بسته خبری 95.32:

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.

 

یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم در مورد زمان اجرایی شدن یکی از وعده های دولت یازدهم مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز، گفت: بانک مرکزی در آستانه اجرای یکسان سازی نرخ ارز است و احتمالا این طرح تا پایان سال اجرایی می شود.

مشاهده کل خبر


بخشنامه قیمت نفتا و گازها لغو شد

در پی صدور اطلاعیه از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران خطاب به پالایشگاهها مبنی بر نحوه تعیین نرخ تسعیر ارز در فروش داخلی فرآوردههای ویژه تولیدی پالایشگاهها، از آن جایی که وزارت نفت مسئولیتی در تعیین نرخ تسعیر ارز پالایشگاههای غیر دولتی در فروش فرآوردههای ویژه تولید آنها بر عهده ندارد، لذا بیژن زنگنه، وزیر نفت دستور داد که این بخشنامه فورا لغو و کان لم یکن اعلام شده و فروش داخلی محصولات یاد شده به روال معمول ادامه یابد.

مشاهده کل خبر


سرعت حرکت دولت در مسیر خروج از رکود مناسب است

به گفته حجت الاسلام مصباحی‌مقدم حقیقت این است که در مسیر خروج از رکود از نقطه منفی 6.8 به جایی رسیده‌ایم که امروز نسبت به سه سال قبل می‌توانیم بگوییم وضعیت ما بهبود پیدا کرده است. حجت الاسلام مصباحی مقدم در گفتگویی در مورد مسائل مهم اقتصادی، شرایط پیوستن به FATF و عملکرد دولت در ایجاد رشد اقتصادی نظر خود را بیان کرد و با ارزیابی این موضوعات از زوایای مختلف، در مجموع عملکرد دولت را مثبت دانست.

مشاهده کل خبر

 

دستور العمل حسابداری اوراق تسویه و اوراق اجاره

معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور از ابلاغ دستورالعمل حسابداری اوراق تسویه خزانه و اوراق اجاره خبر داد و گفت این دستور العمل ها بر اساس استانداردهای حسابداری بخش عمومی تدوین گردید و به تایید دیوان محاسبات کشور رسیده است. سیدرحمت اله اکرمی با اعلام این خبر اظهار داشت: اجرای این دستور العمل در کنار دستورالعمل حسابداری اسناد خزانه اسلامی، موجب افزایش شفافیت مالی در بازار بدهی و انعکاس این اوراق در صورت های مالی واحدهای گزارشگر و به تبع آن صورت های مالی دولت خواهد داشت.

مشاهده کل خبر


میزگرد تخصصی هوشمندی مالی: چالش‌ها و راهکارها

میزگرد تخصصی "هوشمندی مالی: چالش ها و راهکارها" در نخستین کنفرانس ملی "نوآوری در مدیریت سیستم‌ها و فناوری اطلاعات با رویکرد هوشمندی کسب ‌و کار" با حضور خبرگان و مدیران بازار پول و سرمایه و نیز اساتید دانشگاهی در دانشگاه الزهرا برگزار شد. طبق بحث‌ های صورت گرفته در این نشست، این نتیجه حاصل شد که هوشمندی مالی باید سبب شفاف ‌سازی اطلاعات شود به گونه ای که با ایجاد کارآیی اطلاعاتی، فرصت ‌های یکسانی در اختیار همگان قرار گیرد و از این طریق بازدهی بازار سرمایه افزایش یابد. هدف از سیستم ‌های هوشمند مالی آن است که بتوان اطلاعات درست را در زمان درست و در مکان درست، در اختیار کاربر قرار داد.

مشاهده کل خبر


بازار سرمایه؛ مسیر امن تامین مالی بنگاه ها

مشاور وزیر مسکن و عضو شورای عالی بورس معتقد است، بازار سرمایه هم اکنون به یک واقعیت اقتصادى تبدیل شده است که می تواند نقش مؤثرى در تامین مالى صنایع بزرگ و متوسط داشته باشد. به گفته دکتر حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس، مدیران ارشد اقتصادی مثل رییس بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی به شکل رسمی تاکید کرده اند که شرکت های بزرگ باید به سمت بازار سرمایه حرکت کنند.

مشاهده کل خبر


بازنده ها و برنده های بازار پس از تک نرخی شدن ارز

اولین مدیر عامل فرابورس معتقد است با توجه به سیاست های بانک مرکزی می توان پیش بینی کرد ارز تک نرخی با 20درصد نوسان، نرخی مابین ارز آزاد و مبادله ای خواهد داشت. امیدقایمی در گفتگو با "سنا" اظهار داشت: برخی شرکت ها محصولاتی تولید می کنند که مشابه خارجی آن با نرخ ارز مبادله ای وارد کشور می شود ؛ طبیعی است که با تک نرخی شدن ارز، رانت رقبای خارجی از بین رفته و باعث افزایش فروش و رشد سودآوری بنگاه های تولیدی داخل کشور می شود.

مشاهده کل خبر


لغو بخشنامه قیمت نفتا و گازها به نفع صنعت پتروشیمی است

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، لغو اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران خطاب به پالایشگاهها مبنی بر نحوه تعیین نرخ تسعیر ارز در فروش داخلی فرآوردههای ویژه تولیدی پالایشگاهها، توسط وزیر نفت به نفع صنعت پتروشیمی کشور است.

مشاهده کل خبر


آمادگی دولت برای افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد ایران

مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بازار سرمایه را از ارکان قابل توجه در حوزه اقتصادی دانست و گفت: دولت برای افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد ایران آمادگی دارد. ابوذر ندیمی افزود: در قانون برنامه این فرصت به مدیران بازار سرمایه داده شده است که بورس را بر اساس" ایده محوری" و "پروژه گرایی" مدیریت کنند؛ به نحوی که هم کارآفرین مورد حمایت باشد و هم سهم بازار سرمایه در اقتصاد کلان و تامین مالی پروژه ها افزایش یابد. 

مشاهده کل خبر


سهم 28 درصدی صنعت نفت از تامین مالی در بازار سرمایه

به گفته مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت، 43 هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد منتشر شده که از این میزان سهم صنعت نفت و پتروشیمی در تامین مالی از طریق بازار سرمایه حدود 28 درصد بوده است. علی قاسمی ارمکی در گفتگوی با "سنا" افزود: گردش مالی قابل توجه و فعالیت‌های توسعه‌ای پیش‌رو، صنعت نفت را به شاهراه توسعه کشور و در عین حال راهبردی تبدیل و لزوم برنامه‌ریزی‌های جدّی در زمینه تأمین مالی، فعالیت‌های توسعه آن را اجتناب‌ناپذیر کرده است. 

مشاهده کل خبر


راه اندازی صندوق تخصصی طلا تا پایان سال/ جذب سرمایه های خرد و پس اندازها

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان از احتمال راه انداری صندوق تخصصی طلا تا پایان سال خبر داد و گفت: با راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا، صندوق های سرمایه گذاری می توانند برای مشتریانشان سرویس های بهتری در حوزه ابزارهایی که تکمیل کننده مدیریت ثروت هستند، ارائه کنند. علی تیموری در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی صندوق تخصصی طلا گفت: برای راه اندازی صندوق تخصصی طلا منتظر اعلام نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هستیم که با توجه به عزمی که در سازمان بورس برای راه اندازی صندوق های کالایی وجود دارد، به نظر می رسد که صندوق تخصصی طلا تا پایان سال راه اندازی شود.

مشاهده کل خبر


دلایلی منطقی برای روند صعودی بازار

به گفته مدیر عامل کارگزاری خبرگان سهام، در حال حاضر صندوق های سرمایه گذاری عملکرد بسیار خوبی در بازار سرمایه دارند تا جایی که برخی از صندوق ها بازدهی ماهیانه 50 درصدی داشتند و بهتر است سرمایه گذاران غیر حرفه ای از طریق این صندوق ها در بازار سرمایه گذاری کنند محمد کفاش پنجه شاهی گفت: متغیرهای پیش رو نشان می دهند بازار هرچه به ماه های پایانی سال نزدیک شود شرایط بهتری را تجربه می کند.

مشاهده کل خبر


عبور بورس از سایر بازار ها

به گفته مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان، در ماه گذشته و پس از اتمام سال مالی اکثر کارگزاری ‌ها و تزریق دوباره اعتبارات این نهاد ها به بازار، میانگین روزانه ارزش معاملات خرد از مرز 200 میلیارد تومان عبور کرد و از آنجا که معامله ‌گران حقیقی اصلی ‌ترین استفاده ‌کننده اعتبارات هستند، شاهد افزایش تحرکات حقیقی ‌ها در گرو ‌های مختلف بودیم. امیررضا حسنی، در گفتگو با "سنا" اظهار داشت: اگرچه متوسط بازدهی بورس در سال 95 هنوز منفی است، اما رشد شاخص‌ها در مهرماه بخش عمده‌ای از نزول‌ها در سال 95 را جبران کرد و کارنامه بورس تهران در نخستین ماه از پاییز سال جاری با رشد 2.1 درصدی شاخص کل بسته شد تا بازار سهام برای دومین بار در سال جاری، سایر بازارهای رقیب (ارز، سکه و بازار پول) را پشت سر بگذارد.

مشاهده کل خبر


مسیر اجرای 300 طرح استارتاپی هموار است

مدیر توسعه کسب‌وکار صندوق سرمایه گذاری جسورانه رویش لوتوس وابسته به تامین سرمایه لوتوس پارسیان به "سنا" گفت: استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان می توانند اخبار مثبت بسیاری را به بازار سرمایه تزریق کنند و به همین دلیل هم می توان انتظار داشت از بازدهی مثبتی برخوردار باشند و این شرایط پیش از این نیز در بورس ما دیده شده است و تا کنون شرکت های رایانه ای، شرکت های مخابراتی و شرکت هایی که درصنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال هستند بازدهی های خیلی خوبی داشته‌اند. عطاءاله افتخاری با اشاره به ظرفیت حضور استارتاپ ها گفت: ارزش بورس ایران در حال حاضر حدود 300 هزار میلیارد تومان با برخورداری از 40 صنعت متنوع است که به نظر یک دهم این رقم یعنی 30 هزار میلیارد تومان آن می تواند به راحتی به حوزه تکنولوژی اختصاص یابد.

مشاهده کل خبر


رونق بازار سرمایه در نیمه دوم سال

ابراهیم نوایی با اشاره به راهکارهای تداوم رشد بورس در نیمه دوم سال گفت: دولت و وزیران اقتصادی به دنبال افزایش رونق بازار سرمایه هستند و برای تحقق این امر، چند راه کار پیش روی تصمیم گیران اقتصادی کشور است. به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، تامین نقدینگی بنگاه های تولیدی، جذب سرمایه های سرگردان و جلوگیری از رقابت بانک ها برای جذب سپرده ها، تسریع در جذب سرمایه گذاری خارجی، ثبیت نرخ ارز و برنامه ها اقتصادی کشور از راهکار های تداوم رونق بورس در نیمه دوم سال است و پیش بینی می شود بورس در نیمه دوم سال روند رو به رشدی داشته باشد.

مشاهده کل خبر


صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ۱۰ درصد نقدینگی کشور را جذب کردند

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه ایرانیان، برآورد می‌شود جذب منابع در صندوق‌های سرمایه گذاری بین 90 تا 100 هزار میلیارد تومان شود و ازاین منابع بین 36 تا 40 هزارمیلیارد تومان صرف خرید اوراق بهادار در بازار سرمایه شود. احسان مرادی اظهار داشت: با دستورالعمل سازمان بورس میزان سپرده به ۶۰ درصد و میزان اوراق پذیرفته شده تا ۴۰ درصد افزایش یافته و تا ۱۵ درصد هم می‌توانند سهام خریداری کنند.

مشاهده کل خبر


بازار سرمایه، ساز و کار منطقی تامین مالی شرکت های دانش بنیان

به گفته مدیر عامل شرکت آتیه داده پرداز، شرکت های دانش بنیان به عنوان بنگاه های اقتصادی نوین، نقش محوری در ساختار اقتصاد مقاومتی ایفا می کنند. با توجه به ویژگی های ذاتی شرکت های دانش بنیان و نیز انعطاف بالای آنها در مقابل تغییرات، به نظر می رسد این شرکت ها حتی در شرایط محدود اقتصادی نیز با بازدهی مثبت همراه باشند. امیر جلیلوند اظهار داشت: از طریق بورس فضای مناسبی برای تامین مالی و سرمایه گذاری شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است و حضور در بازار سرمایه کشور، برای بنگاه های اقتصادی از جمله شرکت های دانش بنیان فرصت های بی بدیلی فراهم کرده است .

مشاهده کل خبر


نرخ بهره بانکی همچنان غیر منطقی است

سید مصطفی صفاری، استاد دانشگاه و مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان، در گفتگو با "سنا" اظهار داشت: کاهش نرخ بهره تنها موضوع بازار سرمایه نیست. توسعه اقتصادی کشور به اجرای دقیق و کامل طرح کاهش نرخ بهره وابسته است و ضرورت دارد دولت برای افزایش رشد اقتصادی بین نرخ تورم و نرخ بهره بانکی تناسب منطقی ایجاد کند. برای توجیه پذیر بودن سرمایه گذاری، نزدیکی نرخ تورم و نرخ بهره امری بدیهی است و کاهش نرخ بهره، عامل افزایش بازدهی بازار سرمایه خواهد بود.

مشاهده کل خبر

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا