بررسی وضعیت بازار آلومینیوم طی هفته گذشته

بررسی وضعیت بازار آلومینیوم طی هفته گذشته

بر اساس فرمول قیمت گذاری جدید و پارامترهای تاثیر گذار، قیمت پایه شمش آلومینیوم 99/70 برای هفته جاری حدود 67487 ریال پیش بینی می گردد.

 

هفته گذشته بازار آلومینیوم هفته پر تلاطمی را پشت سر گذاشت. در آغاز هفته بدنبال رصد اخبار نشست توافق فرمول قیمت گذاری سونامی در قیمت و عرضه صورت گرفت، قیمتها در شروع هفته از 68000 روند رشد خود را آغاز و در اواسط هفته و بدنبال رسانه ای شدن فرمول قیمت گذاری که در جلسه روز شنبه در دفتر شرکت ایرالکو منعقد گردیده بود قیمتها در بازار به 71500 ریال رسید. هر چند که باید به این نکته اشاره نمود که ابلاغ فرمول قبلی قیمت گذاری از طرف ستاد تنظیم بازار و تغییرات و اصلاح 100 دلاری که در پرميوم نسبت به فرمول قبلی صورت گرفته بود، روزنه ای از امید برای تعدیل قیمت در تولید کنندگان ایجاد نمود که با عدم عرضه از طرف واحدهای عرضه کننده به مدت 45 روز همراه گردید و در این میان نهادهای نظارتی کمترین توجه و اعتراضی به این عدم عرضه ننمودند و توصیه‌ها بیشتر جنبه توافقی به خود گرفت تا اینکه در روز 95/8/8 در نشست مشترک تولید کنندگان و نمایندگان سندیکا توافقی حاصل شد و ابلاغ آن هم به فوریت از طرف وزارت صنایع و هم بورس کالا صورت پذیرفت. توافقی که اگرچه با اندک تعدیل همراه بود اما با توجه به نزدیکی آن به فرمول قبل که بر پایه 250 دلار پرمیوم بود به نوعی می توان آن را بازگشت به مدار صفر درجه دانست و تنها 45 روز عطش و نوسانات بازار را و ابلاغیه های متفاوت در باب قیمت گذاری صرفا سردرگمی تولید کنندگان و بعضا زیان شرکتهای تولیدی را در پی داشت.
فارغ از همه این مسایل بعد از توافق انجام شده، اولین عرضه صورت گرفته برای روز شنبه (امروز) با عرضه بصورت سلف و تحویل آذر ماه همراه گردید که این برای اولین عرضه بعد از توافق جمعی کمی دلسرد کننده به نظر میرسد! اما جای امیدواری که پس از مدتها دوری بالاخره عرضه آلومینیوم هم به تالار شیشه ای بورس کالا راه باز نمود.
اما بازار جهانی آلومینیوم هم به واسطه اخبار و گزارشات رونق ساخت و ساز چین و افزایش تقاضای آن، افزایش قیمت آلومینا و هزینه های حمل و... نوسانات همراه با چاشنی افزایشی در پیش داشت و قیمت‌ها بین 1709 دلار تا 1732 دلار در نوسان بود و در هفته گذشته به واسطه این نوسانات میانگین قیمتی 1721 دلار و 70 سنت برای آلومینیوم به ثبت رسید.
اما بازار ارز، مولفه موثر بر روند فعالیتهای تجاری و خدماتی هم در هفته گذشته روند افزایشی داشت و بین 36200 ریال تا 36350 ریال نوسانات جزئی داشت و میانگین قیمتی 36278 ریال برای ارز در هفته گذشته به ثبت رسید ( بر اساس نرخ اعلامی صرافیهای مجاز ).
در همین راستا و بر اساس فرمول قیمت گذاری جدید و پارامترهای تاثیر گذار، قیمت پایه شمش آلومینیوم 99/70 برای هفته جاری حدود 67487 ریال پیش بینی می گردد.

 نگارنده: ابوالفضل رضایی

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا