق مشارکت می شوند.

معاون اقتصادی شهرداری مشهد افزود: دانش آموزان نیز می توانند از طریق پول های توجیبی خود در طرحی که "بارش باران" نام دارد، مشارکت کنند.

وی درخصوص مزیت این طرح برای دانش آموزان گفت: این طرح در کنار سودآوری که برای دانش آموزان دارد، رفتار اقتصادی را نیز به آنها می آموزد، از این رو می توان گفت این طرح افزون بر توجیه اقتصادی، در خصوص فرهنگ سازی نیز بسیار موثر است.

رییس سازمان سرمایه گذاری مشارکت ها گفت: سرمایه گذاری از طریق این قرض الحسنه با نظارت شهرداری مشهد صورت می گیرد و تنها به سرمایه گذاری در اوراق مشارکت منحصر نمی شود، بلکه شامل خرید سهام صندوق زمین و ساختمان نیز می شود.

چشم انداز بازار سرمایه ایران روشن است

 معاون اقتصادی شهرداری مشهد در ادامه گفتگو با خبرنگار "سنا" با روشن خواندن چشم انداز بازار سرمایه ایران گفت: بازار سرمایه ایران در حال رشد و شکوفایی است و تلاش می شود نسبت به ترقی این بازار اهتمام شود.

وی ادامه داد: در بازار سرمایه فعلی، توقع و انتظاری که امروز مردم دارند، این است که بازار به سمت اجرای سیاست های رشد دهنده نظام جمهوری اسلامی برود و این را مدیران، کارشناسان ارشد و کارگزاران بازار سرمایه خوب درک می کنند و می دانند چه اقدامات و تدابیری در ارتباط با "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" در خصوص بازار سرمایه لازم است.

رییس سازمان سرمایه گذاری مشارکت ها با اشاره به اینکه برطرف کردن موانع اقتصادی کشور از طریق بازار سرمایه می تواند یکی از این تدابیر باشد، گفت: موضوع نقدینگی یکی از مسایل مهم در بازار سرمایه است و این موضوع مطرح می شود که آیا تمام معاملات در بازار سرمایه الزاما باید توسط نقدینگی انجام شود؟ در حالی که با مرور معاملات تجاری در گذشته، می توانیم از مبادلات کالا به کالا، به عنوان شیوه ای در دور زدن نقدینگی یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه می توان از کمبود نقدینگی به عنوان یک فرصت بهره جست، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان هستند که حاضرند در قبال محصولاتشان به جای پول، کالای مورد نیاز خود را دریافت کنند. 

مزجی ادامه داد: افرادی هم هستند که نقدینگی های بسیار کوچک و خردی دارند و برای آنها ورود به بورس بهره چندانی در پی ندارد؛ از این رو بهتر است بازار سرمایه با اندیشیدن تدابیر لازم این سرمایه های خرد را به گردش درآورد و بستری برای ورود این سرمایه ها به بازار سهام فراهم کند؛

معاون اقتصادی شهرداری مشهد در پایان خاطرنشان کرد: با این اقدام، بازار سرمایه به محلی مناسب برای معاملات افرادی که می توانند با درآمدهای آتی خود وارد این بازار شوند، تبدیل خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا