مدیر مجتمع معدنی و صنعتی سنگان:

سهم 22 درصدی سنگان در تامین خوراک طرح جامع فولاد، نیازمند تامین آب و خط ریلی است

سهم 22 درصدی سنگان در تامین خوراک طرح جامع فولاد، نیازمند تامین آب و خط ریلی است

تهران- ایرنا- مدیر مجتمع معدنی و صنعتی سنگان گفت: توسعه بلند مدت مجتمع معدنی و صنعتی سنگان و انجام تکالیف طرح جامع فولاد، نیازمند تامین همزمان زیرساخت ها در بخش ریلی و آب است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، علی صدیقی فر در جریان سفر خبرنگاران به ناحیه معدنی سنگان، خواستار توجه دستگاه های مرتبط، برای تامین زیرساخت ها در حوزه آب و خط ریلی، شد.
وی به برنامه های توسعه ای سنگان به عنوان عسلویه شرق کشور اشاره کرد و گفت: فعالیت های اجرایی این مجتمع در سه بخش آماده سازی معادن، احداث کارخانه های فرآوری و تامین زیرساخت ها، خلاصه می شود؛ به طوری که در حال حاضر در بخش آماده سازی معدن، تلاش همه جانبه ای انجام می شود.
وی با بیان اینکه 6 پروژه ساخت کارخانه فرآوری برای تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن در حال اجرا است ادامه داد: آماده سازی معادن سنگان، با هدف تامین خوراک کارخانه های فرآوری است که از امسال تا سه سال آینده، تمام کارخانه ها وارد مدار تولید می شوند.
صدیقی فر افزود: ظرفیت نهایی کارخانه های تولید کنسانتره 17.5 میلیون و کارخانه های تولید گندله سنگ آهن 15 میلیون تن است. در حالی که هم اکنون تنها یک کارخانه تولید کنسانتره با ظرفیت سالانه 2.6 میلیون تن، در این ناحیه مشغول به فعالیت است.
مدیر مجتمع سنگان همچنین خبر داد که در ماه های آینده، نخستین کارخانه تولید گندله سنگ آهن در سنگان، راه اندازی می شود که پنج میلیون تن ظرفیت تولید سالانه دارد.
وی تصریح کرد: سنگان 22 درصد از تامین خوراک برای ایجاد ظرفیت 55 میلیون تن فولاد را برعهده دارد.
صدیقی فر یادآوری کرد: در برنامه چشم انداز توسعه و طرح جامع فولاد، ظرفیت تولید سالانه کنسانتره سنگ آهن از 43 میلیون تن فعلی به 80 میلیون تن، گندله از 23 میلیون تن به 80 میلیون تن و فولاد خام از 23 میلیون تن به 55 میلیون تن خواهد رسید.
مدیر مجتمع سنگان افزود: با راه اندازی کارخانه های فرآوری، سالانه 40 میلیون تن سنگ آهن و 130 میلیون تن باطله برداری صورت خواهد گرفت که این امر میزان فعالیت های سنگان را بیش از هفت برابر می کند.
صدقی فر یا یادآوری اینکه این مجتمع اقدامات خود را با جدیت انجام می دهد، اما با چالش هایی در بخش زیرساختی مواجه است گفت: زمانی که این میزان کارخانه مشغول به کار شوند، سالانه به 25 میلیون متر مکعب آب نیازمندیم، در حالی که نه معدن و نه این منطقه از کشور، توانایی تامین چنین حجمی از آب را دارد.
وی تاکید کرد: باید در دهه های گذشته، مسوولان وقت، چنین برنامه و نیازهایی راه درستی به مشاوران خارجی و داخلی ارایه می دادند، تا از سال های پیشین، نسبت به رفع دغدغه ها اقداماتی صورت می گرفت به این دلیل که ارایه دقیق برنامه، مشاور را به سمت تدوین راهکارهای مناسب سوق می داد.
صدیقی فر در پاسخ به پرسشی مبنی بر راهکار برطرف ساختن ذغدغه تامین آب گفت: ما پیش بینی هایی برای استفاده از فناوری های جدید به منظور کاهش مصرف آب را انجام داده ایم؛ علاوه بر این برنامه خرید پساب های صنعتی از شهرهای اطراف را پیش رو داریم، تا در زمان فعالیت کارخانه های جدید، آب را تصفیه و در خطوط تولید به کار گیریم اما نکته این است که نیاز بلند مدت سنگان، با کمک دستگاه های دیگر برطرف خواهد شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا